וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: ירידה של 8% במספר הרופאים בעשור החולף

אריאל נוי

10.8.2010 / 16:32

מדו"ח משרד הבריאות המסכם נתונים מהעשור החולף, עולה כי חלה ירידה ניכרת במספר הרופאים והאחיות בישראל. "נתונים מדאיגים המצביעים על אוזלת ידה של המדינה"

משרד הבריאות פרסם היום (שלישי) דו"ח לסיכום העשור הראשון של המילניום בנושא מצבת כוח האדם במקצועות הבריאות. על פי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר העובדים בכלל שירותי הבריאות עומד על 170,000 עובדים, מהם 94,000 במקצועות הרפואה מהם 25,000 רופאים ו-34,000 אחיות.

עוד עולה מהדו"ח כי בשנת 2009 המשיכה מגמת הירידה במספר הרופאים, האחיות ורופאי השיניים, בהשוואה למגמת עלייה בשאר מקצועות הבריאות. על פי הדו"ח, שיעור הרופאים עד גיל 65 ירד ב-8%, וכי על כל 1000 תושבים יש כיום כ-4 רופאים ו-5 אחיות. הירידה במספר הרופאים היא תוצאה של ירידה בגלי העלייה לישראל שהחלה בסוף שנות התשעים וכן ובעקבות פרישת רופאים בגיל 65 ומעלה.

מנגד, נרשמה מגמת עלייה באחוז הרופאים שלא פרשו בגיל 65 מקרב העולים החדשים: 23% בשנת 2009 לעומת 12% בשנת 2000. נתון נוסף שעולה מהדו"ח הוא שכשליש מהרופאים הם עולים שעלו משנת 1989 ולמדו רפואה בחו"ל.

יש פחות רופאים בצפון ובדרום

נתון מדאיג נוסף העולה מהדו"ח מצביע על כך ששיעור המועסקים במקצועות הבריאות נמוך יותר במחוזות הצפון והדרום בהשוואה לשאר המחוזות. ד"ר כרמי בר טל, מנהל חדר מיון פנימי בבית החולים סורוקה בבאר שבע מודע לנתונים: "המחסור בדרום נמצא איפה שאתה רק נוגע - חסרים מרדימים, פנימאים ועוד. יש תקנים ואתה לא יכול לאייש אותם".

לדברי ד"ר בר טל, הסיבה למחסור העצום ברופאים בפריפריה הוא התגמול החודשי הנמוך לטענתם. "רופאים לא רואים בדרום אטרקציה, בעיקר בתחום התגמול. כדי לבוא היום לדרום צריך תגמול אחר. צריך להבין שלרופאים במרכז התפקיד מגוון יותר וגם איכות החיים שונה, ובמקרים רבים יותר טובה. אין העדפה מתקנת לדרום, השסע של הפריפריה והמרכז הוא בולט".

הדו"ח מעלה עוד כי בשנת 2010 ישנם כ-10,000 פסיכולוגים פעילים בארץ, כ-75% מתוכם הן נשים, והשנה הונפקו כ-400 רישיונות לעסוק במקצוע. חנה שטרום כהן, פסיכולוגית קלינית ויו"ר פורום הפסיכולוגים למען רפורמה מיטיבה בבריאות הנפש, הסבירה לוואלה! חדשות כי יש היום ביקוש לטיפולים פסיכותרפים. "על פי הנתונים יש בשוק המון פסיכולוגים ולמרביתם אין הכשרה ואנשים לא ממש בודקים מה הם למדו. פשוט רואים שכתוב פסיכולוג ומיד מתחילים בטיפול, וזה מסוכן".

ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית מסר לוואלה! חדשות כי "נתוני הדוח מדאיגים מאוד, והם מצביעים על אוזלת ידה של המדינה בכל הקשור לכוח האדם הרפואי המועסק בשורותיה. ההסתדרות הרפואית מתריעה זה שנים מפני המחסור הגובר ברופאים, אך עד עתה התייחסה המדינה בשאננות יתר לנושא".

ד"ר אידלמן ציין עוד כי "עקב המחסור ברופאים, צפויה פגיעה קשה במערכת הבריאות הציבורית בשל זליגת רופאים לרפואה הפרטית, המציעה תנאים משופרים לאין ערוך. קיימת גם סכנה כי מדינות במערב – המתמודדות אף הן עם מחסור ברופאים - יציעו תנאים משופרים לרופאים ישראלים הנהנים ממוניטין בינלאומי, ונהיה עדים לבריחת מוחות."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully