וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדימה: ברק מטיל אחריות כשליו על חיילי צה"ל

10.8.2010 / 13:01

בקדימה תוקפים את שר הביטחון בעקבות עדותו בפני ועדת טירקל. "ברק שובר את שיאי החוצפה של נתניהו ובלי בושה מטיל על לובשי המדים את האחריות לכשליו"

רויטרס

(צילום: גדעון צנטנר ורויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

באופוזיציה תוקפים בחריפות את עדותו של שר הביטחון אהוד ברק היום בוועדת טירקל. מפלגת קדימה מסרה כי "ברק שובר את שיאי החוצפה של נתניהו ובלי בושה מטיל על לובשי המדים את האחריות לכשליו שלו ושל ממשלתו. יום אחר יום הציבור רואה את ממשלתו זורקת אחריות לכל עבר, מגמגמת ומחפשת אשמים בהסתבכות אותה היא יצרה בעצמה".

בהודעה שפרסמה המפלגה נכתב, כי הממשלה כולה נוהגת בצורה דומה. "ממשלת נתניהו היא לא רק ממשלה חסרת אחריות, היא גם לא יודעת לקחת אחריות, ובאטימות חסרת תקדים היא מטילה את כל הרפש שלה על קציני וחיילי צה"ל שלא יכולים להתגונן מפני שרי הממשלה שלהם", נאמר בהודעת המפלגה.

במהלך עדותו בפני הוועדה סיפר שר הביטחון כי "בדיון עצמו הוצגה בתמצית תמונת המודיעין, נתיבי הפעולה וההתייחסות למצבי קיצון. במהלך הדיון חזר הרמטכ"ל גבי אשכנזי על דאגתו מההתנהלות התקשורתית העולמית לאור השימוש בכוח לעצירת המשט, אך עם זאת אמר כי 'זה לא יהיה פשוט אך נעשה זאת'".

ברק ציין כי "אנשי הצבא תיארו ביושר את הקשיים אך הבהירו שגם אם זה לא יהיה פשוט – נבצע זאת. ברור שחיוני שהצבא יבהיר את המשמעויות למשימה וגם כאן אמרו: יהיה חיכוך, יהיו תמונות קשות, ואולי אפילו יהיו פצועים – אך אמרו שיהיה ניתן לבצע זאת. הדרג הצבאי צריך לומר אם המשימה לא ניתנת לביצוע. הדרג המדיני הוא שהחליט לעצור את המשט. הוא קובע את ה'מה' והדרג הצבאי מחליט על ה'איך'. כשיש סיכום של הדרג המדיני הוא מחייב והדרג הצבאי אחראי ל'איך' - גם אם הוא לא ייצא מושלם כפי שקיווינו. לא תמיד המבצעים נגמרים כפי שאנחנו רוצים ויש לדעת למה לצפות. כאלה הם החיים".

מפלגת העבודהאמרה בתגובה להתקפתה של קדימה כי "מפלגת העבודה דוחה בשאט נפש את ניסיונות מפלגת קדימה להכניס את צה"ל לתוך המשחק הפוליטי". בהודעה נאמר עוד כי "שר הביטחון אהוד ברק אמר היום בעדותו בפני ועדת טירקל, באופן שאינו משתמע לשתי פנים, כי הוא נושא באחריות הכוללת לכל המתרחש במערכת הביטחון, בכלל זה גם צה"ל, והוא לוקח אחריות מלאה על הנחיות הדרג המדיני שניתנו לדרג הצבאי. טוב היו עושים אנשי קדימה אם היו בוחנים גם את עדותה של לבני בוועדת וינוגרד שבדקה את כשלי מלחמת לבנון השנייה".

גם ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) הגיב לעדותו של ברק בפני ועדת טירקל. אלדד אמר כי "ברק משוכנע שגם ועדת טירקל איננה מסוגלת לקלף את ציפוי הטפלון שלו. הוא עתיר ניסיון בזריקת אחריות על אחרים. במהלך הקריירה הצבאית שלו רק שמות האשמים התחלפו ותמיד הם אלה שמעליו או מתחתיו. הוא משוכנע שגם הפעם יימצאו הש.ג. או הקברניט שיחטפו את האש במקומו".

יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון אמר כי "עדותם של ראש הממשלה ושל שר הביטחון בוועדת טירקל היא בבחינת שיעור עצוב באנטי מנהיגות ובהיעדר נכונות ליטול אחריות מיניסטריאלית נדרשת. גלגול האחריות מנתניהו לברק אתמול, ומברק לצבא היום, מלמד שישראל לכודה עם קברניטים קטני קומה שאינם מבינים שעם הכוח והסמכות מוכרחה לבוא גם האחריות".

לבני ביקשה להעיד

אמש פנתה יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, במכתב לשופט טירקל בו ביקשה להעיד, מיוזמתה, בפני הוועדה. לבני, ששימשה כשרת החוץ בממשלה הקודמת והיתה שותפה למדיניות הטלת הסגר, מבקשת להציג בפני הוועדה את מכלול ההיבטים המדיניים והבטחוניים שהובילו להחלטה על הסגר, ושאותם לא ביטא כראוי נתניהו בעדותו.

"המדיניות הכוללת הזו רלבנטית הן ביחס לנסיבות שהובילו למשט והן להקשר הרחב יותר בו נתקבלו אירועי המשט בזירה הלאומית והבינלאומית", אמרה לבני. "הנני נכונה כאמור להעיד בפני הוועדה ולדון בנושאים אלו, ובכל נושא אחר בו תחשוב הוועדה שיש בידי לסייע", הוסיפה. מקורבי לבני אומרים כי בניגוד לנתניהו, שהוכיח היום שהוא מסיר מעצמו כל אחריות ברגע האמת וזורק אותה על אחרים, לבני לוקחת אחריות ומבקשת להופיע בפני הוועדה.

עדכון ראשון: 12:32

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully