וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז לא להשאיר "שומר מאהל"?

דן מרגלית

10.8.2010 / 7:40

מה הועילו חכמים בוועדתם? בנימין נתניהו העיד אתמול בפני הוועדה לחקירת המשט לעזה בראשות השופט יעקב טירקל. חלק מהדברים נאמרו בפומבי, האחרים בדלתיים סגורות. זה מתכון לצרות או לביזוי עצמי. הן ישראל התחייבה להעביר לוועדת החקירה של האו"ם את כל מה שייאמר באוזני טירקל וחבריו. אם תשמיט את הקטעים הסודיים בעדות נתניהו (ואחריו אהוד ברק וגבי אשכנזי) תפרוץ שערורייה בינלאומית; ואם תעביר את מלוא הפרוטוקולים - מה יש בעדותם, שפתוח לעיון המשקיף הטורקי של ועדת האו"ם וסודי בפניי? תמוה.

בחלק הפומבי סיפר אתמול נתניהו כי הפקיד את הטיפול הכולל במשט לעזה בידי ברק. קדימה הזדרזה למתוח עליו ביקורת כאילו הטיל את האחריות על הצבא כדי להשתמט מנשיאה בעול. טיעון בלתי סביר, שכן מה היו אומרים עליו אילו טס לברק אובאמה בלי להשאיר את ריכוז הטיפול במשט בידי מי משריו? האם היו אומרים אז שנטש את המחנה, בלי להשאיר "שומר מאהל"?

תת?אלוף אביב כוכבי, קצין מוערך ומי שהיה חבר בוועדת הבדיקה של המשט בראשות גיורא איילנד, סיפר לוועדת משנה סודית בכנסת כי הכישלון היה של הצבא, לא של הדרג המדיני. אם ביושרתו הוא מצביע על הארגון שהוא מבכיריו כעל האחראי לכישלון - אין ממש בטענה כי נתניהו הוא מי שהופך את הצבא לשעיר לעזאזל.

העימות הצפוי

אפשר לשאול מדוע ועדת השבעה של הממשלה לא דנה בדרכי ההשתלטות על המרמרה. לבד ממשה (בוגי) יעלון אין מי שיכול היה לתרום להכנות המעשיות של הצבא. לעומת זאת, אין מקום לזלזל בהסברו כי הוועדה דנה בפרק התקשורתי של העימות הצפוי על סיפון הספינה הטורקית.

ישיבת השבעה התקיימה לאחר שארדואן דחה את ההסכם הכמעט סופי עם נתניהו לבלום את המשט. משהתברר כי הטורקים לא מוותרים על התנועה בים לצורכי פרובוקציה, כונסו השבעה להכין את ההסברה, ובכך תרמו להצבת המצלמות וכלים אחרים שבלעדיהם לא היה לישראל אפילו קורט של סיכוי לשכנע בצדקת עמדתה. מבחינה זו הישיבה היתה דווקא יעילה.

הבעיה היא שהקמת ועדת טירקל לא מנעה את מהלכו של האו"ם. ישראל קיבלה את התכתיב. מאחר שתיאלץ למסור לאו"ם את כל הפרוטוקולים, מוצע לעדים שנותרו לזכור את הכלל "חכמים - היזהרו בדבריכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully