וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן על שחרור חדד: "לוב פעלה באחריות"

9.8.2010 / 15:52

רפאל חדד, הצלם הישראלי ששוחרר ממעצרו בלוב, נחת בארץ והודה למסייעים בשחרורו. ליברמן: "נכבד את דרישות הלובים שהתנהגו בצורה אחראית והגיונית". חדד סירב להשיב לשאלות העיתונאים

עוז מרון

(צילום: עוז מרון, עריכת וידאו: עידן גוראל)

רפאל חדד, הצלם הישראלי ששוחרר ממעצרו בלוב לאחר חמישה חודשים, נחת אחר הצהריים (שני) בישראל יחד עם שר החוץ אביגדור ליברמן. עם נחיתתם, כינסו השניים מסיבת עיתונאים בנמל התעופה בן גוריון, בה הודה ליברמן למעורבים בהשבתו של חדד לארץ. "צריך להיות שמחים שאזרח ישראלי חזר ארצה בריא ושלם. אני נפעם. פגשתי אותו בשדה אחרי חמישה חודשים. כל הכבוד שבנאדם עם כזה קור רוח וכזאת שליטה עצמית אחרי חוויה לא פשוטה", אמר ליברמן.

שר החוץ אמר עוד כי "אני רוצה לנצל הזדמנות להודות לכל האנשים שעבדו ופעלו. לחברי מרטין שלאף ולממשלת אוסטריה שהייתה מאוד קואופרטיבית. גם משרד ראש הממשלה, משרד הביטחון ומשרד המשפטים היו מעורבים בעניין, ואני שמח כשכולם הבינו מה גודל האחריות ולא היו הדלפות למרות שהיו עשרות אנשים בסוד העניין". ליברמן הוסיף כי "אני רוצה להודות גם למשפחה שהתנהגה כל התקופה בצורה אחראית ומעוררת כבוד. אני יודע כמה זה קשה ומאור מכבד את זה".

ליברמן התייחס לנסיבות שחרורו של חדד ואמר כי "אני רוצה להודות גם ללוב. אני חושב שזה היה מאוד לא פשוט. הם התנהלו בצורה מאוד אחראית. לא ניתן לומר הרבה אבל הדרישות שלהם היו מאוד סבירות, אחראיות והגיוניות. אנחנו נכבד את דרישותיהם ומותר לומר כי הדרישות היו במישור הפלסטיני וכל מה שהתחייבנו אנחנו נעמוד בו. מצדם של הלובים זאת בהחלט הייתה הפתעה לטובה והתנהגות מאוד אחראית".

רפאל חדד נראה נרגש במסיבת העיתונאים ואמר כי "אני רוצה להודות לכל מי שעזר. אני נורא שמח שבאתם. כיף לראות כל כך הרבה אנשים בשדה התעופה. אני מבקש שלא לענות על שאלות העיתונאים". חדד סירב להשיב לשאלות העיתונאים ולאחר מכן נתקף בסערת רגשות, לאחר ששמע כי סבתו מתה במהלך שהותו בלוב. בני המשפחה סיפרו לחדד כי רזה מאוד מאז שראו אותו בפעם האחרונה.

אחד הנוכחים בזמן קבלת הפנים, סיפר לוואלה! חדשות לפני מסיבת העיתונאים כי אמו של חדד אמרה לפני הנחיתה כי "ברגע שאפגוש את בני, אקח את הדרכון שלו ואקרע אותו".

"הלובים התנהגו בצורה אחראית"

אתמול שחררו שלטונות לוב את חדד, אזרח ישראלי בן 40 מירושלים, שהיה עצור במשך חמישה חודשים במדינה. שר החוץ, אביגדור ליברמן, פעל לשחרורו של חדד באמצעות קשריו עם המיליארדר היהודי-אוסטרי מרטין שלאף, המקושר לשליט לוב, מועמר קדאפי.

חדד נחת אמש בוינה, בירת אוסטריה, אליה הגיע במטוסו הפרטי של שלאף ושוחח עם משפחתו. ליברמן, שהגיע בעצמו לוינה ופגש את חדד, אמר כי "פדיון שבויים הוא המצווה הגדולה ביותר, אני שמח שהצלחתי לתרום את חלקי לשחרור אזרח תמים שהסתבך".

חדד הוא בעל אזרחות ישראלית וטוניסאית והוא יצא בחודש מרץ, בשליחות אגודת יוצאי לוב לצלם אתרים יהודיים בארץ מוצאם, אך משהגיע למדינה נעלמו עקבותיו. משפחתו פנתה למשרד החוץ שניסה לשחרר אותו באמצעות גורמים אמריקאים וצרפתים, אך ללא הצלחה.

לפני כחודשיים וחצי החל ליברמן עצמו לטפל בנושא, תוך שהוא משתמש באיש העסקים האוסטרי מרטין שלאף ובמכרים נוספים שלו במזרח אירופה. במגעים היו מעורבים גם גורמים בכירים באיטליה, צרפת, ארצות הברית וקהילת יוצאי לוב. מלבד אותם גורמים, היו מעורבים במשא ומתן גם לשכת נשיא טוניסיה ומשרד החוץ של לוב.

בשליחות ליברמן החלו מקורביו לנהל מו"מ עם גורמים בלוב, במהלכו ממשלת לוב אף דרשה לאפשר את הגעתה של הספינה הלובית לעזה ולהתיר לה לפרוץ את המצור. על פי הדיווח, במהלך השייט של הספינה ראשיה המתינו להוראות בקשר על התקדמות המו"מ לשיחרורו של חדד. ישראל דחתה את הדרישה הלובית לאפשר לספינה להגיע לחופי עזה, והיא הופנתה לנמל אל עריש במצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully