וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גפני בכנסת: ”גם אמנים לא משרתים בצבא”

פנחס וולף

9.8.2010 / 11:00

עימות פרץ בדיון הצוות לבחינת יישום "חוק טל" שדן בפיקוח על המוסדות התורניים. ח"כ גפני הבהיר כי "אין סמכות לנהל את הדיון", וח"כ פלסנר ציין כי "לפי הלחץ לטרפד הדיון אפשר לראות שהוא חשוב"

ערוץ הכנסת

(באדיבות ערוץ הכנסת)

הצוות לבחינת יישום "חוק טל" מטעם וועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), מכונס בשעה זו (שני) לדון בנושא "פיקוח ובקרה על מוסדות תורניים נתמכים". בתחילת הדיון נרשמו חילופי דברים בין פלסנר לח"כ משה גפני (יהדות התורה). פלסנר פתח את הישיבה ואמר כי "ישנם כ-1,500 מוסדות עם 115,000 תלמידים ותקציב תמיכה ממשלתית של בערך מיליארד שקלים בשנה. בערך 60 אלף משתתפים בהסדר 'תורתו אמנותו' ואמורים לכאורה להיות מפוקחים על ידי הצבא".

בתגובה, הקשה גפני ואמר כי "על 750 מיליון שקל תרבות לאומנים גם יש פיקוח? גם אמנים יש כאלה שלא משרתים בצבא". פלסנר אמר לגפני כי "אני חושד שאתה מבקש לעשות בוקה ומבולקה בדיון". גפני השיב לפלסנר כי "אין לך סמכות לקיים את הדיון הזה, אבל אם אתה דן על זה, אני מבקש לדון גם על התרבות". ופלסנר הבהיר כי: "לפי הלחץ שלך לנסות לטרפד את הדיון אני מבין שהדיון חשוב".

גפני אמר עוד בדיון כי "אי אפשר לקיים עם יהודי בלי לימוד תורה. שרדנו את כל הגלויות והתפזרנו על פני כל הגלובוס. מי שמחזיק את עם היהודי כעם זה לומדי התורה. אני בעד שתלמידי ישיבה ילכו לשרת בצבא בחילות הקרביים, בתנאי אחד: שהנוער שאינו לומד תורה ולא בצבא באותו זמן ישב ותורתו תהיה אומנותו. אין לנו זכות על הארץ הזאת אם לא יהיה חלק מהעם היהודי שילמד תורה יומם ולילה. הביקורות הן תירוץ כדי להתמודד בעקיפין עם השאלה הזאת".

"הונאה בהיקף של 67 מוסדות"

סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, שחר אילן, אמר בישיבה כי "מתברר שלמרות פיקוח המדינה, תופעת התלמידים הפיקטיביים בישיבות לא נעלמת. נחשפה הונאה בהיקף עצום של 67 מוסדות. מדהים לגלות שצה"ל לא משתמש בנתונים של משרד החינוך על מאות תלמידים פיקטיביים". סגן מפקד "מיטב", סא"ל רפי שושן אמר בוועדה כי מידי שנה יש מאות בודדות של תלמידי ישיבה שמגויסים לאחר שהתברר שפעמיים הם הפרו את הכללים של "תורתו אומנותו".

סא"ל שושן אמר עוד כי למיטב ידיעתו נכון לשנת 2009 ישנם 33 מוסדות תורניים שלא עמדו בקריטריונים של משרד הביטחון ולמרות זאת הם לא נגרעו מרשימות "תורתו אומנותו". לעומת זאת, בשלוש השנים האחרונות 60 מוסדות שעומדים בקריטריונים לא הונכסו לרשימות.

לפני כחצי שנה פורסמה הערכה על פיה בשנת 2019 ישתמטו 12,600 בחורי ישיבות מדי שנה משירות בצה"ל, שיהוו אחד מכל ארבעה בני 18 בישראל. לפי נתוני צה"ל והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר זה יהיה יותר מכפול ממספר המשתמטים כיום העומד על 5,700 לשנה (13% ממחזור הגיוס).

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפני שבועיים ללחוק טל, המעניק פטור משירות צבאי לחרדים הלומדים בישיבות לציון 10 שנים לחקיקתו, וכן לנושא קצבאות הילדים. בדיון בוועדת החוץ והביטחון אמר נתניהו כי "יש לנו מטרה להגביר את השילוב של החרדים בתעסוקה ובחברה. קיימנו שורה של דיונים בנושא והתוכנית כוללת הקמת צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה שיגיש המלצות והסכמות תוך חודשיים בשילוב בין הצורך לצאת מהעוני לצורך לשרת צה"ל. קצבאות הילדים היה הסדר ייחודי שעד הילד השישי הקצבה עלתה וזה היה מתכון להתאבדות דמוגרפית".

(עדכון ראשון - 09:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully