וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ קבע: ייאטם בית הכנסת במאחז הבלתי חוקי

גלעד גרוסמן

8.8.2010 / 12:45

שופטי בג"ץ החליטו לדחות את העתירה של ועד מתיישבי השומרון, שביקשו למנוע איטום או הריסה של בית הכנסת במאחז הבלתי חוקי אל-מתן. "המבנה משרת תושבים של מאחז בלתי חוקי, המצוי במקום בלא היתר כחוק"

בית הכנסת במאחז הבלתי חוקי אל-מתן ייאטם, כך קבעו הבוקר (ראשון) שופטי בג"ץ, שדחו את העתירה של ועד מתיישבי השומרון שביקשו למנוע את איטום או הריסת המבנה. במאי אשתקד עתר ארגון "יש דין" לבג"ץ בדרישה להרוס את המבנה שהוקם במאחז. מתגובת המדינה עלה כי המבנה הוקם בשמורת טבע שנועדה לפיתוח חקלאי, ונאסרה בה בנייה של בניינים מכל סוג שהוא. הוצאו הפסקת עבודה ביחס למבנה ונפתח הליך בענין הבנייה הבלתי חוקית שבמסגרתו צפוי להינתן צו הריסה. למרות הצו הבניה במקום נמשכה, ומערכת הביטחון הודיעה לפני כחודשיים על כוונתה לאטום את המבנה.

בעקבות ההחלטה הגיש ועד מתיישבי השומרון "עתירה דחופה", ובה ביקש צו על תנאי שימנע את איטום המבנה, מכיוון שלטענתם מדובר במבנה שהוקם על אדמות מדינה, הושקע ממון רב בבנייתו. כמו כן נטען בעתירה, כי לרשויות האכיפה אלפי צווים חשובים ודחופים שאינם מבוצעים, ואין להתיר ביצוע צו איטום של בית הכנסת, שהוא "פרי שיקול דעת לקוי, המונחה על פי שיקולים זרים ופסולים לתכלית האכיפה".

"מדובר במבנה שהוקם שלא כחוק, בלא תכנית מפורטת הנדרשת במקום, ובלא היתרי בנייה. המבנה משרת את תושביו של מאחז בלתי חוקי, המצוי במקום בלא היתר כחוק. בנסיבות אלה, הגורם המוסמך לא רק רשאי, אלא חייב לאכוף את הדין", כתבה השופטת איילה פרוקצ'יה בפסק הדין. "חובתה של הרשות היא לדאוג לאכיפתם של צווים אלה שלא יהפכו, חלילה, אות מתה".

היא הבהירה שהעובדה שמדובר בבית כנסת אינה מעניקה למבנה חסינות מבני דיני התכנון והבנייה. "כאשר מבנה מוקם שלא כדין, ונועד על ידי מקימיו לבית תפילה, הוא אינו קונה לו בכך מעמד על-חוקי", נכתב בפסק הדין. כעת על המדינה להודיע בתוך 60 יום על ביצוע איטום בית הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully