וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליווי עשרות שוטרים: שחר מזרחי נכנס לכלא

עידן אבני וניר יהב

8.8.2010 / 10:30

בדיוק ביום בו החל השוטר שחר מזרחי לרצות את עונש 30 חודשי המאסר שנגזרו עליו בגין הריגת הפורץ מחמוד גנאים, פנתה משפחתו של גנאים לנשיא בבקשה למנוע מתן חנינה לשוטר

השוטר שחר מזרחי, שהורשע בהריגה, החל הבוקר (ראשון) לרצות את עונשו בבית הכלא גלבוע. מזרחי, שהגיע לבית הכלא כשהוא מלווה בעשרות חברים ושוטרים, בהם גם מפקד המחוז הצפוני ניצב שמעון קורן, לא ייכלא באגף האסירים הפליליים אלא באגף אסירי העבודה, זאת עקב תפקידו. מזרחי נידון בתחילה ל-15 חודשי מאסר אך לאחר ערעור הוכפל עונשו והוא צפוי לרצות 30 חודשי מאסר. לפני כניסתו לכלא, התפטר מזרחי מהשירות במשטרה.

משפחתו של מחמוד גנאים, הפורץ שנורה למוות על ידי השוטר רס"ר שחר מזרחי, פנתה הבוקר (ראשון) לנשיא המדינה שמעון פרס ולשר המשפטים יעקב נאמן בדרישה שלא לחון אותו. המשפחה הודיעה גם כי בכוונתה להגיש תלונות במועצת העיתונות נגד אמצעי התקשורת שהתגייסו, לטענתם, למען מזרחי וכן תביעות דיבה.

מרכז מוסווא בירך על כניסת מזרחי לכלא והביע תקווה "שבכך יעבור מסר לשוטרים אלימים וגזענים שמגויסים למענם". המרכז הזכיר עוד שבעשר השנים האחרונות נורו למוות כ-30 אזרחים בידי שוטרים.

הפרשה עוררה סערה גדולה במשטרה ובציבור הישראלי. לפני כשבועיים הגיש מזרחי בקשת חנינה רשמית לנשיא המדינה שמעון פרס. מנהלת מחלקת חנינות בית הנשיא, עורכת הדין אודית קורינלדי-סירקיס, העבירה את הפנייה על פי הנוהל הרגיל לידי מחלקת חנינות במשרד המשפטים. משרד המשפטים אמור להעביר אל בית הנשיא את המלצת שר המשפטים בסוגייה זו, ולאחר מכן יבחן הנשיא את הבקשה.

לא פעולה מתוך הגנה עצמית

לפני כשבועיים אמר השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' כי בכוונתו לקדם מהלך של מתן חנינה למזרחי. "אני לא אתמוך ביוזמה של חנינה אלא אוביל אותה. מעתה היוזמה כבר לא של אזרחים מהשורה אלא של השר לביטחון הפנים. כבר פניתי לשר המשפטים בנושא". את הדברים אמר אהרונוביץ' בעת שביקר את שלומי אסולין, השוטר ששרוי בתרדמת יותר משלוש שנים לאחר שנדקר בצווארו כשניסה לעצור פורץ ושפורסם כי חלה הידרדרות במצבו.

במערכת המשפטית מגנים על ההחלטה. בית המשפט קבע כי מזרחי לא פעל מתוך הגנה עצמית ואף לא חש בסכנה אמיתית לחייו בעת שביצע את הירי, אלא הירי נועד למנוע את הימלטותו של גנאים מהמקום. בהנהלת בתי המשפט מבקשים להבהיר כי מפסק דינו של בית המשפט העליון עולה בבירור, כי "אין מניעה שבביצוע תפקידם שוטרים ישתמשו בנשק כאשר הדבר נדרש. אולם, מזרחי הפר את הוראות הפתיחה באש של המשטרה עצמה, הקובעות כי הפתיחה באש חייבת להיות אמצעי אחרון בלבד והשימוש בנשק לשם עצירת רכב מסתיים לפי הכללים בירי לעבר גלגלי הרכב, או בנסיבות המקרה לעבר רגליו של גנאים (כיוון שהוא עמד בסמוך מאוד לרכב). כך, ניתן היה למנוע את הימלטותו מהמקום מבלי להרוג אותו. תחת זאת, ירה בו מזרחי בראשו מטווח קרוב.

הנהלת בתי המשפט אף פרסמה הבהרה לגזר הדין של מזרחי בשל מה שהיא מכנה "פסיחה מוחלטת של השיח התקשורתי על תיאור עובדות האירוע, כפי שנקבעו בפסק דינו של בית המשפט המחוזי". בפרקליטות טענו כי "התנהגות זו של השוטר היתה חריגה בנסיבותיה ואינה משקפת את דפוסי הפעולה המקובלים במשטרה. בנסיבות אלה לא היה מנוס מהרשעתו של מזרחי בעבירת ההריגה. ההחמרה בעונשו של מזרחי הייתה הכרחית כדי לבטא את חומרת העבירה שעבר, ומתוך התפיסה שאינה שנויה במחלוקת, לפיה גם שוטרי משטרת ישראל כפופים להוראות החוק ואינם עומדים מעליו".

עדכון ראשון: 7:50

  • עוד באותו נושא:
  • שחר מזרחי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully