וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב: קשה יותר להיות עורך דין

גלעד גרוסמן

6.8.2010 / 12:15

שר המשפטים ולשכת עורכי הדין פועלים במרץ לצמצום מספר עורכי הדין בארץ. היכונו להארכת ההתמחות לשנתיים

לפני כחודשיים הזדעק יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, במהלך טקס הסמכות עורכי דין חדשים. גיא-רון התקומם נגד השחיקה במעמד המקצועי של עמיתיו. "ככה אי אפשר להמשיך ולנהל את מקצוע עריכת הדין בישראל, שרמתו הולכת ומידרדרת. מתי נתעורר? כשנגיע לעורך דין המאה אלף באוכלוסייה המונה 8-9 מיליון נפש?", הוא אמר לצעירים שזה עתה קיבלו את רישיונם. השבוע, בלשכתו בתל אביב, גיא-רון מתריע שאם תוכניתם של שר המשפטים ושל הלשכה להגבלת מספר הסטודנטים למשפטים, שבמרכזה ההצעה להרחיב את תקופת ההתמחות לשנתיים, לא תצא לפועל, "בתוך פחות מ-10 שנים עריכת הדין תהפוך להוראה - השכר יירד פלאים, עורכי דין יהיו במספרים אסטרונומיים עוד יותר, וכבר לא יהיה ערכי, מכובד או בעל ערך להיות עורך דין".

עורך דין בכל פינת רחוב

בשנים האחרונות חלה עלייה דרסטית במספר המוסדות המעניקים תואר במשפטים, וכתוצאה מכך במספר הסטודנטים שמסיימים את הלימודים בכל שנה. כיום רשומים בישראל כ-46 אלף עורכי דין, ומעל ל-3,000 סטודנטים למשפטים נרשמו לשנת הלימודים הקרובה. בקצב הזה, בתוך שנים ספורות יגיע מספר עורכי הדין ל-60 אלף, יותר מכל מדינה אחרת בעולם ביחס למספר האזרחים.

"יש היום עורכי הדין הטובים ביותר אי פעם, המקצוענים ביותר אי פעם", קובע גיא-רון, "אבל הרמה הכללית של מכלול כל מי שעוסק במקצוע יורדת", הוא מוסיף. "בעבר למדו פחות אנשים, ומכיוון שהביקוש היה גדול התקבלו היותר מוכשרים ויותר מתאימים. היום לומד כל מי שרוצה, וכשאדם נרשם ללמוד אי אפשר לחסום אותו".

מעבר לסיפוק רצונותיה של האם היהודייה, סטודנטים רבים פונים למשפטים, מכיוון שמדובר במקצוע הנחשב למכובד ושניתן להתפרנס ממנו. "זה עניין של סטטוס", אמר מתמחה במשרד פלילי. "אתה משתייך לגילדה, אתה מבין ברזי מקצוע עתיק יומין, יש הרבה הילה. כמובן שאנחנו מושפעים גם מהטלוויזיה, וברור שהתחום הפלילי קורץ. זו עבודה מאוד אפורה, אבל יש סביבה הילה. זה גם עדיין נחשב מקצוע מכניס".

כמה מרוויח עורך דין?

"במשרדים מובילים בתל אביב אפשר להשיג עבודה בשכר התחלתי של כ-13 אלף שקל", אומר עו"ד דודי זלמנוביץ, מנכ"ל חברת GLawBAL, שערכה סקר לגבי שכר עורכי הדין. "אחרי שלוש שנים השכר יעלה ל-17-18 אלף בחודש, כאשר שותפים יכולים להרוויח כבר מעל 30 אלף שקל בחודש". לדבריו, מספר מצומצם של עורכי דין מרוויחים גם מעל 300 אלף שקל בחודש. אולם, הסכומים הללו רחוקים מלהיות נחלת הכלל. המשכורות במשרדים הקטנים במרכז ובפריפריה נמוכות בהרבה, כאשר עורכי דין עצמאיים רבים מושכים בסוף החודש משכורת שנעה בסביבות ה-6,000 שקל נטו.

משכורת היא נחלתם של המועסקים, והיום עורכי דין רבים מתקשים למצוא עבודה בתחום. לפי הנתונים של זלמנוביץ, כ-5,000 עורכי דין, חדשים וותיקים, מחפשים עבודה בכל שנה, כאשר להערכתו 2,500 ל- 3,000 מהם אינם מצליחים להשתלב בשוק. גיא-רון סבור ששוק העבודה זקוק בסך הכל לכ-500 עורכי דין חדשים בשנה. "בערי השדה ובתל אביב, במשרדים קטנים ובינוניים, נאבקים על הפרנסה, נאבקים על מציאת הלקוחות, וכשזה המצב אתה מוכן לעשות דברים שלא היית מוכן לעשות קודם", הוא אומר.

"פגיעה במעמד יש כבר והיא רק תלך ותחריף", מוסיף זלמנוביץ. "בתחרות על לבו של הלקוח משתמשים לפעמים בכלים שהפרופסיה של עורכי הדין לא תמיד מזדהה אתה. מגיעים למקצוע גם אנשים שהרמה שלהם פחותה ממה שהיה בעבר ורואים את זה בהתנסחות, בכתיבה, בהתלהמות בבית המשפט. יורדים מתחת לחגורה".

מה התוכנית אומרת?

גם הסטודנטים מודעים למצב הקשה במשק. "יש תחרות מטורפת בשוק, ומי שאין לו מספיק מרפקים להישאר בתחום, לא שווה לו ללכת. זה או חיים או עבודה, אי אפשר לשלב את שניהם בהתחלה. לדעתי רוב הסטודנטים לא עוסקים בזה לאחר סיום התואר", אומרת סטודנטית שסיימה עתה שנה א'. "אני לא חושבת שאני אהיה עורכת דין, אבל כן אעשה התמחות וכן אוציא תעודה, כדי להשתמש בזה לעזור לאחרים". "מי שטוב באמת יצליח", היא משוכנעת.

על פי גיא-רון, בעולם אוטופי היתה מכסה על מספר הסטודנטים למשפטים, ומסלול ההכשרה היה קשה בהרבה, וכולל, בין השאר, לימודי תואר שני לפני התמחות, בחינות כניסה להתמחות, בחינות הסמכה קשות יותר, הארכת ההתמחות והגבלות על עורכי דין מתחילים. "אנחנו מוצאים את עצמנו כאומה בודדת של עורכי דין, וזה מצדיק צעדים דרסטיים".

כיום מקדם גיא-רון, יחד עם השר נאמן, את הארכת ההתמחות ושינוי מתכונת הבחינות, לצד הוזלת קורסי הכנה לבחינות ההסכמה ופיקוח רב יותר על ההתמחות. "אם תקופת ההתמחות לא תעלה לשנתיים, התוכנית הזאת אין בה כלום", הוא מודה. את טענות מתנגדי התוכנית הוא מגדיר כ"פופוליסטיות". "מאמנים לא צריכים מתמחים, זה לא כזה יתרון. הם מקבלים עורכי דין מיד אחרי ההסמכה באותו מחיר, ולא בוחלים לבקש מהם בקשות שמבקשים ממתמחים. לדבריו, התוכנית אינה מספקת. "הרכבת כבר קצת יצאה מהתחנה. היא יכולה להיות מעצור מסוים בהידרדרות. אבל אני לא אופטימי".

"ההצפה תגרום לשחיקה כלכלית ובינאישית", מסכם זלמנוביץ. "ברמת המקרו נוצרים ויווצרו שני רבדים - הרובד של המשרדים הגדולים והבוטיקים היוקרתיים, שיתנו שירות ללקוחות כמו תאגידים גדולים וחברות יוקרתיות, וגם בתחום הפלילי יישארו בוטיקים יוקרתיים שישמרו על אותה רמת תמחיר. אבל מתחת לזה יווצר ג'ונגל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully