וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנו לילדים להיות ילדים

כריס גאנס

5.8.2010 / 11:08

כניסתם של ילדי עזה לספר השיאים של גינס בתחרות העפת עפיפונים, צריכה להוות סמל לעולם שיכול להיפתח בפני ילדים אלו. בינתיים הם עדיין סובלים מתת-חינוך ותת-תעסוקה

אלפי ילדים בעזה נכנסו השבוע בפעם השלישית אל ספר השיאים של גינס. כ-2,700 ילדים העיפו בו-זמנית עפיפונים על חוף הים בצפון רצועת עזה, והכפילו בכך את השיא שהם עצמם קבעו בשנה שעברה. וכאילו לא די בכך, רק שבוע קודם לכן, לא פחות מ-7,203 ילדים התאספו בשדה התעופה ההרוס של עזה וכ??דררו את דרכם לספר השיאים של גינס על ידי הקפצה בו-זמנית של כדורי סל למשך חמש דקות. שני שיאי עולם בשבוע אחד ושלושה שיאי עולם בשנה הם ללא ספק שיא עולם בפני עצמו.

אירועים אלו הותירו תמונות מדהימות שהופצו ברחבי הבלוגים ובאמצעי התקשורת, החדשים והישנים, בעזה, בישראל ובמקומות אחרים. מאחורי התמונות יש סמליות מופלאה שאין להתכחש לה. היו כאן אלפי ילדים שהתגודדו יחדיו בקבוצות ועבדו, בחיוך, בצחוק ובריכוז מלא, באווירה של חגיגה ובנחישות כדי להשיג את המקום הראשון בעולם. היה כאן הדור הבא של עזה, אשר הוכיח לעולם כולו שאם רק תינתן לו ההזדמנות, יוכל להראות את מלוא הפוטנציאל שלו, ממש כמו ילדים בכל מקום אחר. סמליות שכזו לא תוכל להיעלם מעיני אנשים ברחבי העולם, אשר לדאבון הלב התרגלו לתמונות ההרס המגיעות מדי יום מרצועת עזה.

שוברי השיאים היו חלק מן המשתתפים במשחקי הקיץ שמארגנת סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם. כרבע מיליון ילדים נטלו חלק בפעילויות ספורט, פנאי ותרבות בקרוב ל-150 מקומות ברחבי עזה, לאורך תקופה של שישה שבועות. משחקי הקיץ מתקיימים זו השנה הרביעית ברציפות, ואלפי מורים של אונר"א ויתרו על חופשת הקיץ שלהם כדי לאפשר לילדי עזה פשוט ליהנות, כמו ילדים בכל מקום אחר בעולם; לחוש תחושת נורמליות על אף האב-נורמליות שעמה הם מתמודדים בחיי היום-יום, בעקבות הלחימה שהתרחשה בעזה לפני שנה וחצי ובעקבות התוצאות המרות שהותירה אחריה.

ילדים מעיפים עפיפונים בחוף של בית לאהיה, רצועת עזה, יולי 2010. Mohammed Salem, רויטרס
ילדים מעיפים עפיפונים בחוף של בית לאהיה, רצועת עזה, יולי 2010/רויטרס, Mohammed Salem

מימוש הפוטנציאל האנושי

משמעות הדברים הייתה ברורה. אונר"א נותנת לילדי עזה הזדמנות לממש את מלוא הפוטנציאל האנושי שלהם. וכאשר ניתנת להם הזדמנות כזו, אפשר לתעל את האנרגיה שלהם להישגים ברמה עולמית. אף שעזה כובשת את הכותרות, נוטים לא אחת לשכוח שמדי יום, במאות בתי ספר ברחבי ארצות ערב ובשטחים הגובלים עם ישראל, אונר"א מסייעת לכחצי מיליון ילדים למצות את מלוא יכולתם. עם יותר מ-20,000 מורים העובדים בכ-700 בתי ספר ומעצימים את ילדי הדור הבא ברחבי המזרח התיכון, החינוך נמצא בראש סולם העדיפויות של אונר"א, והיא מקצה לו יותר ממחצית ממשאביה הכספיים.

אך בפעולתה זו נאלצת אונר"א להתמודד עם קשיים רבים, כספיים ולוגיסטיים. לסוכנות יש גרעון תקציבי המגיע השנה למאה מיליון דולר. השירותים השונים שמציעה אונר"א נמצאים בסכנה, ואפשרות סגירתם מעוררת חששות כבדים ליציבות המזרח התיכון. בשל ההגבלות על הכנסת מוצרים הומניטריים לעזה, לא יכולנו במשך שנים לבנות ולו בית ספר חדש אחד, ואף לא לשפץ בתי ספר ישנים. יותר מ-90 אחוזים מבתי הספר שלנו בעזה פועלים בשתי משמרות, ופירוש הדבר שמבנה פיזי אחד משרת בפועל שתי קבוצות שונות לחלוטין של תלמידים ומורים. בכמה מן הכיתות שלנו בעזה יש יותר מ-50 תלמידים בכיתה.

מאחר שלא יכולנו לבנות בתי ספר עבור האוכלוסייה ההולכת וגדלה, נאלצנו לדחות אלפי ילדים בני חמש ושש שהוריהם רצו שיקבלו חינוך במוסדות החינוך של אונר"א. היום נמצאים בעזה 39,000 ילדי פליטים שנמנע מהם חינוך מטעם האו"ם. להגבלות שהוטלו על עזה יש השלכות הרות גורל על בני הדור הבא החיים ממש בפתחה של ישראל. במצב שבו יש עשרות רבות כל כך של בתי ספר הזקוקים לבנייה או לשיפוץ, הסיכויים לשינוי נראים עגומים.

התמונות מסמלות הכל

אך לא הכול אבוד. אונר"א נשארת דבקה במחויבותה לפעול לפיתוח אנושי ולסייע למאות אלפי הילדים, אשר חיים באחד האזורים הפחות יציבים, לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם ולהעניק להם תחושה של כבוד עצמי, עצמאות ואמונה בעתיד של שלום. עם זאת, אונר"א אינה פועלת בחלל ריק בעזה. אנו מחנכים את הילדים לקראת כניסה אפשרית לשוק עבודה, שבו יש היום יותר מ-40 אחוזי אבטלה. יותר מ-3,000 עסקים נסגרו בשלוש השנים האחרונות, וכלכלת היצוא, שהייתה פעם משגשגת, הוכחדה. אוכלוסיית עזה הסובלת מתת-חינוך ומתת-תעסוקה אינה מעניינת איש. יש להחיות את הכלכלה ויש לאפשר יצוא מוצרים מעזה, אם רוצים לא?פשר לדור הבא לממש את זכויותיו המלאות לתעסוקה, לאפשר לקהילות בעזה עצמאות כלכלית ולהוביל בסופו של דבר ליצירת חברה יציבה ומשגשגת.

הגיע הזמן לשינוי. על העולם להביט בתמונות סמליות אלו ממשחקי הקיץ של אונר"א כעל נקודות ציון המצביעות על האפשרויות הפתוחות בפני בני הדור הבא בעזה ומחוצה לה.

• הכותב הוא דובר סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully