וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מד"א: זינוק במקרי ההתייבשות בעשור החולף

אריאל נוי

5.8.2010 / 12:01

מנתונים שנאספו על ידי מד"א במהלך העשור האחרון עולה כי חלה עלייה משמעותית במספר המקרים שבהם הוזעקו צוותי הארגון לטפל באנשים שסבלו מהתייבשות. בעוד ביולי 2000 היו 399 מקרים כאלה, בחודש המקביל השנה עמד מספרם על 721

מגן דוד אדום פרסם היום (חמישי) נתונים מדאיגים בנוגע לתופעת ההתייבשות. מנתונים שנאספו במהלך העשור החולף עולה, כי חל זינוק חד במקרים בהם צוותי מד"א הוזעקו לטפל באנשים שסבלו מהתייבשות, תשישות או עילפון עקב החום הכבד. כך, למשל, במהלך חודש יולי השנה טיפלו צוותי מגן דוד אדום ב-721 מקרי התעלפות והתייבשות של אזרחים ברחבי הארץ, לעומת 399 מקרים בלבד ביולי 2000.

מספר השיא של מטופלים בשל פגעי מזג האוויר היה בשנת 2009, כאשר מד"א טיפל ב-730 נפגעים. מנהל אגף ההסברה במד"א, ד"ר אלי יפה, אמר כי "בדקנו עשר שנים אחורה וראינו שיש עלייה בחום ובמספר המקרים. במשך עשור המקרים הכפילו את עצמם. אם הטמפרטורות ימשיכו לעלות, זה יהיה מצער".

"רק קצה הקרחון"

לדברי ד"ר יפה, זוהי תופעה שהולכת וגוברת ככל שחולפות השנים. "זוהי תופעה מדאיגה, ולכן אנשים צריכים להיות מודעים. אם הם מרגישים תשישות, הם צריכים להתנהג בהתאם. אמבולנס הוא רק קצה הקרחון. מזמינים אותו כשהמצב קריטי. בפועל יש הרבה יותר מקרים של התביישות ומכות חום".

מנכ"ל מד"א אלי בין הסביר כי העלייה החדה במספר הנפגעים בעשור החולף נובעת לא רק מהעלייה החדה בטמפרטורות בחודשי הקיץ, אלא גם מחוסר תשומת לב של אזרחים המטיילים באזורים חמים בזמן חופשת הקיץ. "הקפדה על כללי בטיחות בסיסיים כשתייה מרובה והגנה מהשמש במהלך פעילויות הנערכות בחום כבד, היא הכרחית ויכולה אף להציל חיים, בייחוד בחודשי הקיץ החמים בישראל", אמר בין.

התייבשות מלווה בדרך כלל בכאבי ראש עזים, חולשה, ישנוניות או אפאטיות (במיוחד אצל ילדים) וכן בחילות והקאות. בשלבים הסופיים של ההתייבשות אפשר לראות האצה בדופק, מיעוט בכמות השתן והתכהותו. "לרוב, פניו של האדם יהיו חיוורות ובמקרים קיצוניים הוא אף עלול להתעלף ולאבד את ההכרה. אצל תינוקות יש לשים לב לכמות השתן בטיטול – טיטול יבש משמעו ילד שהתייבש. שתן צלול הוא סימן טוב מאוד לשימור כמות הנוזלים בגוף, אצל ילדים ומבוגרים כאחד", הסביר ד"ר יפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully