וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קברניט מטוס "סבנה" הלך לעולמו בגיל 88

4.8.2010 / 21:22

רג'ילנד לוי, שהיה קברניט המטוס שנחטף ושוחרר בפעולת סיירת מטכ"ל לפני 38 שנה, מת בביתו בלונדון. דני יתום, שהיה סגן מפקד פעולת החילוץ, סיפר לוואלה! חדשות: "הוא היה איש אמיץ מאוד והעביר לנו מידע חשוב על החוטפים"

רג'ילנד לוי, קברניט מטוס "סבנה" שנחטף על ידי ארבעה פעילים בארגון הפלסטיני "ספטמבר השחור" ב-8 במאי 1972, מת היום (רביעי) בביתו בלונדון בגיל 88. מטוס החברה הבלגית שעשה את דרכו מבריסל לנמל התעופה בן גוריון, נחטף לאחר חניית ביניים בווינה והונחת בנמל התעופה בלוד. במשך 24 שעות מורטות עצבים הוחזקו בו 100 נוסעיו, בהם ישראלים רבים, ופעילי הארגון הפלסטיני דרשו את שחרורם של 315 פלסטינים שהיו כלואים בישראל.

במשך היממה בה חנה המטוס על הקרקע, ניהל שר הביטחון דאז משה דיין משא ומתן עם החוטפים, ובמקביל העביר הקברניט לוי לצה"ל מידע חשוב שסייע בתכנון המבצע לשחרור החטופים. למחרת החטיפה התקרבו 16 לוחמי סיירת מטכ"ל בפיקודו של מפקד היחידה דאז ושר הביטחון היום אהוד ברק לכיוון המטוס. הם הסתוו כטכנאים של נמל התעופה שכביכול באו לטפל בכלי ופרצו למטוס.

במהלך פעולת החילוץ נפצע אחד הלוחמים בידו, בנימין נתניהו שמו, מכדור שנפלט מאקדח של חברו ליחידה. הלוחמים הצליחו להרוג את שני הגברים וללכוד את שתי הנשים החברות בחוליית החטיפה. במהלך ההשתלטות נפצעו שלושה אזרחים ישראלים, ומאוחר יותר אחת הפצועות - מרי הולצברג אנדרסון, מתה מפצעיה.

דני יתום, סגן מפקד סיירת מטכ"ל וסגן מפקד פעולת החילוץ, סיפר לוואלה! חדשות כי לוי העביר מידע משמעותי שסייע לישראלים בתכנון פעולת החילוץ. "הוא הצליח לשכנע את המחבלים שיאפשרו לו להיפגש עם גורמים ישראלים כדי להעביר את דרישותיהם, ואז מסר לנו מידע חשוב", סיפר יתום. "ממנו ידענו כי מדובר בארבעה מחבלים – שתי נשים ושני גברים, היכן הם ממוקמים ובאיזה כלי נשק הם חמושים". לוחמי הסיירת עשו שימוש במידע שהעביר לוי בכדי לתכנן את פעולת החילוץ. "הוא היה איש מאוד אמיץ, והוא שמר על קור רוח מופתי במשך כל החטיפה", סיכם יתום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully