וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנחלים זועמים: סיורים בחברון - רק לשמאל

גלעד גרוסמן

4.8.2010 / 10:36

בג"ץ דחה עתירה של קבוצת פעילי ימין, שדרשו לקיים סיורים לתיירים בשכונות פלסטיניות בחברון. ברוך מרזל: "בג"ץ מתיר סיורים רק לשמאלנים. ההגינות ממנו והלאה"

בג"ץ דחה השבוע עתירה של פעילי ימין לאפשר להם לערוך "סיורים לימודיים" לתיירים בשכונות פלסטיניות בחברון. "מעמדה המשפטי והביטחוני של חברון, כידוע, איננו כמעמד ערים שבשטח מדינת ישראל", כתבו השופטים בפסק הדין.

העותרים, בהם איתמר בן גביר וברוך מרזל, פנו לבית המשפט לאחר שמח"ט יהודה דחה את בקשתם לקיים סיורים בשכונת ג'בל ג'והר, המצויה בשליטה ישראלית, בשל חשש לפגיעה בסדר הציבורי ובביטחון היישוב היהודי בחברון. בעתירה לבג"ץ הם ביקשו גם להתיר להם לסייר בשתי שכונות בשליטת הרשות הפלסטינית - אבו סנינא וח'ארת א-שייח.

העותרים טענו כי "הסכם חברון" משנת 1997 הבטיח חופש תנועה בכל רחבי העיר. הם ציינו עוד כי צה"ל מתיר לארגוני שמאל לערוך סיורים ברובע היהודי בחברון בשם חופש הביטוי, ולכן סירוב לבקשתם יהיה בגדר אפליה. בדיון שנערך בעתירה לפני כשבועיים ציין בן גביר, כי המצב הביטחוני בחברון השתפר, והביא כדוגמא לכך את המקרה שבו חיילי נח"ל צולמו כשהם רוקדים בתוך העיר.

"אין בסיס לטענה על אפליה"

הפרקליטות התנגדה לבקשה, בטענה ששכונות אבו-סנינא וח'ארת א-שייח הוגדרו כשטח סגור לכניסת ישראלים בשל הסיכון הביטחוני בכניסה לשטח המצוי בשליטה ביטחונית פלסטינית. עוד נאמר בדיון, כי על רקע המצב הביטחוני בחברון החלה בצבא עבודת מטה שמטרתה להכריז על כל העיר חברון, למעט איזור היישוב היהודי, כשטח צבאי סגור לכניסת ישראלים.

השופטים קיבלו את עמדת צה"ל לגבי השכונות שבשליטה פלסטינית, וכן לגבי שכונת ג'בל ג'והר. "העותרים לא הציגו כל בסיס משפטי להתערבות בעמדה זו, או לטענתם כי המצב הביטחוני בגזרה האמורה השתנה בפועל לאחרונה באופן המקעקע את עמדת המפקד הצבאי", כתב השופט חנן מלצר בפסק הדין. השופטים הבהירו גם כי הם אינם מקבלים את טענת האפליה, מכיוון שהעתירה של ארגון "שוברים שתיקה" לקיים סיורים בחברון עדיין נידונה בבית המשפט.

ברוך מרזל אמר בתגובה כי "בית המשפט העליון עושה צחוק מעצמו. כאשר אנשי שמאל רוצים להפגין בחברון אז אין לשופטים שום בעיה להוציא צווים ולכתוב בהרחבה על החופש להפגין, ואילו כאשר מדובר בעתירה מצד ימין, שוב מוכיחים שופטי בג"ץ, כי ההגינות היא מהם והלאה". הוא הוסיף שבכוונתו לבקש להצטרף כמשיב לעתירה של "שוברים שתיקה": "נביא את הפסיקה הזאת ונבקש לטעון כי אסור לאנשי השמאל להמשיך בסיורים שלהם בעיר האבות. על שופטי בג"ץ להחליט : אם חופש להפגין, חופש לכולם, ואם לא - אז גם השמאלנים לא יוכלו לקיים הפגנות בחברון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully