וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמעט הכרזת מלחמה

יואב לימור

4.8.2010 / 8:01

אי אפשר להפריז בתיאור האירוע אתמול בצפון. זה היה מסוג האירועים שמעצבים מציאות, שאחריהם דברים ייראו אחרת. אם הצליח צה"ל להגיב קשה מספיק, ולהרתיע, נמשיך ליהנות משקט בגבול לבנון. אבל אם חלילה המסר לא נקלט בצד השני, אנחנו עלולים בהחלט לעמוד בפתחו של מדרון חלקלק, שסופו בעימות נוסף בצפון.

החשש הזה הוביל אתמול בכירים בצה"ל לדרוש להמשיך ולהגיב. לגבות עוד מחיר מצבא לבנון, שיזם פיגוע ללא סיבה, עד שיצעק "די" ויתחייב בבירור שלא לשוב ולפעול. הדרישה הזאת נדחתה על ידי הדרג המדיני, שחשש מפני הסלמה לא מבוקרת והחליט "להכיל" את האירוע.

ההחלטה הזאת סבירה בראייה אסטרטגית, בטח על רקע הכאוס הפוליטי הפנימי בלבנון, שצפוי עוד להחריף על רקע פרסום מסקנות הטריבונל שחקר את חיסולו של רפיק אל?חרירי. הסלמה היתה משחקת לידי חיזבאללה, שבוודאי היה קופץ על ההזדמנות להגן על הכבוד הלבנוני ולאחד סביבו את כלל הכוחות. ישראל היתה נתפסת - שוב - כתוקפנית, איש לא היה זוכר מי התחיל ולמה, האצבע המאשימה היתה מופנית, כרגיל, אך ורק לעברנו.
ועדיין, גם ההחלטה הסבירה הזאת מותירה תחושה מאוד לא נוחה. לו חיזבאללה פגע בצה"ל זה היה "הגיוני" משום שמדובר בארגון טרור, אבל כאשר עושה זאת צבא לבנון שאמור לסייע בשמירת השקט, זאת לא רק הפרה של החלטה 1701 של האו"ם - אלא כמעט הכרזת מלחמה.

יוניפי"ל ישחק תפקיד מרכזי בהרגעה

ההסבר המיידי שנתן לעצמו צה"ל אתמול בשטח לאירוע היה חילופי מפקדים בחטיבה הגזרתית הלבנונית וכניסתו של מפקד חדש, מיליטנטי מאוד, שרצה לסמן לצה"ל את הגבול. חייליו הבינו את "רוח המפקד" ופעלו נגד מה שתפסו כפגיעה בריבונות לבנון, צה"ל תקף במישרין את אותו הגדוד כדי להבהיר לו שעבר את הגבול.

עכשיו צריך לקוות שבצבא לבנון הבינו והפנימו. המבחן יהיה כבר הבוקר, כאשר ימשיך צה"ל בעבודות לאורך הגדר, ולעיתים מעבר לה - ועדיין בחלק הישראלי של הגבול (בחלק מהמקומות הגדר והגבול לא חופפים, מסיבות טופוגרפיות ומבצעיות).

מי שישחק תפקיד מרכזי במאמצי ההרגעה הוא יוניפי"ל, שאמנם נחלש לאחרונה אבל עדיין רגיש מאוד למצב בשטח: כאשר צה"ל הודיע לו אתמול בבוקר כי בכוונתו לבצע את העבודות, הוא ביקש לעכבן ב?48 שעות בנימוק שמפקדו נמצא בניו יורק וחושש מתבערה בהיעדרו.

האם ביוניפי"ל ידעו או סתם חשדו וחששו? לא ברור, וגם לא ממש חשוב. בישראל בחרו להתעלם מהבקשה ולעבוד, בעיקר כדי לשמר ריבונות. עכשיו הריבונות הזאת עומדת במבחן. צריך לקוות שהתגובה אתמול הספיקה כדי לעמוד בו, אחרת אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בקרוב במציאות חדשה?ישנה בצפון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully