וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל בגבול לבנון: ריבונות עד הס"מ האחרון

יהושע בריינר

3.8.2010 / 14:20

בשנה האחרונה החל צה"ל במדיניות שמטרתה לממש את הריבונות הישראלית גם מעבר לגדר המערכת בצפון, עד "הקו הכחול". גם החיילים שהיו מעורבים בחילופי האש פעלו במסגרת זו

אז מה צה"ל עושה מעבר לגדר הגבול עם לבנון? בשנה האחרונה החלו בפיקוד צפון במדיניות של "מימוש הריבונות הישראלית עד הסנטימטר האחרון". גדר המערכת בגבול הצפון איננה למעשה הגבול הרשמי של מדינת ישראל, אלא היא נושקת לגבול הבינלאומי המכונה גם "הקו הכחול". מדובר בקו גבול שסוכם עוד בשנת 1923, אז נחתמו הסכמי שביתת אש בין המדינות ששלטו באזור. מאז הפינוי מלבנון בשנת 2000 החלו ויכוחים בין צה"ל לבין צבא לבנון על איזור הגבול הברור בין שתי המדינות, זאת לאחר שצה"ל החל לסייר בשטחים הללו, וגרם אף לתקרית ירי אחת בין שתי הצבאות.

בשנה האחרונה החלו ישראל ולבנון, בפיקוח יוניפי"ל, לסמן בעזרת חביות את קו הגבול הברור, כאשר שני הצדדים אוחזים במפות משנת 23'. על מנת לממש את הריבונות הישראלית, מקיים צה"ל נוכחות צבאית גלויה לעיני הלבנונים עד האיזורים שסומנו כגבול הבינלאומי. איזור זה כולל מובלעות הנמצאות מעבר לגדר הגבול, ולעיתים אף כקילומטר אל תוך השטח שמעבר לגדר. הפעילות כוללת בין היתר גם חישופים של שטחים צפופים.

"הגדר איננה חומת ברלין, ואם צריך לעבור אותה, אנחנו עוברים אותה", התבטא קצין בכיר בפיקוד צפון באחרונה, "אם לא נפעל במובלעות הללו לאורך זמן, הלבנונים ימלאו את הוואקום הזה. אנחנו נכנסים לאיזורים הללו ללא חשש ובאופן גלוי לעין. האזור הזה יוצר מרחב אבטחה ומאפשר לנו עומק הגנתי".

עוד יש לציין, כי צה"ל נמצא דווקא בקשרים טובים עם אנשי צבא לבנון, ובניגוד למצופה, בצה"ל רואים בפעילות הלבנונים בדרום לבנון כאקט חיובי. הצבא הלבנוני פרוס כעת בשלוש חטיבות בדרום לבנון, כשבאחרונה תיגבר את נוכחתו בחטיבה נוספת, זאת לאחר לחץ של יוניפי"ל והמדינות ששולחות את חיילהם לשרת ביחידות האו"ם.

בצה"ל אף מקיימים פגישות קבועות עם אנשי צבא לבנון במעבר נאקורה, בתיאום עם מפקד יוניפי"ל. בפגישות מעלים הצדדים הערכות מצב שונות לאור התפתחויות בגבול, כשלאחרונה התקיימה פגישה שכזו בנוכחות ראש החטיבה האסטרטגית באגף התכנון תא"ל יוסי היימן ביחד עם סגן רמטכ"ל צבא לבנון ועם מפקד יוניפי"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully