וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנזקי החום: מאות אלפי עופות מתו ברחבי הארץ

רמי שני

1.8.2010 / 13:40

גל החום הכבד נותן את אותותיו: הקרן לנזקי טבע מדווחת על תמותה בהיקף נרחב של עופות ברחבי הארץ. "עיקר הנזק נגרם דווקא לעופות שנמצאים בשלב האחרון לפני שיווקם"

גל החום הכבד גרם למותן של מאות אלפי עופות בלולים ברחבי הארץ. כך נמסר בצהרים (ראשון) מהקרן לנזקי טבע. על פי דיווחי הקרן, התקבלו יותר מ-100 הודעות של מגדלים על תמותה בהיקף נרחב של עופות, בעיקר בלולים באזור הצפון. ההערכה הראשונית היא כי הנזק הישיר למגדלים צפוי לעמוד על למעלה מחמישה מיליון שקלים. בהנהלת הקרן מציינים שמרבית הנזקים נרשמו בלהקות של עופות בוגרים, הנמצאים שבועות ספורים לפני מועד שיווקם למשחטות.

"מצאנו, כי עיקר הנזק עד כה, נגרם דווקא לעופות הגדולים והבוגרים הנמצאים בשלב האחרון לפני שיווקם, ולאחר שהמגדל כבר השקיע בגידולם את מרבית ההשקעה", הסביר מנכ"ל הקרן, דודי גינזבורג. "בשלב זה של הגידול, העופות רגישים מאוד לחום ומתקשים לקרר את עצמם", אמר. בקרן אמרו כי הפעם הקודמת בה התרחשה תמותת עופות בסדר גודל דומה אירעה בשנת 2002. לדבריהם, למגדלים שולמו אז פיצויים בהיקף של ארבעה מיליון שקלים, נוכח הפסדים שנגרמו להם עקב גל חום כבד.

מומחים לגידול עופות במשרד החקלאות מצביעים על הצורך הדחוף להשלים את ביצוע רפורמת ההתאמה בענף הלול, זאת כדי להביא לכך שהעופות יגדלו בסביבה התואמת את שנות ה- 2000. הרפורמה כוללת סדרה של הנחיות לביצוע שיפורים בדרך ניהול הלולים ובתשתיות שלהם. בין אלו, התקנה של מערכות לבקרה ושליטה באקלים הלולים, דבר שיסייע לעופות להתגבר על תנאי מזג אוויר קשים, כמו אלו השוררים בימים האחרונים בישראל.

"הלולים מיושנים, מצב העופות עגום"

"אי קיומה של הרפורמה המתוכננת בענף הלול, משמעותה סבל לתרנגולות. תמותת העופות היום בעקבות החום הגדול הינה הוכחה ניצחת וכואבת לכך. שיפור רווחת התרנגולות תלוי באופן מוחלט במעבר לבתים החדשים המיועדים להם במסגרת הרפורמה", הסביר איציק מלכה, מנהל אגף בעלי חיים בשירות ההדרכה של משרד החקלאות.

במשרד מצביעים על הצורך הדחוף בביצוע השיפורים בלולים, בעיקר בשל התנאים הנוכחיים שלהם. לדברי המשרד, מצבם הנוכחי של העופות עגום, הלולים מיושנים מאוד, בנויים בצורה רעועה ולא מאפשרים ויסות של טמפרטורות בהתאם לצרכי העופות. התוצאה היא שבמקרים של חום קיצוני, יש תמותת עופות גדולה בהרבה מהממוצע היומי והשבועי הנרשם על ידי הלולנים.

החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי, רינת רחמים, סיפרה הבוקר לוואלה! חדשות כי "מזג האוויר היום יוסיף להיות שרבי עם ערכי טמפרטורות של בין 8-9 מעלות מעל הממוצע, בעיקר באזור ההר ופנים הארץ. במישור החוף הטמפרטורה לא תרקיע שחקים ותעמוד 'רק' על 32 מעלות, אבל השילוב עם הלחות ייתן תחושה של עומס חום כבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully