וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמחונים רזים יותר?

עידן סייר

31.7.2010 / 11:47

הספר "שווה בטירוף" לא רק זורק לכם לפנים את כל מה שאתם לא רוצים לדעת על אוכל, אלא גם עשוי לגרום לכם להרזות ולהיות בריאים יותר. עידן סייר בודק את איך זה קורה

אחת ההערות המעצבנות ביותר שטבעונים וצמחונים נאלצים לשמוע היא "כולכם רזים". מצד שני, כולם שוכחים כי בתרבות של ימינו, דווקא עודף משקל נחשב מגיפה מודרנית. למעלה ממחצית מהאנשים בישראל עושים או עשו דיאטה למטרות הרזיה ורובם עולים במשקל בחזרה, כך שמוזר שהמשפט הזה, כולכם רזים, הוא האשמה. וזה עוד בלי להתייחס לאי-הנכונות שלו – כי בינינו, אם צמחונות הייתה פתרון קסם להרזיה, אידיאל הרזון הפוטושופי היה הרבה יותר קל להשגה, ולא היינו צריכים להתמודד עם בעיות כגון אנורקסיה או דיאטות מופרכות.

יחד עם זאת, הספר "שווה בטירוף" – Skinny Bitch במקור – מיועד לכול מי שרוצה באמת להיות רזה ובריאה, ולהפסיק עם שיטות הרזיה זמניות שמבוססות על צום או על קיצוץ באוכל בריא. מלבד ההמלצות התזונתיות, ניפוץ המיתוסים הקשורים בתזונה והמידע על כמה רכיבים שאף אדם שפוי לא היה חושב למצוא באוכל – מדובר בספר שפשוט כיף לקרוא.

המחברות, רורי פרידמן (סוכנת דוגמנות לשעבר) וקים ברנוין (דוגמנית לשעבר ותזונאית בהווה) כתבו את הספר בשפה בוטה ולא מתפשרת, שרק בשבילה כדאי לקרוא את הספר. הן פונות אל הקוראת באהבה קשוחה ולא מהססות לכתוב את האמת בפנים. גם כאשר הן אומרות דברים שלא הכי נוח לשמוע, כמו המלצה על הפסקת צריכת מוצרי חלב, הן דואגות לעשות את זה בהומור ותוך הדגשת האבסורד שבדבר ("לכי לינוק מהציצים של אימא שלך. נו, לכי. תשאבי חלב מהציצים של אימא שלך. חושבת שזה מגוחך? נכון, זה מגוחך. תתחילי להשתמש בראש").

גם מתרגמות הספר לעברית עשו עבודה טובה בהעברת המסר. מלבד השמירה על השפה, המוצרים המומלצים בספר הם כאלה שניתן להשיג בישראל ומיוצרים לרוב על ידי חברות מקומיות, כדי שלא נצטרך להסתבך עם חיפוש חלופות למוצרים מארה"ב. מלבד משחק מילים על השם Skinny Bitch בסוף הספר, שניסיון לתרגם אותו נחל כישלון חרוץ, קריאת הספר בעברית לא נופלת מהמקור.

כמו שנכתב למעלה, צמחונות אינה פתרון קסם להרזיה, והספר גם לא מציג אותה ככזאת. הרבה רכיבים צמחיים אינם בהכרח בריאים ואפילו רחוק מזה, כגון סוכר לבן, קמח לבן או שומן טראנס. עם זאת, גם מוצרים מהחי אינם בריאים ובטח שלא מומלצים לדיאטה, ובספר מפורטות חלק מהסיבות לכך. המחברות מסבירות איך להיות בריאה באמת – על ידי תזונה צמחית נכונה ומאוזנת, עם כל אבות המזון, בלי רכיבים מוזרים או ג'אנק פוד לא בריא (אבל "בפרק 11 אנו מספקות לך רשימה של ג'אנק פוד מתקבל על הדעת שתעמיד לך את הפטמות מרוב הנאה"), ועל הדרך גם לרזות.

על פי הצלחת הספר, כנראה שהשיטה עובדת. מאז שפורסם בארה"ב ב2005 כבר הספיקו לצאת לו ארבעה ספרי המשך:Skinny Bitch in the Kitch (ספר מתכונים בריאים), Skinny Bitch: Bun in the Oven (ספר תזונה לנשים בהיריון), Skinny Bitchin (ספר עצות להשגת מטרות בחיים), ו-Skinny Bastard (ספר דיאטה לגברים). אולי בקרוב נוכל לקרוא גם אותם בעברית.

תעשיות המזון מהחי מהוות את הפגיעה הקשה ביותר בבעלי חיים בעולם המודרני. אדם ממוצע בישראל אוכל למעלה מ-4000 בעלי חיים במהלך חייו. זו כמות בעלי החיים שכול אדם יכול להציל במהלך חייו, פשוט על ידי אי אכילתם. את האכזריות כלפיהם לא ניתן להצדיק בשום צורה, ועם התחזקות ההבנה שאכילת בעלי חיים לא מועילה לאף אחד, גם הכף הבריאותית נוטה יותר ויותר לטובת תזונה צמחית.

הוצאת ידיעות ספרים. 200 עמודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully