וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות מחאת הדתיים, מצעד הגאווה הגיע לכנסת

איילה חננאל

29.7.2010 / 20:10

שנה לאחר הפיגוע בבר נוער בת"א, יצא לדרך מצעד הגאווה בירושלים. שני פעילי ימין נעצרו לאחר שתקפו צועדת. ח"כ הורוביץ: "חבל שמצעד הפוליטיקאים שחיבקו את הקהילה אחרי הרצח לא נמצא כאן"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: דורון שטיין)

הצועדים במצעד הגאווה בירושלים הגיעו הערב (חמישי) לגן הוורדים, הסמוך לכנסת, שם נערכת עצרת המסכמת את האירוע. לצורך המצעד, סגרה המשטרה לתנועה את הרחובות: אגרון, רמב"ן, רופין, קפלן ואת גן הוורדים. בקול ישראל דווח כי במרכז הבירה מורגשים עומסי תנועה.

מנכ"ל הבית הפתוח של הקהילה הגאה, יונתן גר, אמר הערב לגלי צה"ל: "אנו לא צועדים היום כדי לשמוח, אלא אנחנו כאן כדי להביע א?בל בתום השנה הקשה הזאת, ולשים בפנינו שנה של עשייה". גר הביע אכזבה בראיון מהיעדרם של שרים מהמצעד בירושלים: "לאורך כל השנה ראינו פעילות של הממשלה, ועם זאת מאוד מצערת אותנו העובדה שלשרים הרבה יותר נוח להפגין את אותה הזדהות עם הקהילה בתל-אביב". הוא הביע מורת רוח על כך שברגע שהמצעד נערך בירושלים - מקום בו לדבריו הזדהות השרים באמת נחוצה, דווקא אז הממשלה בוחרת שלא לתמוך בפומבי ומתנצלת כי היא בדיוק מחוץ לעיר.

במקביל התקהלו סמוך לבנייני האומה כמה עשרות דתיים המתכוננים לצאת לתהלוכה במחאה נגד המצעד כאשר הם נושאים שלטים ודמויות של חמורים מקרטון. בסמוך למצעד הגאווה התקהלו כבר בתחילתו כמה ממתנגדיו המוחים נגדו קיומו. כ-300 חרדים מוחים נגד המצעד בכיכר השבת, ללא אירועים חריגים עד כה. פעיל הימין איתמר בן גביר, בין מארגני המחאה נגד המצעד אמר : "לא חייבים להיות חרדי או דתי כדי להתנגד למצעד זו פשוט פרובוקציה לשמה". בנוסף, מקיימים הפעילים מחאה נגד המצעד בכיכר פריז, שאושרה על ידי המשטרה תחת הכותרת: "סוטים - נמאסתם".

שניים ממפגיני הימין נעצרו לאחר שתקפו צעירה שהניפה שלט בעד מצעד הגאווה בעת שעשו את דרכם לבנייני האומה בעיר במסגרת הפגנת המחאה שלהם כנגד המצעד. הצעירה לא נזקקה לטיפול רפואי. לטענת פעיל הימין איתמר בן גביר אחד מהעצורים הוא ברוך מרזל וכי הצעירה ניסתה לחטוף מידיהם שלטים המתנגדים למצעד. כמו כן, עצרו הערב שוטרי יס"מ שלוש צעירות פעילות ימין, סמוך לרחוב אגרון, בו עובר מצעד הגאווה. ברשות הצעירות נמצאו ביצים, אותן התכוונו על פי החשד להשליך לעבר הצועדים. הן נלקחו לחקירה.

קריאה להפגנות חרדים נגד "המורדים המרגיזים"

מועצת העיר בירושלים ערכה לפני המצעד ישיבה חגיגית בהשתתפות חברי כנסת נציגי ארגונים ונציגים מקרב הפצועים בפיגוע בבר נוער בשנה שעברה. הישיבה נפתחה בדקת דומיה לזכר קורבנות הפיגוע. גורמים בבית הנוער הגאה המארגן את המצעד מתחו ביקורת על ראש העירייה ניר ברקת שלא נכח בישיבה. "ראש העירייה, אם באמת היה 'ראש העירייה של כולם' כפי שהוא טוען חדשות לבקרים, היה מגיע להיות ראשון הנואמים. מאכזב מאד שהאישיות הבכירה ביותר שיש לה אמירה כלפי המצעד לא היה ראש העירייה או סגניו למען המצעד, אלא סגן ראש העירייה המוביל מצעד של חמורים כנגד המצעד", אמרו הגורמים.

זמן קצר לפני פתיחת המצעד, שינו אלמונים את נוסח שלט הכניסה לבירה, "ברוכים הבאים לירושלים" והפכו אותה ל"ברוכות הבאות לירושלים". כוח משטרה שסייר במקום הסיר את הכיתוב שהיה עשוי קלקר, ופתח בסריקות בניסיון לאתר את המדביקים.

מוקדם יותר קרא מנהיג הזרם החרדי-ליטאי, הרב יוסף שלום אלישיב, לצאת ולמחות נגד מצעד הגאווה. במקביל למצעד הקהילה הגאה תתכנס בכיכר השבת בעיר עצרת מחאה. ברחבי ירושלים הופצו פשקווילים ובהן הקריאה להתייצב להפגנה נגד "מורדים המרגיזים את הקדוש ברוך-הוא", לשון המודעות.

ח"כ ניצן הורוביץ מתח ביקורת על חברי הכנסת שבחרו לא להתייחס למצעד. "אצעד הערב בין ראשי הצועדים, בגאווה גדולה מתמיד. המצעד השנתי בירושלים, שמהווה השנה גם אירוע זכרון לרצח בבר-נוער, עוסק בשיוויון ובבעיות של הקהילה שהוצפו אחרי הרצח. חבל שמצעד הפוליטיקאים שחיבקו את הקהילה אחרי הרצח לא צועד כאן. חוסר הנוכחות שלהם במצעד מקבע סטיגמות כלפי הקהילה וגורם נזק למאבק המשותף לשוויון וחופש בישראל", אמר הורוביץ.

המצעד היה אמור להתקיים בחודש יוני, אך ראשי הקהילה הגאה בעיר החליטו לדחות אותו לתאריך שיציין שנה לרצח במועדון הבר-נוער בתל אביב, בו נרצחו ניר כץ וליז טרובישי. לדברי המארגנים, המצעד יציין את סוף שנת האבל על שאירע בבר-נוער, ופתיחת שנת זכויות הקהילה הגאה.

עדכון ראשון: 17:43

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully