וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסעור: היסטוריה של תאונות מבצעיות קטלניות

יהושע בריינר

26.7.2010 / 22:54

מסוקי היסעור שאחד מהם היה מעורב בהתרסקות ברומניה, ידועים בחיל האוויר כסוסי עבודה קשוחים. יחד עם זאת, שורה ארוכה של תאונות קשות מאפילות על שושלת המסוק בצה"ל

מסוק היסעור מתוצרת חברת "סיקורסקי" האמריקאית נמצא בשימוש חיל האוויר מאז שנת 1969. מדובר באחד מכלי הטיס הוותיקים ביותר שעדיין נמצאים בשימוש בחיל האוויר. זהו מסוק התובלה הכבד האמין ביותר וכנראה מהטובים ביותר הנמצאים כיום בשוק. יכולתו לשאת כמות גדולה של חיילים הפכה אותו לכלי חיוני כמעט בכל מלחמה. כיום יש בצה"ל שני טייסות יסעור הממוקמות בבסיס חיל האוויר בתל נוף. ואולם, כפי שהתברר שוב בהתרסקות ברומניה, ההיסטוריה של המסוק בחיל האוויר רצופה באסונות.

ברבות השנים נקשר מסוק היסעור למספר רב יחסית של תאונות אוויריות. ב-1997 התנגשו שני מסוקי יסעור מעל קיבוץ דפנה שבצפון בדרכם למוצבים בלבנון. 73 חיילים ואנשי צוות המסוקים נהרגו באירוע שזכה לכינוי "אסון המסוקים". האסון שינה את התנהלות חיל האוויר בכל הקשור לכלי הטיס, בין היתר שונו נהלי הבטיחות ואף הוקם להק ייחודי עבור מסוקים בחיל בראשות תת אלוף.

האסון הראשון בו היה מעורב מסוק יסעור ארע ביולי 71', אז התרסק יסעור מחזרתו מסיני מול חופי מצרים וגבה את חייהם של עשרה הרוגים. ב-74' אירע אסון מחניים, כאשר שני מסוגים התנגשו אחד בשני באירוע שגרם למותם של כל נוסעי אחד המסוקים.

אסון אחר הזכור אירע בשנת 77', כאשר מסוק יסעור ועליו לוחמי חטיבת הצנחנים התנגש בקרקע בשל טעות של אנשי צוות המסוק. האירוע שכונה אסון הנ"ד הביא למותם של 54 לוחמים ואנשי צוות. גם במלחמת לבנון השנייה היה המסוק מעורב באירוע טרגי, כאשר טיל נ"מ של חיזבאללה פגע במסוק והרג את כל חמשת אנשי הצוות שהיו בו.

במהלך השנים עבר היסעור מספר השבחות ובשנים האחרונות שובחו כל המסוקים בפרויקט "יסעור 20-25", במסגרתו הוכשרו להמשיך ולשרת בחיל האוויר עד לסוף 2025. המהלך בוצע בעקבות המחסור בשוק למסוק המסוגל לשאת משקל רב שיתאים לצרכי חיל האוויר. במסוק בדרך כלל ישנם מספר גדול של אנשי צוות, ובהם טייסים, נווטים וטכנאי מוסק אחד לפחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully