וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אמא סוריה" - קייטנת ילדי הדרוזים בגולן

עידן אבני

27.7.2010 / 0:01

בזמן שבמג'דל שמס מתמודדים עם פרשיית הריגול בה מעורבים ארבעה מתושביה, מבלים ילדי היישוב בקייטנה בה הם שרים את ההמנון הסורי ולומדים על הכיבוש הישראלי

מועטז אבו-ג'אבל מדקלם את שורות ההימנון הסורי במיקרופון ושלוש מאות ילדי קייטנת "אשאם" חוזרים אחריו. ברקע מתנופף הדגל הסורי והילדים, דרוזים תושבי רמת הגולן, מתגאים ב"אמא סוריה" ובהיסטוריה הדרוזית שלפני כיבוש רמת הגולן ב-1967.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נושמים ובעיקר לומדים על המורשת הדרוזית-סורית/מערכת וואלה!, צילום מסך

ילדי ארבעת הכפרים הדרוזים בגולן החלו השבוע מחנה קיץ בן עשרה ימים בו הם חיים, נושמים ובעיקר לומדים על המורשת הדרוזית-סורית. את פני הבאים למחנה "אשאם" (אמא סוריה הגדולה) בכפר מג'דל שמס מקבל דגל סוריה, המתנופף במרכז המחנה על תורן גבוה. סביב פזורים אוהלים בהם ישנים הילדים והמדריכים בעשרת ימי הקייטנה וברקע מתנגנת מוזיקה סורית.

פאוזי אבו-ג'אבל, מנהל הקייטנה, "המטרה היא חינוך אלטרנטיבי, כי אצלנו בקייטנות בכפרים יש השפעה של הכיבוש הישראלי. לוקחים את הילדים לבריכה, נותנים להם משהו לאכול ושולחים אותם הביתה. לפי הישראלים, אנחנו דרוזים ששוחררו ב-67, פה אנחנו אומרים לילדים את האמת - שזה כיבוש". הילדים, בגילאי 7 עד 14, לומדים על הכפרים שננטשו במלחמת ששת הימים ועל כך שהיישוב הסמוך נווה אטי"ב, כמו אחרים בגולן, הם התנחלויות ישראליות.

בשבועות האחרונים סערה מג'דל שמס בעקבות פרשיית ריגול, בה נעצרו שלושה בני משפחה אחת, אם, אב ובנם. אלא שכל זה לא ממש הפריע להורים רבים לרשום את ילדים לקיטנה. הקייטנה הייתה כה מבוקשת, עד שההרשמה לה נסגרה בתוך יום אחד וילדים רבים ייאלצו להמתין לשנה הבאה.

דעתו של השלטון הישראלי על הקייטנה לא ממש מעניין את הדרוזים. "בשנים קודמות ניסו למנוע מאיתנו לעשות את הקייטנה. אבל ויתרו. אנחנו לא עושים שום דבר נגד ולא מפחדים שיעצרו אותנו, למרות שהשלטונות לא תמיד רואים את זה בעין יפה", אומרים מארגני הקייטנה.

"אפילו הישראלים יודעים שזו אדמה כבושה"

יארא קיש, מדריכה בת 17 בקייטנה מסבירה כי "המטרה העיקרית של המחנה היא קודם לתת לנו הרגשת שייכות לגולן. ויש לזה גם מטרה חברתית". מועטז אבו-ג'אבל, האחראי על המדריכים בקייטנה, מדקלם את ההמנון הסורי כשהילדים חוזרים אחריו. "המטרה שלנו היא שהילדים יכירו את רמת הגולן ואת כל הכפרים שנהרסו", הוא מסביר, "שחיו פה אנשים לפני מדינת ישראל ושהם עזבו שהכיבוש התחיל. אנחנו לא מעבירים מסר, לא כמו בבית ספר, אנחנו מלמדים דרך משחקים ושירים ולא ישר ולעניין. כשהייתי קטן לימדו אותי על הכיבוש ואני מעביר את זה לדור החדש. אפילו הישראלים יודעים שזו אדמה כבושה".

במהלך הקייטנה הילדים משחקים, כמו בכל קייטנה רגילה, אולם גם מטיילים בכפרים בגולן ולומדים את ההיסטוריה של בני עמם. פאוזי בטוח שאפשר ללמד את הילדים גם במראה עיניים, "צריך להגיד שנווה אטי"ב זו התנחלות ושם היה הכפר גאת א זיד", הוא מסביר, "הם רואים את המסגד ובית הקברות והבתים ההרוסים. ככה לא צריך ללמוד, גם ילד בן חמש שרואה את זה מבין מה הלך פה".

בשנה הבאה מקווים שיהיו 500 ילדים בקייטנה, אם רק ימצאו מקום גדול יותר. בנתיים, תושבי רמת הגולן תורמים לקייטנה אוכל וכסף, ההורים משלמים אף הם עבור השתתפות הילדים והמדריכים מתנדבים. הסורים, מסביר אבו-ג'אבל, לא קשורים למימון הקייטנה.

עדכון ראשון: 20:19

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully