וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ב-7 שנים נרצחו 40 ילדים ע"י הוריהם"

26.7.2010 / 13:54

הוועדה לזכויות הילד של הכנסת ערכה דיון ברצח הילדים בנתניה. מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן: "מרבית ההורים שרצחו את ילדיהם אינם חולי נפש"

שלומי גבאי

(צילום: שלומי גבאי, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: רועי כ"ץ)

דיון בנושא רצח שלושת ילדי משפחת בן דרור בנתניה במהלך סוף השבוע, נערך הבוקר (שני) בוועדה לזכויות הילד של הכנסת. פקידת הסעד הארצית, חנה סלוצקי, אמרה במהלך הדיון שכותרתו "תיאום בין גורמי פסיכיאטריה לרשויות הרווחה, המשטרה והפרקליטות, בעקבות מקרה הרצח בנתניה", כי "האמירות הכלליות של הפסיכיאטרים מקשות על אנשי הרווחה להבין ולפרש את חוות הדעת".

סלוצקי התלוננה על כך שהפסיכיאטרים כותבים חוות דעת כלליות המקשות על העובדים הסוציאליים לפרש אותן. לדבריה, "אנחנו לא מומחים בהבנת חוות דעת פסיכיאטרית. אני צריכה להבין מה השלכות האדם החולה על הילדים, ופה יש לנו קושי ויש לנו בעיה. הדברים מאוד מאוד כלליים. האמירות הכלליות מקשות עלינו להבין ולפרש".

סלוצקי הוסיפה כי "דיווח לפקיד סעד זה לא מספיק. צריך לקחת אחריות ואנחנו לבד לא יכולים. חייבים להתחלק איתנו באחריות הזאת. לא מספיק שבית החולים אומר לנו 'האדם יציב והוא לא פסיכוטי כרגע'. זה לא מספיק. אנחנו צריכים יותר כלים לזה".

סלוצקי סיפרה כי אתמול היא ביקרה את העובדים הסוציאליים שהכירו את הילדים. לדבריה, "גם הם בני אדם וצריך גם לתת כתף למרות שכל החצים מופנים לעובדים הסוציאליים. רצינו לעבור על העובדות ולראות מה קרה עובדתית. עברנו על כל התהליך, ניסינו להבין, לראות את העובדות את הליכי קבלת ההחלטות. זה מה שעשינו אתמול. אין עדיין מסקנות. יש לנו הערות שנידרש להן בבוא הזמן".

מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, אמר בדיון כי "אנו עושים טעות כאשר אנו מסיטים את האצבע המאשימה מהרוצחים עצמם. ב-7 השנים האחרונות נרצחו 40 ילדים ע"י הוריהם ורובם המוחלט לא היו חולי נפש. יש כמובן מה לתקן בשירותים והגשתי תכנית של 22 נקודות לשיפור המצב שמונחת כבר שנתיים. חייבים להתחיל ליישם אותה".

"נקדם תיקוני חקיקה"

מנהל שירותי הרווחה בכפר יונה, אלברט מור, אמר במהלך הדיון כי "אנחנו שולחים אנשים לטיפול (נפשי - פ"ו) ואומרים לנו במרפאה 'הוא לא מסוכן, הוא לא צריך לבוא אלינו'". מור אמר על האב שחשוד ברצח, כי "הוא לא חולה ולא דיכאוני. הוא אושפז בגלל אירועים והתנהגות תגובתית למה שהוא עשה".

מנהל המחלקה לפסיכיאטריה משפטית במשרד הבריאות, ד"ר אריה באוור, השיב על התלונות כלפי שירותי הפסיכיאטריה. לטענתו, ישנה בעיה חוקית לדווח לעובדים סוציאליים על פרטי התיק הרפואי של החולה בעקבות חובת שמירת הסודיות. "יש לנו עורכי דין בבתי חולים פסיכיאטריים שמייצגים את החולים בפני הוועדות הרפואיות. תראו איך מתייחסים לעניין הזה של שמירת הסודיות. שירותי רווחה פונים ומבקשים אינפורמציה, ואם זה על פי החוק אנחנו משתפים פעולה. צריך לראות את כל הצדדים. כאשר חולה צריך להיות בבית חולים סוחבים אותנו לבתי משפט ומנסים להוציא אותם מבית חולים ואז אם יקרה משהו ישאלו 'איך שיחררו אותו?' זה לא חד כיווני וצריך לדעת זאת".

"פעלנו כשורה"

יו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון (ליכוד) סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה לזכויות הילד מזועזעת ככל עם ישראל מהרצח החולני. הוועדה התרשמה כי אין תיאום מלא בין שירותי הפסיכיאטריה לשירותי הרווחה, ומשטרת ישראל. תיאום בין הרשויות יכול להקטין את הסיכון לפגיעה בקורבנות נוספים. הוועדה תקדם תיקוני חקיקה שיגבירו את ביטחון והזכויות האזרחים גם במחיר של פגיעה בפרטיות ובזכויות הפוגעים. הוועדה דורשת ממשרד הרווחה ומשרד הבריאות לקדם את התיקון החוק העברת מידע תוך 90 יום".

אתמול קבע משרד הרווחה כי שירותי הרווחה פעלו כשורה בטיפול במשפחת בן דרור. על פי דו"ח ראשוני שפרסם אתמול המשרד, מחלקת הרווחה ביישוב כפר יונה - שם טופלו בני המשפחה, פעלה באופן אחראי ומקצועי. על פי הדו"ח, שירותי הרווחה שהיו בקשר עם בני המשפחה נועצו לאורך כל הדרך בגורמים רפואיים מתחום הפסיכיאטריה, שסיפקו חוות דעת חיוביות.

על פי הדו"ח, המשפחה נמצאה במעקב תדיר של המרכזים הטיפוליים של משרד הרווחה, ולאור חוות הדעת הפסיכיאטריות, לא עלה כל חשד שתתפתח אלימות מהסוג שאירע בסוף השבוע. לעומת זאת, לילך שם טוב, גרושתו של איתי בן דרור החשוד ברצח שלושת ילדיהם המשותפים, טוענת בנחרצות כי האב היה מסוכן לילדים. מנגד, חוות הדעת הפסיכיאטרית, עליה חתום פסיכיאטר אשר טיפל באב באשפוזים קודמים, קבעה ביחס לבן דרור כי "במצבו הנוכחי, אין מניעה מקיום המפגשים עם הילדים במרכז הקשר".

לטענת גורמים במשרד הרווחה, המפגשים במרכז הקשר לא הדליקו נורות אדומות בקרב אנשי הרווחה. כתוצאה מכך, מחודש מאי 2010 ואילך ההורים קיימו משמרות על שלושת ילדיהם, ללא כל מעורבות של שירותי הרווחה. במשרד ציינו עוד כי רק לפני כחודש ימים התקיימה פגישת פרידה מהילדים במרכז הקשר, ולאחר מכן נמשכו.

עדכון ראשון: 10:30

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully