וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על האמת: אונס או גזענות

יהושוע סובול

26.7.2010 / 8:30

דומה שכל מה שאפשר היה לומר על המשמעות הפוליטית של פסק הדין במשפטו של סבאר קאשור כבר נאמר. נאמר שהחלטת השופטים להרשיע את סבאר באינוס מדיפה ריח גזעני, ונאמר שאילו בית משפט גרמני היה גוזר היום 18 חודשי מאסר על יהודי ששכב עם גרמנייה לאחר שהציג עצמו כגרמני - היה קם רעש עולמי בדרגה 10 בסולם ריכטר.

נאמר גם שספק אם אותו בית משפט שגזר על קאשור שנה וחצי מאסר, היה גוזר עונש כזה על יהודי שהיה שוכב עם ערבייה כשהוא מציג את עצמו לפניה בשם דאוד אבו סלמן, למשל. ועוד עניין חמור: גזר הדין במקרה הנדון תורם לזילות מושג האונס.

ובכל זאת, יש כמה דברים שלא נאמרו, ואולי ראוי שייאמרו, לא מנקודת ראות פוליטית אלא אנושית. אפשר היה לצפות מהשופטים המלומדים שדנו בסוגיית היחסים בין אותו גבר לאותה אישה שיפנו את מבטם לרגע אל עצמם ואל ניסיון חייהם, וישיבו לעצמם בכנות וביושר על כמה שאלות שראוי שכל אדם ישיב עליהן.

האם בפגישה ראשונה עם אדם שזה עתה הכרת, היית ממהר לחשוף בפניו דווקא את הצדדים באישיותך שעלולים להרתיע את זולתך מלבקש את קרבתך? האם מיהרת לחשוף בדקות הראשונות של ההיכרות את העובדה שבהיסטוריה הרפואית המשפחתית שלך יש תכיפות של מחלה תורשתית מסוימת? האם מיהרת לציין בחמש הדקות הראשונות של ההיכרות את מוצאם העדתי של הוריך, או שמא השארת מידע כזה לשלב מאוחר יותר? אם אמך, לא עלינו, סבלה מדיכאונות, או שאביך היה רודף נשים שנהג לבגוד באמך, האם אלה הפרטים על "מיהותך" שהיית ממהר להצהיר עליהם?

לא צודק ומטופש

שופט ישראלי שנוסע לחו"ל מדי פעם ודאי הודרך לא פעם לא למהר לחשוף את מיהותו הישראלית. האם בעוד השופט עומד מול פסל דוד של מיכלאנג'לו ופונה אליו אישה ומשתפת אותו ביוזמתה בחוויותיה, ומתחילה להתפתח ביניהם שיחה מרתקת - האם הדבר השני שיאמר לה כבוד השופט הוא "סליחה, גברתי, אבל לפני שהיחסים בינינו יתפתחו לאן שיתפתחו, אני חייב להצהיר בפנייך על מיהותי: אני יהודי ישראלי ממוצא חצי אשכנזי וחצי ספרדי, ועכשיו, לפני שנקדם את יחסינו ונחליט אם הולכים לאכול יחד פיצה, מהי מיהותך?"

האם כך נהג, כבוד השופט, כשהייה בן 20 ומשהו או בן 30 ומשהו?

אדם ישר, ואין לי ספק שכבוד השופט הוא אדם ישר, ודאי מודה בינו לבין עצמו שבשלבים הראשונים של כל היכרות עם גבר או עם אישה, שלא רוצים להרתיעם, נוהגים להציג בפני הזולת מצגת עצמית שהיא - איך לומר - מחמיאה ומושכת.

אם זיהית אצל המכרה החדשה נטייה לאמנות, ודאי הצגת את עצמך יותר אוהב אמנות מכפי שאתה באמת. אם אדם אתה, שקרים לבנבנים לא נעדרו מחייך ומיחסיך עם בני אדם.

אומרים שהצדק צריך לא רק להיעשות אלא גם להיראות. על כך מתבקש להוסיף: כיוון שהצדק נראה, רצוי מאוד שלא ייראה מטופש, ובמצב הנוכחי - רצוי מאוד שלא יציג את ישראל כמדינה יותר גזענית מכפי שהיא באמת.

זה לא צודק, וזה גם מטופש.

  • עוד באותו נושא:
  • אונס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully