וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים לא החליטו על נוסח הצהרת האמונים

פנחס וולף

25.7.2010 / 17:46

הממשלה דנה בלא פחות מ-6 ניסוחים להצהרת האמונים אותה יאמץ כל מהגר הנכנס לישראל כתנאי לקבלת אזרחות. השרים דחו ההצבעה והורו לשר הפנים להכין חקיקה בנושא בתוך 30 ימים

הממשלה החליטה היום (ראשון) לדחות בחודש את ההצבעה על חוק הנאמנות הנוגעת לכל אדם המהגר לישראל וקובע כי עליו להישבע אמונים למדינת ישראל כתנאי לקבלת אזרחות. מטרת הדחייה היא לנסות ולגבש הסכמה לגבי נוסח הצהרת האמונים למדינה לאחר שההצעה המקורית זכתה להתנגדות מצד שר התמ"ת בנימין בן אליעזר, השר לענייני מודיעין דן מרידור והשר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן בדיון שהתקיים בנושא בשבוע שעבר.

הצעת החוק נולדה כתוצאה מעבודת צוות שרים שהוקם לשינוי החקיקה הקיימת, בו היו חברים שר המשפטים יעקב נאמן, שר הפנים אלי ישי ושר האוצר יובל שטייניץ. המצב כיום הוא שאדם המבקש אזרחות ישראלית מצהיר אמונים למדינת ישראל מבלי לפרט מה הגדרתה. סעיף נוסח הצהרת האמונים מסתמן כסעיף הבעייתי. בעוד שמספר שרים תומכים בהגדרה מצומצמת של המדינה, אחרים מעוניינים לשלב בהגדרה דגשים לאומיים.

במהלך הדיון, עלו שש אפשרויות של ניסוחים שונים להצהרת האמונים כאשר השר נאמן, השר ישי והשר שטייניץ ביקשו לקבוע את הנוסח של הצהרת האמונים למדינת ישראל כ"מדינה יהודית ודמוקרטית". לעומתם, השרים מרידור וברוורמן הציעו להשאיר את הנוסח כפי שהוצע במקור לפיו מצהירים אמונים למדינת ישראל בלבד, מבלי להגדירה.

יותר יהודית או יותר דמוקרטית?

השר בני בגין הציע את הנוסח "אני מתחייב להיות נאמן למדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי". השר לעניינים אסטרטגיים משה יעלון הציע את הנוסח "אני מתחייב להיות נאמן למדינת ישראל, שהיא מדינת הלאום של העם היהודי שמשטרה דמוקרטי".

שר התחבורה ישראל כ"ץ הציע לכלול בהצהרת האמונים אמירה שהמצהיר "לא ישלול את קיום מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, לא יסית לגזענות ולא יתמוך במאבק מזוין נגד מדינת ישראל". ואילו מזכיר הממשלה צבי האוזר הציע את הנוסח לפיו "אני מצהיר אמונים למדינת ישראל ולערכיה כפי שבאים לידי ביטוי במגילת העצמאות ואני מתחייב לכבד את חוקיה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בדיון כי מדינת ישראל היא מדינת לאום, תהא אשר תהא ההגדרה והעובדה היא שהמדינה נותנת עדיפות לעליית יהודים לישראל. "אנו אומרים זאת גם בהקשר של הסכם קבע שיבוא לידי ביטוי כך שלא תהיה אפשרות כניסה לישראל של אחרים. לכן אנו מתעקשים שפתרון בעיית הפליטים הפלסטינים לא תהיה בשטחה של ישראל".

ראש הממשלה הוסיף כי "אנו קובעים זאת גם בתוקף הגדרתה של מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי. העם היהודי הוא שילוב ייחודי של לאום ודת, אנו אומרים זאת ומתכוונים לכך וזה יסוד קיומנו. בעת שאנחנו מכוננים את מדינת הלאום, הענקנו שוויון זכויות לכל אזרחיה, יהודים ושאינם יהודים". נתניהו התריע מפני ניסיון של גורמים מסוימים לבטל את ההעדפה שמעניק חוק השבות לעליית יהודים לישראל וכמו כן התריע על ניסיון, לדבריו, לדרוש זכויות לאומיות של מיעוטים שאינם יהודים בתוך מדינת ישראל, כמו בגליל ובנגב.

כאמור, הממשלה החליטה להנחות את שר הפנים ישי להכין חקיקה בנושא בתוך 30 ימים. עד אז, ראש הממשלה ושר המשפטים יגבשו החלטה בניסוח המדויק של סעיף הצהרת הנאמנות. השרים נאמן ומיכאל איתן העירו כי במידה וההגדרה תהיה שונה מ"יהודית ודמוקרטית", עלולה להיווצר בעיה בפרשנות חקיקה משום שבחוקים אחרים הנוגעים לנושא זה, זו ההגדרה השגורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully