וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: החופים מזוהמים יותר בקיץ הנוכחי

אריאל נוי

25.7.2010 / 10:18

דו"ח של עמותת "צלול" חושף עלייה חדה במספר החופים שנסגרו בשל זיהום בקיץ 2010 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מנכ"ל העמותה: "חופי ישראל עדיין נתונים לאיום של ביוב"

החופים בישראל מזוהמים יותר בקיץ הנוכחי, כך עולה מדו"ח של עמותת "צלול" שהגיע לידי וואלה! חדשות. על פי הדו"ח, מתחילת עונת הרחצה ב-15 אפריל נסגרו חופי רחצה ב-14 מקרים שונים עקב זיהום חמור של חיידקים. זאת, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, במהלכה נסגרו שני חופים בלבד. הדו"ח מציין עוד כי השנה החופים היו סגורים במהלך 31 ימים, לעומת יומיים בלבד בשנה שעברה באותה תקופה.

מנכ"ל עמותת צלול, עזר פישלר, סיפר לוואלה! חדשות כי "נכון להיום חופי ישראל עדיין נתונים לאיום של ביוב. בישראל מתקיימים 50 מיליון ביקורים בחופים במהלך עונת הרחצה. המתרחצים באים לבלות בים כמה פעמים. הרשויות המקומיות אמנם דואגות לסוכת המציל, למקלחות ועוד אבל כשיש דליפה או זרימה מהביוב הן לא ממהרות לדווח למשרד הבריאות וחלקן אפילו לא מתקנות את הדליפה במהירות האפשרית".

החופים נסגרו עקב בדיקות שגילו כמות חיידקים במים הגבוהה מהתקן המותר. "חשוב לציין שלא בהכרח ידוע בכל הבדיקות שערכו מהי סיבת הזיהום. לא מדובר רק באירועים חריגים בודדים, אנחנו מדברים גם על כמעט חודש ימים שהחופים מזוהמים, מתחילת עונת הרחצה", סיפר פישלר.

חיפה ובת ים מובילות בזיהום

"משרד הבריאות בודק פעמיים בשבוע ורק אחרי בדיקות המעבדה שזהו תהליך של 24 שעות פותחים את החוף או סוגרים בהתאם", מלין פישלר . "בזמן הזה מתרחצים שחו בבים מזוהם בביוב, במקום בים נקי", אמר פישלר.

כמו אשתקד, גם השנה הערים המובילות בחופיהן המזוהמים הינן חיפה ובת ים. החוף השקט בחיפה נסגר ל-13 ימים עקב ממצאים חריגים של חיידקים במים, ככל הנראה בעקבות חיבורים פיראטיים לביוב. חופי קריית חיים השייכים לעיריית חיפה היו אף הם סגורים בעקבות תקלה במערכת הביוב. פישלר מסביר שהזיהום מגיע לא ישירות לים אלא גם לנחלים המובילים לים. בנהריה, לדוגמא, הזרימה העירייה ביוב לנחל געתון ובמשרד הבריאות נאלצו לסגור את כל חופי הרחצה בעיר. "במקרה הפעילים של העמותה היו במקום בשעות הצהריים וראו את הזרימה. מבדיקה ראשונית שערכנו מתברר שכבר מהבוקר הביוב זרם לנחל אך העירייה לא טרחה להודיע. אנחנו הודענו למשרד הבריאות וזו סגרה את החופים לאלתר", סיפר פישלר.

"חוף לא בטוח גם כשהוא נפתח לרחצה"

ד"ר שלמה אלמוג, מנהל היחידה הטקסולוגית במרכז הרפואי שיבא תל השומר, הסביר את הסכנות הכרוכות ברחצה בחופים. "חופי הארץ בעיקרון נקיים מרעלים. הם נבדקים ומנוטרים פעמיים בשבוע לפחות. בכל זאת, הסכנה היא שמתרחץ ישחה במים מזוהמים, מלאים בחיידקים. גם אם החוף נפתח לרחצה יש סיכוי שנשארו חיידקים במים, לכן אולי מומלץ לקחת מרווח זמן ארוך מהרגע ששפכו ביוב לים ועד שהחוף נוקה לחלוטין".

פישלר סיכם כי "יש בארץ מפעלים או אפילו עבריינים בעלי מפעלים פיראטיים ששופכים חומרים כימיים לנחלים שמגיעים בסופו של דבר לים. לכל חומר כימי יש השפעה אחרת על הגוף. אנחנו בצלול נאבקים במצב, ודורשים להרחיב את הבדיקות שמבצע משרד הבריאות במים, כך שיבוצעו גם בדיקות כימיות ולא רק בקטריאליות. כל מתרחץ רוצה לדעת שהוא רוחץ בים והוא לא יצא חולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully