וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל חוקר: הפלסטיני שנורה בברקן היה חמוש?

22.7.2010 / 10:45

כוח צה"ל ששהה במארב הרג הלילה פלסטיני שניסה לחדור להתנחלות ברקן, על רקע פלילי. החיילים טענו כי הוא היה חמוש, אך על גופתו לא נמצא נשק. בפיקוד המרכז נפתח תחקיר, בו ייבדק האם החיילים נהגו על פי נהלי הפתיחה באש המקובלים בגזרה

בצה"ל בודקים האם החיילים שירו הלילה (חמישי) למוות בגנב פלסטיני שניסה לחדור יחד עם מספר פלסטינים נוספים להתנחלות ברקן, פעלו כראוי. מפקד חטיבת אפרים, אל"מ אבי גיל, פתח בתחקיר ראשוני של האירוע, במסגרתו נבדק האם החיילים נהגו על פי נהלי הפתיחה באש המקובלים בגזרה.

המארב בוצע על ידי חיילי גדוד "שחר" של פיקוד העורף, אשר משמשים בדרך כלל כפלוגות המיועדות לאירועים של חילוץ והצלה, אולם גם מבצעים פעילות מבצעית שוטפת בחטיבה המרחבית אפרים. אזור היישוב ברקן מוגדר בדרך כלל כאזור ללא אירועים ביטחוניים חריגים - מה שמאפשר לצה"ל להציב במקום את חיילי פיקוד העורף.

הצבת החיילים, שאינם מיומנים בלוחמה ובמארבים כמו חיילי חטיבות חיל הרגלים, מעלה בקרב גורמי ביטחון את השאלה האם האירוע היה יכול להסתיים אחרת. עם זאת, גורמים צבאיים מביעים אמון מלא בלוחמים של פיקוד העורף. "זו דמגוגיה זולה", אמר גורם צבאי. "אלה חיילים שמכירים את הגזרה היטב, מיומנים, ופועלים בה בצורה טובה מאוד".

ככל הנראה, החיילים חשבו כי ראו את אחד הפלסטינים נושא כלי נשק, אולם לאחר הירי הסתבר כי הפלסטיני שנהרג לא היה חמוש. כעת בודקים בצה"ל האם החיילים כיוונו אל עבר הפלסטיני החמוש ופגעו באחר, או שמא הנשק היה על ההרוג, אולם נלקח ממנו על ידי חברו שנמלט.

במקביל, ממתינים בצה"ל גם לתוצאות נתיחת הגופה של הפלסטיני שצפויות לשפוך אור על נסיבות מותו. על גופו לא היתה תעודת זהות, וכעת ממתינות גם ישראל וגם הרשות הפלסטינית לזיהויו. בישראל לא פוסלים כלל את האפשרות כי לא מדובר בפלסטיני אלא בערבי ישראלי. הגופה הועברה על ידי משטרת מחוז ש"י לנתיחה אחר המוות באבו כביר.

יו"ר המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה שיבח את חיילי צה"ל שפגעו ב"מחבלים", כהגדרתו. לדבריו, "אירוע בו מחבלים חמושים חדרו ליישוב היה עלול להפוך בקלות לפיגוע נגד התושבים. לוחמי צה"ל פעלו כראוי ואני מברך אותם על כך". לדבריו, בחודשים האחרונים גבר גל הפריצות של פלסטינים ביישוב וגבר החשש כי חדירות אלו ינוצלו גם לפיגועים. המתנחלים מאשימים את משרד הביטחון על כך שאינו מספק מרכיבי ביטחון הולמים לאבטחת היישוב, וטוענים כי גל הפריצות נובע מהיעדר אבטחה ראויה של היישוב המוגדר, לדבריהם, כבעל סיכון נמוך לפיגוע על אף שהתרחשו בו אירועים חבלניים בעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully