וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיור: לא לפצל את העם

אוריאל לין

22.7.2010 / 8:01

אתחיל מהסוף: חוק הגיור, פרי הצעת חוק פרטית של יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, דוד רותם, יגרום לפילוג חד ומוגדר, עד כדי קרע בין היהדות בישראל לבין היהדות בתפוצות. כשקוראים היטב את סעיפי החוק, אין מנוס מלהגיע למסקנה חד?משמעית זו.

בתי דין מיוחדים לגיור

זו לא הפעם הראשונה שבה הצעה בעייתית כזו עולה על סדר היום. מ?1984 עד 1988 היתה בישראל ממשלת אחדות לאומית ששרדה למרות חתירות בלתי פוסקות מבפנים של תנועת העבודה. לאחר הבחירות בשנת 1988 החליט יו"ר תנועת הליכוד אז, יצחק שמיר, לנסות להקים ממשלה בראשות הליכוד, ללא תנועת העבודה. לצורך זה הוא ניסה לגייס את מנהיגי המפלגות הדתיות ובתמורה הם ביקשו כי ההגדרה מיהו יהודי תשונה בגוף חוק השבות.

חברי הכנסת של הליכוד התבקשו להתחייב באופן אישי שהם יסכימו לכך. עם צאת הבשורה לחו"ל, החל להגיע לישראל זרם של משלחות של ראשי יהדות העולם. הם לחצו שלא להסכים לשינוי חקיקתי רב?משמעות זה, ואף הסבירו כי החקיקה תגרום לקרע בעם היהודי. שמיר הבין שהוא עומד לעשות מעשה שיהיה גורלי לעתיד העם, ונסוג בו. כך הוקמה שוב ממשלת האחדות הלאומית (שהחזיקה מעמד עד מארס 1990).

כיום לא מנסים לשנות את ההגדרה מיהו יהודי, אבל התוצאה של הניסיון לקבוע שגיור בישראל יוכל להיעשות רק בתוקף דרישות ההלכה ולפי התכתיבים של הרבנות הראשית, עלולה להביא לאותו הקרע, משום שגיור בדרך שונה לא יהיה תקף.

אכן, מבחינת המסורת והנוהג, זהו, פחות או יותר, המצב היום. אולם ההבדל המשמעותי נעוץ בכך שתחום שלא הוסדר בחקיקה יהפוך, לפי ההצעה החדשה, להיות מוסדר חד?משמעית בחקיקה. זאת, משום שבתי דין מיוחדים לגיור יוכלו להתקיים רק אם רב העיר קיבל יחד עם חברי בית הדין הסמכה ממועצת הרבנות הראשית.

למה ישראל ביתנו תומכת בחוק?

מדוע ישראל ביתנו, שאינה מפלגה דתית, תומכת בחוק זה? יכולות להיות לכך רק שתי סיבות: האפשרות להקים הרבה בתי דין מיוחדים לענייני גיור, והאפשרות שגיור שייעשה על ידי בית דין מיוחד לגיור לא יהיה ניתן לביטול. אולם, כאמור, בפועל תהיה תוצאת החוק ששום הליכי גיור, פרט לאלה שאושרו על ידי הרבנות הראשית, לא יהיו תקפים. כך שגיור שייעשה בישראל, בין על ידי התנועה הקונסרבטיבית ובין על ידי התנועה הרפורמית, יהיה חסר כל ערך, וגיור שכזה בחו"ל יהיה חסר תוקף בישראל, שכן לא יוכר על ידי הרבנות הראשית ואף לא על ידי משרד הפנים, אשר בדרך כלל נשלט על ידי הממסד הדתי.

לכן הניסיון לתאר את הצעת החוק כמתייחסת רק להליכים בישראל מטעה. אם אכן הכוונה היא שהליכי גיור מחוץ לישראל, הנעשים לפי הרפורמים או הקונסרבטיבים, יוכרו בישראל, יש לומר גם זאת מפורשות בגוף החוק.

בל נשלה את עצמנו - חוק הגיור, אם יעבור כלשונו כיום, משמעותו פיצול היהדות בעולם. אחת בישראל ואחת בתפוצות.

  • עוד באותו נושא:
  • גיור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully