וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסר שלילי לכחולי המדים

דן מרגלית

22.7.2010 / 7:54

המסר שעלה מהחלטת בית המשפט העליון אינו מגביר את דבקותם של השוטרים במשימתם, לרעת הציבור

אתמול היה יום שחור לכחולי המדים. אין קשר ממשי בין האירועים, אבל הם נצברים לעיסה אחת. הזירה הראשונה היתה בבית המשפט העליון, שהכפיל את עונשו של השוטר?הבלש שחר מזרחי אשר ירה וגרם למותו של גונב הרכב מוחמד גנאים. הגונב סיכן את חייו, ואחר כך - משנמלט מזרועותיו של החוק - נורה בידי השוטר שביקש לעצור את המכונית המסתלקת.

בוודאי שאין בישראל עונש מוות על גניבת רכב. אסור שידו של שוטר תהיה קלה על ההדק, אך מצופה ממנו כי יעשה כל אשר ביכולתו כדי לקיים את החוק והסדר והביטחון הפנימי. הוא ירה שלא על מנת להרוג זמן קצרצר לאחר שחייו היו נתונים בסכנה, ואירע אסון.

השופטים במחוזי שמעו את העדויות וגזרו על מזרחי 15 חודשי מאסר. נכון קבעה דורית ביניש בערעור כי הרשעה בהריגה אינה תואמת 15 חודשי מאסר בלבד, לפיכך היה מקום לתמרן. למשל, לקבוע סעיף אישום אחר ולא הריגה, או לקבוע הלכה ברוח ביניש בלי להתערב בעונש הנוכחי, שכן בהתערבות יש מסר שלילי המערער את האיזון העדין ובעתיד יעודד שוטרים לעצום עין.

האזרח הישראלי אינו מעוניין במשטרה שיורה יתר על המידה, אך גם לא בכזאת אשר מחמיצה את מילוי תפקידה מפני שהיא חוששת ממח"ש.

יותר מדי שוטרים מצאו את מנוחתם בחלקות השמורות להם בבתי קברות צבאיים - נושא מכאיב אחר שנדון אתמול - לאחר שנורו בידי עבריינים. המסר שעלה אתמול מהחלטת בית המשפט העליון אינו מגביר את דבקותם במשימתם, לרעת הציבור.

הבובוזלה של קדימה

כאשר שי דרומי הגן על עצמו מפני שודדים, העמידו אותו לדין. כמי שנמנה על ראשוני מצדיקיו, שמחתי שכאשר האירוע חזר על עצמו במושב בן שמן נשמרה אלמוניותו של האיש אשר הגן על משפחתו וירה בפורץ למוות, והוא לא מצא עצמו על ספסל הנאשמים.

ייתכן שהיתה חובה להעמיד את מזרחי לדין; וייתכן שהיה הכרח לשגרו לכלא ל?15 חודשים. אבל להכפיל? זה גזר דין שיגרום לשוטרים להסב מבט ממקום הפשע כדי לא להסתבך. ממש כמו יושבי בית הקפה בפתח תקווה שראו אדם דוקר למוות את גרושתו, ולא קמו מספל האספרסו. הם לא רצו להסתבך.

בזירה אחרת באו חיים רמון ופרופ' דניאל פרידמן והבובוזלה של קדימה, יואל חסון, לעשות שפטים במשטרה על פרשת האזנות הסתר במשפטו של שר המשפטים לשעבר. ראוי להציב את העובדות:

להערכתי, מלכתחילה העמדת רמון לדין היתה שגויה. מספיק היה שיפרוש מהממשלה וימתין לסיבוב הבא.

במרוצת המשפט התברר כי המשטרה שהאזינה בסתר (לא לו) לא דיווחה על כך לפרקליטות ולסנגוריה. לא בסדר, אבל העניין נדון בבית המשפט ונקבע כי לא השפיע על פסק הדין. היה קיפוח והיה תיקון.

אי אפשר להבין את נימת הנקמה בסגנון של מסדר הישועים שבה מטפלים פרידמן?רמון בנושא. רמון לא עירער על תוצאות משפטו, ובכך החליש את תלונתו, אם כי היא עדיין תקפה.

בעיקרו של דבר אני סבור כמו רמון, שהפרשה נסקה למקום רחוק ולא תגיע לקצה דרכה בלי חקירה פלילית מוסמכת של מח"ש. הוא עומד על דעתו? נא לפתוח בחקירה. רק שלחקירה יש אופי משלה. אני תוהה מה יקרה אם מישהו יבקש לחקור גם כיצד צצו לקראת סיום המשפט שלוש עדות, שדבריהן היו במינוח עדין לא?אמת.

הפוליטיקאים האלה של קדימה מרשים לעצמם לדבר אל אוכפי החוק בלשון שוק. חרף הטעויות שנעשו וחרף תמיכתי בחקירת האזנות הסתר - לנוכח המתקפה הפרועה הזאת נכון לומר תודה לכחולי המדים מיואב סגלוביץ' ומטה: שלא יירתעו ממסע ההפחדה של הפוליטיקאים. "אל תירא אחי יואב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully