וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה: אסור למכור אלכוהול בלילה

פנחס וולף ואורי ערן

21.7.2010 / 15:52

חברי הכנסת אישרו פה אחד את החוק האוסר על מכירת משקאות משכרים בין השעות 11 בלילה ל-6 בבוקר בחנויות ובפיצוציות. החוק לא יחול על מסעדות ופאבים. בעל פיצוצייה: "במקום לקנות בלילה, יקנו יותר מוקדם. חוץ מזה, אנשים יעדיפו לקחת סיכון ולמכור"

ערוץ הכנסת

(צילום: ערוץ הכנסת; עריכה: יאיר דניאל)

הכנסת אישרה היום (רביעי) את החוק האוסר מכירת משקאות משכרים בחנויות החל מהשעה 23:00 ועד 06:00 בבוקר. 38 חברי כנסת הצביעו בעד החוק, ואף ח"כ לא התנגד. האיסור יחול על "פיצוציות", חנויות נוחות בתחנות דלק, קיוסקים, ופרמרקטים. עם זאת, הוא לא יחול על מסעדות ופאבים. עונש המינימום שיוטל על גורמים שיעברו על החוק הוא 9,000 שקלים.

החוק החדש הוא שילוב של יוזמה ממשלתית, שהוביל השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', ושל הצעות חוק פרטיות של חברי הכנסת חיים כץ ויריב לוין (ליכוד), דוד רותם ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו), אורי אורבך (הבית היהודי), אברהם מיכאלי (ש"ס) ומוחמד ברכה (חד"ש).

השר אהרונוביץ' אמר בתגובה לאישור החוק, כי "המשטרה כבר ביצעה למעלה מ-800 אירועי החרמת משקאות, כשבדרך כלל תגובות הציבור חיוביות. הדבר מעיד על כך שהציבור מבין את הסכנות הקיימות לחברה משתייה מרובה של אלכוהול, בעיקר בקרב צעירים. זה הזמן להמשיך במעשים ולא להרחיב בדיבורים. גם במחיר של צעדים דרסטיים. חשוב לזכור שאסור להשאיר את רשויות האכיפה בודדות בחזית ולהמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם מערכת החינוך, הרווחה, הבריאות והמשפט. אנחנו איבדנו שליטה על חלק מהנוער במרוצת השנים. אנחנו נמשיך לטפל בליבת הבעיה גם בדרכים נוספות".

יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), אמר בעת הצגת החוק במליאה כי, "תופעת השכרות, על השלכותיה, מהווה כיום את אחת הסכנות החמורות המאיימות על שלום הציבור והסדר הציבורי בישראל, והיא בעלת השפעה רבה על תופעות של אלימות, עבריינות ותאונות דרכים חמורות וקטלניות. מחקרים שנערכו בנושא צריכת משקאות משכרים, מצביעים באופן ברור על הקשר שבין שימוש מופרז באלכוהול וההסתברות להתנהגות אלימה של המשתמש כלפי הסביבה".

"החוק לא יפתור את הבעיה"

נציגי משרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים, כמו גם תחנות הדלק, התנגדו להצעת החוק. איגוד תחנות הדלק שכר שירותי לוביסטים, בין היתר, כדי לפעול נגד ההצעה, בטענה שהיא מפלה לרעה בין תחנות הדלק לבין פיצוציות. אולם ח"כ דוד רותם הסביר כי "תחנות הדלק הן המקום שבו נוצר הקשר הישיר בין שתייה לנהיגה. אנשים נכנסים לתחנת דלק, מתדלקים את האוטו ובדרך מתדלקים את עצמם".

החוק החדש גם מעניק סמכות למערך המשמר האזרחי והפקחים העירוניים לאסור מכירת אלכוהול ולהשמיד משקאות משכרים במצבים שבהם, לדעתם, נוצר סיכון לסביבה. בנוסף, נקבע שבקבוקי אלכוהול יתויגו בתווית אזהרה, בדומה לזו שמודפסת על קופסאות סיגריות. סעיף אחר בחוק מעניק סמכות לקצין משטרה לסגור עסקים בהם לא תלויות מודעות בדבר הנזקים האפשריים של צריכת משקאות משכרים.

אלעד, בעל פיצוציה ברחוב אבן גבירול בתל אביב, אמר לוואלה! חדשות בעקבות אישור החוק: "הרווח הגדול היום בפיצוציות הוא ממכירת אלכוהול, בעיקר בלילה. החוק מנסה למנוע תאונות ופשע, אבל זה לא יעזור, לא יצליחו לצמצם את התופעות האלה ככה. במקום לקנות בלילה אנשים יקנו יותר מוקדם. חוץ מזה, אנשים יעדיפו לקחת את הסיכון ולמכור. מצמידים אותנו לקיר".

ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, מיהר להוקיע את החוק ואמר כי "מה שלא מפרסמים ולא מיידעים את הציבור, זה כי החוק סורס לחלוטין ועבר "דיאטה" חמורה, כשמושמטים ממנו בזה אחר זה פרקים, הוראות ונושאים חשובים ביותר. החלקים שהושמטו היו או כאלה שדורשים מהממשלה השקעה אמיתית במשאבים ותקציבים, או כאלה שהפריעו לאינטרסים שונים, בעיקר של יצרנים, משווקים, מוכרים, מפרסמים וכדומה". קדמן הוסיף ואמר כי מהצעת החוק המקורית נעלמו האיסור הגורף על מכירת אלכוהול בתחנות דלק, חובת פרסום אזהרה על בקבוקים ואריזות, איסור והגבלות על פרסומות לאלכוהול, הקמת תוכניות מניעה והסברה, תוכניות טיפול וחינוך וחלופות לבילוי פנאי של בני נוער.

קדמן מציע כי "לפני שמתפארים במלחמה שמנהלים באלכוהול, כדאי לזכור גם מה היה אמור להיות בחוק ונעלם ממנו, ובעיקר מדוע ואיך קרה שהממשלה נכנעה לאינטרסנטים שונים, ומדוע לא נכללים בו כל האלמנטים שהצריכו את הממשלה להשקיע באופן חיובי בהסברה, במניעה, בטיפול, בחינוך, כשהמשטרה נותרה כגורם "המטפל" היחיד בחוק חשוב ומסורס זה".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully