וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשעה באב: כך תעברו את הצום בשלום

אריאל נוי

19.7.2010 / 14:33

מגן דוד אדום פרסם הנחיות והמלצות לקראת הצום שיחל הערב. על הצמים להקפיד על שתייה מרובה בשעות הקרובות בשל החום הכבד, וכן להימנע משהות במקומות צפופים

לקראת צום תשעה באב שיחול הערב (שני), מפרסם ארגון מגן דוד אדום הנחיות לצום, שיחל בשעה 19:42 ויסתיים מחר ב-20:15. ממד"א נמסר, כי על חולים כרוניים להתייעץ עם רופא לפני הצום, ולהקפיד על שתייה מרובה בשעות שלפניו בשל תנאי מזג האוויר.

על פי תחזית מזג-האוויר, השבוע ישררו ברחבי הארץ תנאי שרב עם טמפרטורות גבוהות במיוחד. השרב הכבד עלול לסכן את הצמים, וכן להשפיע על תינוקות, ילדים וקשישים.

מד"א ממליץ לחולים ולקשישים להתייעץ עם רופא לפני הצום. על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, טרשת עורקים, בעיות בעורקים כליליים, חולי סרטן, מושתלי כליות, לב או כבד להמשיך ליטול תרופות כבשגרה, בשל החשש שהמחלה תחמיר עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד. לנשים בהיריון לא מומלץ לצום, במיוחד לאלו שנמצאות בשליש האחרון להריון.

הימנעות משתייה עלולה לפגוע בכליות

מד"א מזהיר עוד מפני בעיות קשות שעלולות להיגרם בשל הצום. אחת הבעיות הקשות שבגינה מגיעים רבים לחדר מיון היא אבנים בכליות, שכן הימנעות משתייה עלולה לגרור התקף כליות קשה. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות בגוף האחרות. לצמים מומלץ להישאר במקומות מוצלים וממוזגים. צפיפות בבית הכנסת או שרב עלולים לגרום לסחרחורת, התייבשות ועילפון.

כמו כן, יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות לפחות ליטר וחצי של נוזלים ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה). בנוסף, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא ולהימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא.

על ילדים שאינם רגילים לצום, ואוהבים לטייל במהלך הצום, להקפיד עוד יותר על שתייה מספקת ושהות באזורים מוצלים. כמו כן, במהלך הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון, ובהן פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, היוצרות תחושת שובע לזמן רב יותר.

את הצום מומלץ לשבור בארוחה קלה. להתחיל בשתייה פושרת מלווה בפרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה. במידה ומרגישים חולשה כללית, סימני התייבשות, כאבים בחזה, הזעה מוגברת או קשיי נשימה, יש להזעיק במהירות את מד"א בטלפון החירום - 101.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully