וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים מאיימים להפיל את ברק

21.8.2000 / 7:43

ח"כ פרוש: "אנחנו מסתובבים כמו חיות פצועות"; ברק מאיים לפגוע באינטרסים של החרדים ולהקים ממשלה עם שינוי והערבים; פרס: "העדיפות העליונה היא תהליך השלום"

הסיעות החרדיות מגבשות מהלך שיביא להפלת הממשלה. סיעת "יהדות התורה" מובילה את ההצעה, אולם כל הסיעות החרדיות תומכות בכך והליכוד עשוי להצטרף אליהן. ברק אמר בתגובה כי אם הסיעות החרדיות ינסו להפיל אותו במהלך הפגרה, הוא "יתחשב פחות באינטרסים שלהם", בעיקר בכל הקשור לרשת החינוך של ש"ס ואישורו הסופי של חוק טל.

הצעת החרדים להפלת הממשלה מתבססת הן על תפקודה הכושל, לדעתם, והן על הפגיעה שפגע בהם ברק בהצעתו ל"רפורמה אזרחית". ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה): "ראש הממשלה פגע בנו פגיעה אנושה. אנחנו מסתובבים כמו חיות פצועות, ונמצא כל דרך להנחית עליו מכה בחזרה". פרוש הגדיר את תוכניתו של ברק "חירחור ריב ומדון" בין דתיים לחילונים. "הלוואי שברק היה מתפשר עם דתיים כמו שהוא מתפשר עם ערבים".

ח"כ אברהם רביץ מדגל התורה אמר כי "אין ספק שהמהלך של ברק מחייב אותנו להחליף את הממשלה". רביץ הוסיף כי ברק הפך לתלמידו הקטן של טומי לפיד הגדול.

בש"ס אמרו אתמול כי ברק סוגר לעצמו את כל האופציות להמשיך ולהיות ראש ממשלה. "אין ממשלה בלי ש"ס ובלי הדתיים. אנחנו כוח לגיטימי שנבחר בבחירות דמוקרטיות", אמר אתמול יו"ר ש"ס, ח"כ אלי ישי. בלשכת ראש הממשלה מגדירים את הנתק עם ש"ס "גדול מוחלט וסופי, והזעם כלפיה גדול מאוד".

בישראל אחת ובמרצ רואים את הפנייה של ברק לכיוון האזרחי האנטי-דתי כאיתות ברור לסיום תהליך השלום עם הפלסטינים. על פי הערכות אלו, ברק אינו זקוק יותר לתמיכתן של המפלגות הדתיות, ובעיקר ש"ס ובתוך שבועות אחדים, לאחר שיתייאש סופית מהתהליך, יקים ממשלה חדשה וחילונית.

ראש הממשלה מתכוון לגבש את הרכב הקואליציה החדש, ללא ש"ס אבל עם ישראל בעליה, לקראת אמצע ספטמבר. קואליציה זו תתבסס על ישראל אחת, מרצ, שינוי, מפלגת המרכז, ישראל בעליה, עם אחד והמפלגות הערביות - בסך הכל 64 חברי כנסת.

התנגדות גורפת לרפורמה

ברק הקים אתמול שני צוותים ליישום הרפורמה האזרחית. בצוות אחד חברים השרים יוסי ביילין, שלמה בן עמי והרב מיכאל מלכיאור.
צוות זה ידון עם הסיעות השונות בסעיפי הרפורמה, הכוללים כינון חוקה, הנהגת נישואים אזרחיים, שרות לאומי אזרחי והנהגת לימודי אזרחות אנגלית ומתמטיקה בכל בתי הספר הממומנים על ידי המדינה. השר ביילין הזהיר אתמול מפני פרובוקציה בהנהגת הרפורמה ואמר כי יש לבצע אותה תוך דיאלוג עם החרדים.

יוסי ביילין יהיה חבר גם בצוות השני, יחד עם ח"כ דן מרידור (מרכז). מרידור עודד את ברק להתמקד ברפורמה אזרחית על חשבון המהלכים המדיניים. ביילין ומרידור יכינו את הליכי החקיקה של הסעיפים השונים.

בינתיים ממשיכה תוכנית הרפורמה האזרחית למקד אליה תגובות חריפות מכל קצווי המערכת הפוליטית והציבורית בארץ, גם מכיוונים בלתי צפויים. גורמים במערכת המשפט אמרו כי ההצעה לכינון חוקה הוצעה בפזיזות וכי מהלך כזה צריך להיעשות רק מתוך הסכמה לאומית רחבה.

השר לפיתוח אזורי, שמעון פרס, אמר בתגובה כי "העדיפות העליונה היא תהליך השלום". בנוגע לחוקה אמר פרס כי "קואליציה עושה חוקה, לא חוקה עושה קואליציה".

הליכוד האשים את ברק כי תוכניתו היא תרגיל לקראת הבחירות. שרון כינה את ברק "שלפן סקרים" ואמר כי מטרת התוכנית היא להסית את האש ממשלתו הכושלת של ברק.

הרפורמה השתרבבה גם אל מלחמות הגנרלים בלשכתו של ברק. חיים מנדל-שקד, ראש הלישכה הפורש, אמר למקורביו כי אנשי הלישכה לא שותפו כלל בגיבוש הרפורמה וכי כל התהליך התבצע אצל יועצי הפרסום של ברק, כך מוסר נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות".

בביתו של ברק, "ישראל אחת", מעריכים כי ברק יתקשה להעביר בכנסת את הרפורמה, ולכל היותר יוכל ללכת איתה כמצא בבחירות, כדי להחזיר לעצמו את תמיכת החילונים.

תנועת מימד אמרה אמש, לאחר פגישה עם ברק, כי לא תתמוך במהפכה החילונית אך תסכים לבחון חלקים ממנה, כגון נישואים אזרחיים.

ישראל בעלייה אמרה כי היא רוצה להאמין כי התוכנית החדשה אינה תרגיל תעמולתי. יו"ר שינוי, ח"כ יוסף לפיד אמר כי הוא מברך על כוונתו של ראש הממשלה "להחזיר את המדינה לפסים של חברה חילונית, מתקדמת ונאורה".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully