וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטיני שנורה בניעלין: "לשלוח המג"ד לכלא"

יהושע בריינר וניר יהב

15.7.2010 / 12:14

אשרף אבו אחמה, הפלסטיני שנורה בידי חייל בעודו כפות, הגיב על הרשעת סא"ל עמרי בורברג שהורה לירות בו בעבירות של ניסיון לאיומים והתנהגות שאינה הולמת. בשיחה עם וואלה! חדשות הוא אמר: "ציפיתי שביהמ"ש יקבל החלטה תקיפה יותר. הקצין והחייל חייבים ללכת לכלא"

אבי כהן

(צילום: אבי כהן ובצלם, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

"ציפיתי לעונש כבד הרבה יותר. ציפיתי שבית המשפט יקבל החלטה תקיפה יותר". כך אמר הבוקר (חמישי) לוואלה! חדשות אשרף אבו רחמה, שנורה על ידי חייל צה"ל בעת שהיה כפות בכפר ניעלין, בתגובה להרשעתם היום של החייל ומפקד הגדוד בשורה של עבירות חמורות.

אבן רחמה הוסיף: "שמעתי את הידיעה הבוקר, ולא הבנתי את משמעותה ופשרה. הקצין והחייל חייבים להיכנס לכלא בגין מה שעשו נגד חפים מפשע. בית המשפט צריך לדעת שמקרים כאלה קורים גם אם הם לא מצולמים במצלמות כפי שקרה במקרה שלי".

בהחלטתם ציינו השופטים כי סא"ל עמרי בורברג, מפקד גדוד 71 של השריון, לא נתן הוראה לחייל ליאונרדו קוריאה לירות באשרף, וכי המג"ד ביקש רק לאיים עליו באמירות ובדריכת כדור. "הנאשם עצם את עיניו בלי לברר האם ניתנה פקודה לירות ופעל על פי בחירתו שלו. אף לו היתה ניתנת הפקודה, לא היה עומד לנאשם כל צידוק שכן היה מדובר בפקודה בלתי חוקית בעליל שהיא פגיעה שמקוממת את הלב ודוקרת את העין".

עוד כתב אחד השופטים בפסק הדין, כי "מעשיו של המג"ד חרגו מתחבולה לגיטימית. אמנם פעם תחת נסיבות קשות של התפרעויות מחובתו היתה לדאוג לסדר הציבורי, עם זאת אשרף לא היווה כל סיכון לכוח והיה תחת אחריותו כשהוא אזוק ועיניו מכוסות. ייתכן ואם האירוע היה נעשה במהלך נסיבות אחרות של פעילות מבצעית, הייתי בוחר לזכותו".

"אין תופעה של האשמת הש"ג בצה"ל"

התובע במשפט, סגן אלוף במילואים רונן קצף, אמר בתגובה להחלטה כי "המסר שנתן היום בית הדין הוא ברור: אין תופעה של האשמת הש"ג בצה"ל. בית הדין הרשיע הן את המג"ד והן את החייל שכם אל שכם. הכרעת בית הדין מותחת קו ברור בין המותר לבין האסור גם בתנאי לחץ ובתנאים מבצעיים. מה שעשו הנאשמים הוא אסור באופן בוטה ועל כן ניתנו על כך את הדין".

עורך הדין אשר חן, המייצג את החייל, הצהיר בתום הדיון כי "בית הדין קבע היום כי עדותו של קוריאה היתה מהימנה לעומת עדותו של המג"ד. ייתכן שהוא וטעה בשיקול הדעת, אך גם בית הדין אמר כי אסור לשקול עניינים כפי שהיו בחדר כאילו התרחשו בחדר סטרילי, ויש לזכור את הלחץ בו נתון היה החייל בנסיבות המקרה. כמו כן, יש לשקול האם טעות כזו בשיקול הדעת מגיעה עד לכדי אחריות פלילית. נשקול ערעור".

עורך הדין שלומי ציפורי והסניגור הצבאי הראשי אלוף משנה עוזי בן אליעזר, שייצגו את המג"ד, ציינו כי "בית הדין קיבל באופן מלא את טענת המג"ד לפיה מעולם לא נתן הוראה לירות בנשק וקבע כי החייל אינו דובר אמת. כוונתו היתה להוציא מתפרע בעייתי ממעגל המתפרעים ועמרי בורברג היה הראשון לומר כי טעה, עוד לפני שהסיפור נודע לתקשורת. עומרי כבר שילם מחיר אישי כבד בעצם הדחתו כמג"ד ואנו נשקול את המשך צעדינו בשלב הטיעונים לעונש".

מארגון "בצלם" נמסר בתגובה להרשעה כי החלטת בית הדין שולחת מסר חשוב לחיילים ולקצינים, כי גופם וכבודם של עצירים פלסטינים אינו הפקר. "ההחלטה מאששת את המסר ששלח בג"ץ, לפי סעיף האישום הקודם, התנהגות שאינה הולמת היה בלתי הולם בעליל", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully