וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט הנגבי: צריך להמשיך להילחם בשחיתות

ד"ר חיים שיין

15.7.2010 / 7:35

צחי הנגבי הוא רק משל בסיפור הזה. פעם, לפני הרבה שנים, הוא היה תקוות מנהיגות של דור שלם, דור שדרש מנהיגות ערכית. דור שחווה על בשרו את חוסר האחריות של ההנהגה הוותיקה שהתגלתה במלוא כיעורה במחדלי מלחמת יום הכיפורים. בתחילת שנות ה?80 של המאה ה?20, לאחר שחלפו גלי ההלם הראשונים של מלחמת המחדל, הניף סטודנט צעיר ומתולתל דגל של ערכים ותקווה, נצר למשפחת חולמים ולוחמי חירות. רבים הלכו אחריו וקיוו לשינוי מיוחל בנתיבה של החברה הישראלית.

כעבור שנים הנגבי החליף את אדרת המנהיגות בגלימת העסקנות. את כישוריו הפליא לרתום לרשות מרכז הליכוד של אז, שהפך להיות חיש מהר מתחרה רציני לשירות התעסוקה. שלשום, כעבור ארבע שנים של סחבת משפטית ועינוי דין, יצא הנגבי זכאי מאישומי השוחד והמרמה.

בבסיס הזיכוי עמד הטיעון היסודי שכך עשו כולם. כאילו מדינת ישראל לא עברה כברת דרך מאז פתק שעליו נכתב "המוכ"ז מאנ"ש" סידר דירה או עסק לעסקני מפא"י ההיסטורית. כאילו שנבחר ציבור לא אמור לדעת ולהבין כי סידור עבודה לתומכיו ולנאמניו הוא פגיעה בטוהר המידות, אם לא למעלה מזה (כמובן, אין מדובר במועמדים ראויים שעמדו בקריטריונים ובתחרות הוגנת למשרה המדוברת, שכן אין לפסול אדם למשרה רק עקב השקפתו ודעותיו, כפי שהיה בעבר).

הזיכוי של הנגבי בהקשר למינויים הפוליטיים מדגיש שוב את מגבלות יכולת ההתמודדות של בתי המשפט עם עבירות של אנשי ציבור מתוחכמים הנהנים מקרבתם לעטיני השלטון.

תהליך של תיקון

אין זה מקרה ראשון ובוודאי שלא אחרון של זיכוי אנשי ציבור, זיכוי שלא תמיד מתיישב עם הבנת השכל הישר ותחושת הצדק של אנשים מהשורה שהשחיתות הציבורית פוגעת בהם בראש ובראשונה.

בעבירות השחיתות ופגיעה בטוהר המידות בתי המשפט פועלים לעיתים בהתאם לתפיסות ישנות לגבי שוחד - כאשר השוחד היה מוחשי וניתן במעטפות כדי שהנותן והמקבל יוכלו לספור את הכסף העובר מיד ליד.

אלא שבעידן המודרני העומדים בראש הפירמידה כלל לא נחשפים. יש להם ראשי לשכה, שותפים, חברים, מתווכים ועסקנים המוציאים לפועל את רצונותיו של השר. לעיתים מספיקה קריצת עין או קריאת מחשבה כדי להבין את חפצו של השר, רצונות המתממשים ביעילות.

זו הסיבה לכך שבכמה תיקי שחיתות התברר שבתי המשפט נתקלים בקשיים גדולים להוכיח את הכוונה הפלילית - שכן האיש שלמענו ולטובתו נעשים המעשים החמורים רחוק ממקום המעשה. מה גם שלעיתים עובד הציבור מקבל את התמורה שנים לאחר שסיים את תפקידו במערכת ולכן קשה להוכיח את הקשר המושחת. ההדלפות מחקירתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, החשוד לכאורה במעשי שחיתות, איפשרו לציבור הצצה וגילוי של טפח משיטות העבודה והפעילות של מערכת שהיא לכאורה מושחתת.

השיטה המושחתת יכולה היתה להימשך עוד שנים רבות. רק בשנים האחרונות החל תהליך של תיקון. אסור שפסק הדין בעניין הנגבי - שעניינו הוא רק משל לתופעה נרחבת - ירפה את ידיהם של אנשי אכיפת החוק במשטרה ובפרקליטות.

  • עוד באותו נושא:
  • צחי הנגבי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully