וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים מהשמאל: חוק משאל עם מונע סיכוי לשלום

פנחס וולף וניר יהב

14.7.2010 / 11:15

חברי הכנסת מהשמאל טוענים כי אישור הצעת חוק משאל העם על נסיגה אפשרית מרמת הגולן וירושלים, שתובא להצבעה בקריאה שנייה ושלישית, ישים קץ לסיכויי השלום במזה"ת

חברי הכנסת מהשמאל הביעו הבוקר (רביעי) ביקורת קשה על אישור הצעת חוק משאל העם על הגולן ועל ירושלים לקריאה שנייה ושלישית. חבר הכנסת איתן כבל (עבודה) אמר כי "כנראה שחברי הוועדה אינם מבינים שהמפתח לשלום מצוי במשא ומתן עם דמשק – או חמור מכך, הם מבינים זאת היטב ומנסים לחשק את הממשלה ולמנוע כל סיכוי לשלום בימי חיינו. ברמה הפוליטית אין ספק שחברי הליכוד מביעים אי אמון בנתניהו וביכולת העמידה שלו".

חבר הכנסת טלב א –סנע (רע"מ – תע"ל) אמר כי "הצעת חוק משאל עם היא הבעת אי אמון של נבחרי הציבור ביכולתם לקבל הכרעות לקידום השלום וגלגול האחריות לעם. לא יעלה על הדעת כי הממשלה רשאית ומוסמכת להכריז מלחמה אולם אין בסמכותה לקדם את השלום. מטרת הצעת החוק לחרוץ כל סיכוי לשלום ולהנציח מצב של מלחמה. המסר מאישור הצעת החוק הוא שלילי וכי השלום הפך להיות בן ערובה בידי מחרחרי המלחמות וההתנחלויות במדינה".

לדברי חבר הכנסת אחמד טיבי (רע"מ–תע"ל), "אישור חוק משאל עם על רמת הגולן וירושלים המזרחית הוא חשיפת הפנים האמיתיות של המערכת הפוליטית בישראל שאינה מוכנה להסדר שלום כי אם להמשיך בכיבוש וסיפוח. הממשלה יכולה היתה למנוע את החוק אך היא נכנעה מרצון. עם חוקים כאלה השלום ימשיך להיות רחוק ולא ריאלי".

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר בתגובה כי "הליכוד העביר היום מסר ברור של סירוב ליוזמת השלום הערבית ולכל ניסיון של הגעה להסדר שלום עם סוריה וסיכוי להסדר עם הפלסטינים. זהו מסר שיהדהד בעולם הערבי ובארצות העולם כולן. משמעות ההחלטה היא החמרה בסכנת ההתדרדרות הביטחונית והמדינית וחיזוק הסכנה למלחמה אזורית חדשה".

יו"ר מרצ ח"כ חיים אורון אמר בעקבות ההחלטה כי "מצער שוועדת הכנסת אישרה בהליך נמהר ונחפז את חוק משאל העם שעומד בניגוד למבנה הקונסטיטוציוני של ישראל ומצמצם דרמטית את מרחב התימרון של ראש הממשלה ומבקש לסנדל אותו". לדברי אורון, "הממשלה למעשה לא קיימת, לא עושה דבר ורק נגררת פעם אחר פעם ללחצי הימין ההזוי".

ח"כ שנלר: "הצעת החוק מצומצמת מדי"

ח"כ שלמה מולה (קדימה) אמר כי העברת החוק מערערת את סמכות הכנסת. לדבריו, "הליכוד כנראה לא סומך על ראש הממשלה שלו ועל שיקול דעתו לשמור על רמת הגולן. לכן, העברת החוק באה לסנדל את ראש הממשלה, במטרה לקבור את המו"מ עם הסורים, שנועד לאפשר לנו לחיות בשלום עם שכנותינו למען עתידנו הציוני. יתרה מכך, הצעת החוק מרוקנת מתוכן את סמכות הכנסת ובכך הפתח נפרץ במשטר שלנו. אני מתכוון להציע הצעת חוק משאל עם בענייני דת ומדינה".

חבר הכנסת עתניאל שנלר (קדימה) אמר כי לדעתו הצעת החוק מצומצמת מדי. "ההסתייגות שלי מהצעת החוק שלטעמי מצומצמת מדי כאשר היא מדברת רק על רמת הגולן. חשבתי שבכל הסדר מדיני גם בעניין יהודה ושומרון חייב שיהיה משאל עם. צריך להרחיב את החוק שהוא יחול גם על שטחים מוחזקים ולא רק על שטחים ריבוניים".

חברי כנסת מהימין הביעו תמיכה בהצעת החוק. יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין (ליכוד), שקידם את ההצעה, אמר לאחר אישור הוועדה המשותפת כי "אני מברך על אישורה של הצעת החוק. מדובר בחוק בעל חשיבות לאומית עליונה לשמירה על אחדות העם, חוק אשר זוכה לתמיכה חוצת מפלגות ומחנות פוליטיים. החוק יחייב כל מנהיג בישראל להגיע להסכם שיהיה טוב לישראל, מקובל על ציבור רחב וישמור על זכויותינו בארץ ישראל".

יו"ר השדולה למען רמת הגולן, חבר הכנסת כרמל שאמה (ליכוד) אמר כי " אני מאוד שמח שאתם דואגים לראש הממשלה סופסוף. שבוע אחר שבוע אנחנו מצביעים אמון בראש הממשלה". לדבריו, "אם עד היום הצבא שמר על הגולן על איומים מבחוץ, היום הקמנו צבא של כל עם ישראל שישמור על האיומים הפוליטיים מבפנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully