וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרוזי מהצפון עתר: "שנו הלאום שלי לערבי"

קובי מנדל

13.7.2010 / 17:32

יעקוב חלבי, תושב הכפר עוספייה, מבקש מביהמ"ש לאפשר את שינוי סעיף הלאום בתעודת הזהות שלו מדרוזי לערבי. לדבריו, תיוג השייכות הדתית של הדרוזים כלאום היא טעות יסוד שאינה תואמת את המציאות

ארגון עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, הגיש אתמול (שני) לבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה לקבלת פסק דין הצהרתי, בשמו של ד"ר יעקוב חלבי, תושב הכפר עוספייה, לשינוי סעיף הלאום בתעודת הזהות שלו מדרוזי לערבי.

כבן הדת הדרוזית, כרכה המדינה את הגדרת שייכותו הלאומית של חלבי בשייכותו הדתית. לטענתו, תיוג השייכות הדתית של הדרוזים כלאום, הינה טעות יסוד, ואינה מתיישבת עם המציאות החברתית, הפוליטית והתרבותית של הדרוזים בישראל.

בתצהיר הנלווה לבקשה, שהוגשה באמצעות עורכת הדין חנין נעאמנה, כתב חלבי: "אני גדלתי בכפר שבו מתגוררים דרוזים, נוצרים ומוסלמים. קבוצת אנשים אלו חיים בצוותא זה מאות שנים ומדברים את אותה שפה ובאותו דיאלקט והם אף בעלי אותם מנהגים, מסורת ולבוש. ולכן לא ייתכן כי אנשים אלו משתייכים ללאומים שונים בגלל ההבדלים העדתיים שלהם. ומכאן, דת לעולם לא יכולה להוות מקור בלעדי להגדרת הלאום. בהקשר זה למשל לא ניתן לטעון כי עמי אירופה או עמי האסלאם מהווים לאום נוצרי או לאום מוסלמי בהתאמה".

אין זאת הפעם הראשונה שבה יידרש בית המשפט לדון בבקשתם של דרוזים לשינוי לאומם לערבי. עניין זה נידון, בין היתר, כאשר הורה שרשום כדרוזי, ביקש לרשום את הלאום של בנו כערבי. בקשתו של ההורה נתקבלה, ורישומו של הילד שונה לערבי.

עורכת הדין נעאמנה כתבה בבקשה כי זכותו של מרשה "לשנות רישום פרט הלאום בהתאם להשקפת עולמו התרבותית והפוליטית, הינה נגזרת מזכותו לכבוד ולאוטונומיה אישית כאדם וכאזרח. היא בשר מבשרו של חופש הבחירה של האדם להחליט מתוך אמונה אישית ומצפון חופשי את זהותו הלאומית. והיא לכל הדעות, זכותו לזכות בהכרה מצד המדינה והחברה, בזהותו הלאומית כפי שהוא עצמו מגדירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully