וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשתלטות על המרמרה – גרסת דו"ח איילנד

12.7.2010 / 19:09

אז מה בדיוק קרה על סיפון האנייה הטורקית מרמרה? הדו"ח שבדק את אירועי ההשתלטות על המשט שעשה דרכו לעזה מלמד כי רק כחצי שעה לאחר תחילת המבצע, נודע למפקדים כי שלושה לוחמים נחטפו על ידי פעילי המשט

עוז מרון

(צילום: עוז מרון, עריכה: יאיר דניאל)

דו"ח איילנד שהוגש היום (שני) חושף לא רק את התהליכים שננקטו בצה"ל לפני המשט, אלא גם מביא בצורה מדויקת את השתלשלות האירועים על הספינה "מאווי מרמרה", דקה אחר דקה. לפרסום הדו"ח קדם סרטון ארוך ובו הדמיה של פעילות כוחות צה"ל, חיל הים וחיל האוויר בעת ההשתלטות. מהסרטון עולה כי רק כחצי שעה לאחר תחילת ההשתלטות, נודע למפקדי המבצע כי בבטן האנייה נחטפו שלושה לוחמים על ידי פעילי המשט, זאת לאחר שנלקחו בכוח זמן קצר לאחר הירידה מהמסוק.

מהדו"ח עולה כי דקות ספורות לפני השעה 4:30 לפנות בוקר, החל מבצע ההשתלטות, לאחר שסירות מהירות ועליהן כוחות השייטת נצמדו לדפנות האנייה בניסיון ראשון להציב סולם ולטפס אל הירכתיים. אלא שכבר בשלב זה, החלו עשרות רבות של פעילים ליידות מכל הבא ליד לעבר החיילים ואף ניסו לחתוך את הסולמות בעזרת מסורים חשמליים. בשלב זה התרחקו הסירות, ובמקביל החלו 15 לוחמים לרדת מהמסוקים אל גג האנייה, שם נתקלו באלימות קשה.

לפי הדו"ח, הלוחם השני שירד מהמסוק נורה בברכו בזמן שהשתלשל מהחבל, דבר שמגביר את החשד כי פעילי המשט היו אלו שירו ראשונים בעזרת נשק שהיה מבעוד מועד על הספינה. במקביל החלו עימותים קשים בין לוחמי השייטת לפעילים, כשהכוחות החלו לפתוח באש חיה לאור סכנת החיים בו היו לכודים. אקדח אחד נחטף מהלוחמים ונמצא מאוחר יותר עם מחסנית ריקה. זמן קצר לאחר הירידה מהמסוק, שלושה אנשי שייטת הושלכו מהגג אל סיפון נמוך יותר ונלקחו לבטן האנייה.

שלושת החיילים מעידים בדו"ח כי בזמן ששהו בבטן האנייה היו עדים לוויכוחים בין הפעילים האם יש לפגוע בהם, או שמא להמשיך בטיפול הרפואי ולשחררם. חצי שעה מאוחר יותר, סמוך לשעה 5:00 בבוקר נלקחו החטופים אל חרטום האנייה על ידי פעילי המשט, וזוהו על ידי לוחמי השייטת שהיו על גג האנייה. בעקבות הזיהוי פתחו הלוחמים באש אל עבר הפעילים, מה שגרם להם לשחרר את החיילים ולשוב לבטן האנייה. שניים מהלוחמים קפצו אל הים ושחו את עבר ספינות חיל הים ולוחם נוסף נשאר בחרטום כשהוא פצוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully