וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסוי האנתרקס בצה"ל: משהב"ט תקף ועדת הבדיקה

11.7.2010 / 20:03

ביהמ"ש קיים דיון ראשון בתביעה שהגישו 64 חיילים נגד משרד הביטחון, הטוענים שנפגעו בניסוי שערך צה"ל לשם פיתוח חיסון נגד אנתרקס. בדיון התברר, כי משהב"ט שולל את מסקנות הוועדה שקבעה שהניסוי היה פגום. "מסקנות הוועדה אינן מבוססות"

משרד הביטחון שולל את מסקנות הוועדה של ההסתדרות הרפואית, שקבעה כי היו פגמים חמורים בהיבטים הרפואיים והמשפטיים של הניסוי שנערך בחיילי צה"ל במטרה לפתח חיסון למחלת האנתרקס. כך עלה היום (ראשון) מהדיון הראשון שנערך בבית המשפט המחוזי בפתח תקווה בתביעה שהגישו 64 חיילים נגד משרד הביטחון.

בכתב ההגנה שהגיש משרד הביטחון בשבוע שעבר נאמר כי "עבודת הוועדה התאפיינה בהיעדר בדיקה מעמיקה, שיטתית ומקצועית, בציון אמירות כלליות ללא ביסוס ובהסקת מסקנות שאינן נובעות מהממצאים, החלקיים כשלעצמם".

עוד נכתב בכתב ההגנה, "כי הליך המחקר התבצע באופן תקין ובהתאם לאמות המידה שהיו מקובלות באותה עת בכל הנוגע לעריכת ניסוייים רפואיים בבני אדם... מחקר עומר 2- מראשיתו ועד לאחריתו - התבצע בצורה תקינה, אתית למהדרין ובהתאם לכל אמות המידה המקובלות ותוך הקפדה על בטיחותו".

בחודש מרץ הגישו 64 חיילים מתוך כ-600 חיילי צה"ל שנפגעו מהניסוי "עומר 2", תביעת פיצויים בגובה 18 מיליון שקל. בעתירה נטען בין היתר שהחיילים לא היו מסוגלים לקבל החלטה מושכלת וחופשית אם להשתתף בניסוי.

ביהמ"ש המליץ על הליך גישור

התביעה קבעה לפני כשנה כי "גיוסם של המשתתפים בניסוי נעשה בניגוד לכללי היסוד של ביצוע ניסויים בבני אדם. בניסוי נעשה ניצול של אוכלוסייה רגישה ונתונה למרות בהירארכיה צבאית. בפני החיילים הוצגו נתונים חלקיים ואף הועלמו מהם נתונים חיוניים, ונעשה שימוש בטיעונים רגשיים ופטריוטים במטרה לשכנעם להשתתף בניסוי".

במסגרת התביעה דורשים החיילים בניסוי פיצוי של כ-300 אלף שקלים לכל משתתפי הניסוי בגין עוגמת הנפש, הנזק הנפשי, השימוש הלא חוקי בגוף ובגין הרשלנות הרפואית. כמו כן הם דורשים חשיפה מלאה של מרכיבי הנסיוב שנתן לחיילים, מימון טיפול רפואי מלא לחיילים ולילדיהם על ידי מערכת הבריאות האזרחית וכן עצירה מלאה של ניסויים בחיילים.

במהלך הדיון היום הציעה נשיאת בית המשפט המחוזי בפתח תקווה, השופטת הילה גרסטל, שהצדדים יפנו להליך גישור. נציגי החיילים הסכימו לכך, אולם המדינה התנתה את הליך הגישור בוויתור על המסקנה העיקרית של דו"ח ההסתדרות הרפואית – אי מתן "הסכמה מדעת" והפעלת לחץ תוך שימוש בקהל שבוי במהלך הניסוי, תנאי שהתובעים מתנגדים לו. המדינה אמורה לתת את תשובתה הסופית בנושא הליך הגישור בתוך שבעה ימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully