וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דריכות בצה"ל: דו"ח איילנד על המשט יוגש הערב

11.7.2010 / 18:44

הוועדה שמונתה לחקור את התנהלות הצבא במבצע לעצירת המשט לעזה, תגיש הערב לרמטכ"ל את הדו"ח שחיברה. לפי ההערכות, הדו"ח יצביע על כשלים חמורים, אך לא יכלול המלצות אישיות

דריכות בצה"ל לקראת הגשת מסקנות הוועדה בראשות האלוף במיל' גיורא איילנד לבדיקת השתלטות צה"ל על המשט לעזה. איילנד צפוי להגיש הערב (ראשון) באופן רשמי את הדו"ח לידי הרמטכ"ל גבי אשכנזי, ומחר בבוקר יציג האלוף במיל' בעצמו את הממצאים בפני חברי פורום המטה הכללי הרלבנטיים לדו"ח. בהמשך יוצג הדו"ח בפני יתר חברי הפורום. בפורום המצומצם שבפניו יוצגו במסקנות צפויים להיות בין היתר האלופים שהוועדה בחנה את ביצוע היחידות שעליהן הם מופקדים, בהם מפקד חיל הים, האלוף אליעזר (צ'ייני) מרום, ראש אמ"ן, האלוף עמוס ידלין וראש אגף המבצעים, האלוף טל רוסו.

על פי הערכות, עיקר הביקורת של איילנד תתמקד בהיבטים המודיעיניים והמבצעיים של פעולת ההשתלטות על הספינה הטוקרית "מרמרה", ללא מסקנות אישיות. במהלך השבועות האחרונים בחנו חברי הוועדה את תחקירי השייטת וקיימו שיחות עם מפקדי הפעולה, אנשי יחידת עוקץ, מפקדים במספן המודיעין של חיל הים וכן עם הדרג הפיקודי הבכיר בחיל.

בצה"ל מעריכים כי איילנד יציג פערים משמעותיים במודיעין שהיה לאמ"ן ולחיל הים בעניין אופי ההתנגדות שיגלו פעילי המשט, ויתייחס לעובדה שאף כי בצה"ל הזהירו בפני אלימות של משתתפי המשט, לא התכוננו בחיל הים לתרחיש של אלימות אגרסיבית. חברי הועדה גם קיבלו לידיהם את מסמכי סיכומי הדיונים שנערכו בצבא לקראת המשט, כאשר כבר לאחר שנודע על התוצאות הקשות של ההשתלטות החלו בצה"ל לאסוף את המסמכים לקראת הצגתם לכל גורם שהוא, עוד בטרם הקמת ועדת איילנד.

ערוכים לעצירת המשט הלובי

בנוסף, בצה"ל מעריכים כי בדו"ח תובע ביקורת על דרך ההשתלטות על הספינות ועל העובדה שבמערכת הביטחון לא סיכמו מראש על כללי פעולה ברורים בטרם הגעת המשט. בשיחות סגורות לאחר המשט אמר האלוף מרום כי הוא אישית לוקח אחריות מלאה על פעולת הכוחות. עם זאת, נראה שרק ביקורת נוקבת במיוחד תביא את מפקד חיל הים לנקיטת צעדים ממשיים, ביקורת שככל הנראה לא תושמע. כמו כן, נראה שלא תימתח ביקורת כלשהי על לוחמי השייטת עצמם, הצפויים לקבל גיבוי על פעולתם על הספינה הטורקית "מרמרה".

במקביל, ממשיכים בחיל הים להיערך למבצע "רוחות שמיים" נוסף, שם הקוד למבצעים כגד המשטים המיועדים לעזה. במערכת הביטחון מעריכים כי הספינה הלובית תנסה להגיע לעזה במהלך היומיים הקרובים, אולם תיחסם על ידי ספינות חיל הים, מה שייאלץ את הספינה הלובית לעגון בנמל אל-עריש במצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully