וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלי מוסדות התרבות בכנסת: אנו בדרך לקריסה

גיל סימה

11.7.2010 / 15:49

בדיון בוועדת החינוך והתרבות בכנסת הזהירו מנהלי מוסדות התרבות מפני הקיצוץ העתידי בתקציב, שלדבריהם יביא לקריסה וסגירה של מוסדות רבים. "הממשלה לא מאמינה בתרבות"

ועדת החינוך של הכנסת קיימה היום (ראשון) דיון בנושא עתיד מוסדות התרבות בישראל. בדיון בו השתתפה שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, הצביעו מנהלי מוסדות התרבות במדינה על המצוקה התקציבית ממנה לטענתם הם סובלים, ועל החשש שמסגרת התקציב המוקצית להם עלולה להמיט מכת מוות עליהם ועל אלפי העובדים בתחום. "הצילו אותנו, הקיצוץ העתידי בתקציב התרבות יגרום לקריסה ולסגירה של חלק גדול מאיתנו ויביא לפיטורי אלפי יוצרים ואמנים", אמרו לנציגי משרד האוצר.

לקראת דיוני התקציב הדו-שנתי המתקיימים בימים אלו בין פקידי האוצר למשרדי הממשלה, נאספו לאולם הוועדה נציגיהם של עשרות מוסדות תרבות בארץ החוששים לגורל המוסדות. רק לפני כשנתיים ולאחר מאבק קשה אותו ניהלו מול משרדי האוצר והתרבות, נחתם הסכם תלת-שנתי אשר קבע את מסגרת התקציב המיועדת לתמיכה בכלל מוסדות התרבות. לאור הדיונים על התקציב המתייחס גם לשנת 2012, הבינו נציגי המוסדות כי תקציבי התרבות לשנה זו אינם ידועים. גם הסירוב לדון עמם על תקציבים אלו והצהרות בדבר קיצוץ אפשרי לא עודדו אותם.

התקציב צריך לגדול

"כאשר הממשלה משדרת שהיא לא מאמינה בתרבות שלה, זה מחלחל לרשויות המקומיות המקצצות גם את התקציב", הסביר נעם סמל, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי בתל אביב. סמל הוסיף כי כבר עכשיו פונים אליו נציגיהם של מוסדות תרבות המצויים בעיקר בפריפריה ומספרים לו כי "סגירת הבסטה" קרובה יותר מתמיד. נכון להיום, תקציב התרבות בישראל עומד על 481 מיליון שקלים שהם בפחות משני פרומיל מהתקציב השנתי. "אנחנו לא מתקדמים לשום מקום, אפילו השאיפה לרבע אחוז מהתקציב לא נראית בטווח הקרוב", אמר סמל.

במהלך הדיון ציינו הנוכחים כי מרבית התקציב מיועד לתשלום משכורות. "אני לא מדבר על ה'כוכבים' הבודדים בתחום", הסביר עופר סלע, מנכ"ל הסימפונייטה בב"ש, "נגן תזמורת 'מן השורה' אצלנו מרוויח 4,500 שקלים ברוטו ונאלץ להביא כסף הביתה בעבודות נוספות". סלע הוסיף כי "אי אפשר לנגן יצירה של מוצרט עם קרן אבל בלי האבוב המלווה אותה, זה צורך קריטי".

נראה כי בין הנוכחים בדיון שררה הסכמה על המצב ה"מגוחך והבלתי מתקבל על הדעת" בתחום הקצאת התקציבים לתרבות, כדבריה של השרה לבנת. בין היתר היתה הסכמה כי הראשונים אשר ייפגעו מהמצב יהיו מוסדות התרבות בפריפריה אשר כדברי ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) משמשים כאחד המכשירים למלחמה באלימות הגואה.

"אין ספק שהתקציב צריך לגדול ובהיקף שנתי של 15 מיליון שקלים בכל שנה, ואם לא נגיע להבנות עם פקידי האוצר ניאלץ לשקול הצעת חוק תרבות חדש אשר יבטיח את התקציבים לתחום זה", סיכם ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), יו"ר הוועדה.

עדכון ראשון: 15:06

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully