וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: למנוע מעמותת ימין להפעיל את עיר דוד

גלעד גרוסמן

11.7.2010 / 11:00

קבוצה של אנשי ציבור ורוח עתרה לבג"ץ, בדרישה לבטל הסכם שבמסגרתו מפעילה עמותת הימין אלע"ד את אתר עיר דוד בירושלים. "המדינה הפריטה את אחד האתרים הכי רגישים וביותר"

עמותת עיר עמים וקבוצה של אנשי ציבור ואנשי רוח מהשמאל עתרו היום (ראשון) לבג"ץ בדרישה לבטל את ההסכם שמתוקפו מפעילה עמותת הימין אלע"ד את אתר עיר דוד למרגלות העיר העתיקה בירושלים. העותרים דורשים מבית המשפט להוציא צו על תנאי שישיב את ניהולו בפועל של האתר לרשות הטבע והגנים, או לידי רשות סטטוטורית אחרת המחזיקה במומחיות הדרושה לניהול האתר. זאת, מכיוון שלטענתם לא ייתכן להפקיד אתר כה חשוב בידי גוף פרטי, ועוד גוף בעל אוריינטציה פוליטית מובהקת.

בעתירה, שהוגשה נגד רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה, עיריית ירושלים ועמותת אלע"ד, טענו עורכי הדין מיכאל ספרד ונטע פטריק, כי עיר דוד הינה המקרה היחיד שבו גן לאומי, שבמקרה זה הוא גם אתר בעל חשיבות דתית, ארכיאולוגית, היסטורית ומורשתית - מנוהל בידי גוף פרטי. המצב חמור שבעתיים, טוענים העותרים, כאשר הגוף הפרטי האמור הוא גם בעל אוריינטציה פוליטית ואינטרס אידיאולוגי, כדוגמת עמותת אלע"ד.

לטענת העותרים, רשות הטבע והגנים הלאומיים, שעליה מוטלת בחוק גנים לאומיים החובה לנהל את הגנים הלאומיים המוכרזים בארץ, האצילה סמכויות ניהול לאלע"ד בניגוד לכללי המינהל התקין. בנוסף על כך, נטען בעתירה, רשות הטבע והגנים הלאומיים הפרה את חובותיה הציבוריות לפעול בשקיפות בכך שסירבה לחשוף את ההסכם שכרתה בשנת 2005 עם העמותה, שבו העבירה לידיה סמכויות ניהול.

הפרטת אחד האתרים הרגישים

על פי העתירה, בעקבות ההסכם עמותת אלע"ד משפיעה על פיתוחו של אתר עיר דוד, קובעת את התכנים המועברים בסיורים הנערכים בו, מחליטה אילו אירועים ציבוריים יתקיימו בו, מפעילה בו חנות מזכרות, מארגנת כנסים, מסדירה את תנועת המבקרים וגובה מהם כסף על כניסה לאתר. כמו כן, העמותה אינה מתנהלת בשקיפות, ואינה חושפת את זהות תורמיה. עוד נטען, כי כתוצאה מהאצלת הסמכויות, נהנית אלע"ד מיתרון פוליטי הנובע מכך שהיא חולשת על אחד האתרים הציבוריים החשובים ביותר בישראל.

"עניינה של עתירה זו בהאצלת סמכויות שערורייתית ע"י רשות ציבורית לעמותה פרטית בעלת אוריינטציה פוליטית ואינטרס אידיאולוגי באתר נשוא ההאצלה", נכתב בעתירה. "בליבה של העיר ירושלים, על שטח של כ-24 דונמים מהחשובים, העתיקים והרגישים בעולם כולו, בין הר הבית והר הזיתים, מתנהלת בשנים האחרונות ישות עצמאית אשר נהנית מסמכויות שלטוניות, ומאוטונומיה לנהל את המקום כאוות נפשה".

"מדינת ישראל הפריטה את אחד האתרים הכי רגישים במדינה – ומסרה אותו לידיה של עמותה פרטית בעלת אינטרסים פוליטיים בניגוד לכללי מנהל תקין", אומרת מנכ"לית עיר עמים, יהודית אופנהיימר. ”טובת הציבור מחייבת שגנים לאומיים ינוהלו על ידי רשויות שלטון אשר הוקמו בחוק בדיוק לשם מטרה זו".

"האצלת סמכויות לעמותת אלע"ד הינה האצלה אסורה של סמכות סטטוטורית", מוסיף עו"ד ספרד. לדבריו, גם רשויות מקצועיות כמועצה המייעצת לרשות הטבע והגנים ורשות העתיקות מתחו ביקורת על העובדה שניהול האתר הרגיש הועבר לידיה של עמותה פרטית כעמותת אלע"ד.

מעמותת אלע"ד נמסר בתגובה: "שוב מנסה עמותת השמאל הקיצוני 'עיר עמים', במימון זר, לעצור את פיתוחו של הגן הלאומי עיר דוד. עיר עמים ושלום עכשיו כשלו בכל ניסיונותיהם לעשות זאת עד כה. בשנים האחרונות הפך הגן הלאומי עיר דוד לאתר מורשת לאומי ועולמי במנותק מכל היבט פוליטי. על ההצלחה יעידו מאות אלפי המבקרים מדי שנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully