וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופדים לרב עמיטל: "פורץ דרך ומורה דגול"

9.7.2010 / 11:41

הרב יהודה עמיטל, אחד ממנהיגי הציונות הדתית ומקים תנועת מימד הלך לעולמו. רבים ספדו לאיש שהיה הסמן השמאלי במגזרו ש"נשא מסר צלול וברור על דרכה הרחבה של התורה"

מותו של הרב יהודה עמיטל הבוקר (שישי) בביתו בירושלים הביא לתגובות רבות ורבים ספדו למנהיג הדתי שהיה ממקימי תנועת "מימד". שר הביטחון, אהוד ברק, הביע צער כבד על פטירתו של עמיטל, ואמר כי "הרב עמיטל היה פורץ דרך, שחינך את אלפי תלמידיו לאהבת ישראל, שירות בצה"ל וחינוך ערכי וציוני. הוא הקים ישיבת הסדר מפוארת, וניחן בפתיחות ובסובלנות מופלאים לדעות השונות ולערכים המגוונים בעם ישראל. איש מסורת, ציוני ומורה דגול. יהי זכרו ברוך".

יו"ר התנועה הרב מיכאל מלכיאור אמר כי כל תלמידיו של הרב עמיטל הוכו בהלם לאחר היוודע דבר פטירתו. "החלל שהרב עמיטל מותיר אחריו הוא גדול ולנו במימד הוא גדול עוד יותר משום שהוא ייסד והנהיג את התנועה. בכל פועלו היה לו יעד אחד – קידוש שם שמיים. עמדותיו בנושא השלום וגם בנושאים רבים אחרים לא היו מקובלות על ידי חלק גדול בציבור הדתי-לאומי, אך הוא אמר את האמת שלו גם כאשר שילם על כך מחיר", אמר.

מתנועת מימד נמסר בתגובה למותו של הרב עמיטל, כי התנועה אבלה עם פטירתו של הרב שהיה מנהיג ופורץ דרך בציבוריות הישראלית. "גם כאשר שילם הרב עמיטל מחיר כבד על דעותיו, המשיך להיאבק על שאיפתו לשלום, לצדק חברתי ולחיבור של כל יהודי לזהות יהודית. תנועת מימד מחויבת כלפי עתיד המדינה והעם להמשיך בדרכו. הרב עמיטל נשא מסר צלול וברור על דרכה הרחבה של התורה. מסר שעובר כחוט מקשר החל משנות ילדותו וצעירותו כניצול שואה, דרך איבוד רבים מתלמידיו במלחמת יום הכיפורים, ועד ליסוד ולפיתוחה של תנועת מימד".

גם הרב חיים דרוקמן, חבר הנהלת איגוד ישיבות ההסדר וראש ישיבת אור-עציון, ספד לרב עמיטל. לדברי דרוקמן, "איגוד ישיבות ההסדר מבכה את פטירתו של זקן ראשי ישיבות ההסדר הרב יהודה עמיטל, שהקים את ישיבת הר עציון בגוש עציון לאחר מלחמת ששת הימים וגידל אלפים רבים של תלמידים. עוד בהיותו רב צעיר בישיבה ברחובות הגה יחד עם חותנו הרב צבי יהודה מלצר את הרעיון של שילוב תלמידי ישיבה בצה"ל במסגרת המשלבת תקופת לימודים בישיבה ותקופת שירות צבאי בצה"ל". דרוקמן הוסיף כי "דמותו הכריזמטית והאהובה של הרב עמיטל תיזכר תמיד על ידי תלמידיו וידידיו הרבים".

ממחנה העבודה להקמת ישיבת הר עציון

הרב יהודה עמיטל הלך הבוקר לעולמו בגיל 85. עמיטל היה הוגה רעיון ישיבות ההסדר, מייסד מפלגת מימד ושר לשעבר בממשלת פרס לאחר רצח רבין. הלווייתו תצא בשעה 12:00 מבית הלוויות שמגר להר המנוחות בירושלים. עמיטל נולד בשנת 1924 ברומניה ובשנת 1940 עבר להונגריה שם שהה למשך שנות מלחמת העולם השנייה במהלכה גם נשלח למחנה עבודה של הנאצים. עם שחרור הונגריה בידי הצבא האדום שב עמיטל לבוקרשט ומשם עלה ארצה בשנת 1944.

בישראל החל עמיטל ללמוד בישיבת חברון ונלחם במלחמת העצמאות, בין היתר בקרב על לטרון במסגרת חטיבה 7. לאחר מלחמת ששת הימים נקרא עמיטל לעמוד בראש ישיבת הר עציון יחד עם הרב אהרון ליכטנשטיין. עמיטל עסק רבות בקשר שבין קדושת החיים לקדושת האדמה וגרס שקדושת האדם עדיפה על קדושת האדמה – עמדה שדחקה אותו לשוליים של הציונות הדתית בתקופה שלאחר מלחמת לבנון הראשונה. בשנת 1988 היה עמיטל ממייסדי תנועת מימד שהתמודדה ללא הצלחה בבחירות לכנסת.

לאחר רצח רבין התמנה עמיטל לשר בלי תיק בתקופת ממשלת פרס. בבחירות 1999 התאחדה מימד עם רשימת ישראל אחת בראשות אהוד ברק שנבחר ברוב קולות, אולם חלקו של עמיטל בעשייה הפוליטית ירד באופן משמעותי. לאורך הקריירה התורנית שלו, עסק עמיטל בנושאים הקשורים לעם ישראל ולארץ ישראל, לאמונה, לנושאים חברתיים ועוד. תלמידים רבים העמיד – ביניהם הרב יובל שרלו מראשי רבני צהר והאלוף גרשון הכהן – מפקד המכללות בצה"ל. עמיטל פרסם מאמרים וספרים רבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully