וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייסד "מימד" הרב יהודה עמיטל הלך לעולמו

פנחס וולף

9.7.2010 / 7:05

הרב עמיטל שנולד ברומניה, נאסר במחנה עבודה נאצי בהונגריה, עלה ארצה ופתח בקריירה תורנית מרשימה, נפטר הלילה בביתו בי-ם. עמיטל ייצג את זרם השמאל בציונות הדתית ושימש כשר בממשלת פרס

הרב יהודה עמיטל הלך הבוקר (שישי) לעולמו בביתו שבירושלים בגיל 85. עמיטל היה הוגה רעיון ישיבות ההסדר, מייסד מפלגת מימד ושר לשעבר בממשלת פרס לאחר רצח רבין. הלווייתו תצא בשעה 12:00 מבית הלוויות שמגר להר המנוחות בירושלים.

עמיטל נולד בשנת 1924 ברומניה ובשנת 1940 עבר להונגריה שם שהה למשך שנות מלחמת העולם השנייה במהלכה גם נשלח למחנה עבודה של הנאצים. עם שחרור הונגריה בידי הצבא האדום שב עמיטל לבוקרשט ומשם עלה ארצה בשנת 1944.

בישראל החל עמיטל ללמוד בישיבת חברון ונלחם במלחמת העצמאות, בין היתר בקרב על לטרון במסגרת חטיבה 7. לאחר מלחמת ששת הימים נקרא עמיטל לעמוד בראש ישיבת הר עציון יחד עם הרב אהרון ליכטנשטיין.

עמיטל עסק רבות בקשר שבין קדושת החיים לקדושת האדמה וגרס שקדושת האדם עדיפה על קדושת האדמה – עמדה שדחקה אותו לשוליים של הציונות הדתית בתקופה שלאחר מלחמת לבנון הראשונה. בשנת 1988 היה עמיטל ממייסדי תנועת מימד שהתמודדה ללא הצלחה בבחירות לכנסת.

לאחר רצח רבין התמנה עמיטל לשר בלי תיק בתקופת ממשלת פרס. בבחירות 1999 התאחדה מימד עם רשימת ישראל אחת בראשות אהוד ברק שנבחר ברוב קולות, אולם חלקו של עמיטל בעשייה הפוליטית ירד באופן משמעותי. לאורך הקריירה התורנית שלו, עסק עמיטל בנושאים הקשורים לעם ישראל ולארץ ישראל, לאמונה, לנושאים חברתיים ועוד. תלמידים רבים העמיד – ביניהם הרב יובל שרלו מראשי רבני צהר והאלוף גרשון הכהן – מפקד המכללות בצה"ל. עמיטל פרסם מאמרים וספרים רבים.

יו"ר תנועת מימד הרב מיכאל מלכיאור אמר כי כל תלמידיו של הרב עמיטל הוכו בהלם לאחר היוודע דבר פטירתו. "החלל שהרב עמיטל מותיר אחריו הוא גדול ולנו במימד הוא גדול עוד יותר משום שהוא ייסד והנהיג את התנועה. בכל פועלו היה לו יעד אחד – קידוש שם שמיים. אחרי השואה ולאחר שהוא בנה את המפעל הגדול של ישיבת הר עציון, וגם שהרבה מתלמידיו נפלו במלחמת יום הכיפורים, הרב עמיטל חידד את דרכו בנושא השלום והחברה הישראלית והחיבור של כל יהודי לזהותו. עמדותיו בנושא השלום וגם בנושאים רבים אחרים לא היו מקובלות על ידי חלק גדול בציבור הדתי-לאומי, אך הוא אמר את האמת שלו גם כאשר שילם על כך מחיר", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully