וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 הערות על חופש אקדמי

זהבה גלאון

9.7.2010 / 6:11

1. ועדת החינוך של הכנסת מנסה לטהר את האקדמיה, ולהצר את צעדיהם של מרצים ואנשי חינוך מהשמאל. "חופש אקדמי אינו כולל הסתה", אמר חבר הכנסת, זבולון אורלב, יו"ר הוועדה, בדיון בוועדה שהפכה בשנה האחרונה לבמה להשתלחויות נגד כל מי שדעותיו אינן מתיישרות עם הקו הרשמי של השלטון.

במסווה של דיונים ענייניים בסוגיות חופש הביטוי במוסדות חינוך, עסקה הוועדה בדו"ח של "אם תרצו", העוסק בהטיה האנטי ישראלית במוסדות האקדמיים ובהתבטאויותיהם של מנהלי בתי ספר שעמדותיהם נראו ליו"ר הוועדה בלתי לגיטימיות.

גם אם לא התכוון לכך, האמירה של שר החינוך, גדעון סער, ש"מדובר בטענות שחשוב לבדוק אותן לעומקן", נותנת לגיטימציה להפיכתה של הוועדה לזירה מקארתיסטית שבודקת אנשים על פי דעותיהם, תוך פגיעה בחופש הביטוי והמחשבה ופוליטיזציה של מערכת החינוך. שר חינוך צריך להגן על חירותם של מחנכים, ולא לתת לפוליטיקאים, מימין ומשמאל, להכתיב מה נכון ללמד ומה נכון לחשוב. איכותם של המרצים צריכה להיקבע אך ורק על פי קריטריונים אקדמיים ולא על פי דעותיהם.

האוניברסיטה שגתה

2. שגתה הנהלת אוניברסיטת בן גוריון, כשפיטרה את ד"ר ירוחם לוין, שלטענת סטודנטים, אמר במסגרת קורס ב"אתיקה רפואית", ש"אנשים המנהלים אורח חיים חד?מיני מוחצן, עלולים לפגוע בצעירים שאינם בטוחים במיניותם, ולמנוע מהם חיי משפחה נורמליים".

בעיני, זוהי אמירה הומופובית חמורה, אך בוודאי אינה מצדיקה את פיטוריו בשל כך. באותה אוניברסיטה היה ניסיון, לפני מספר חודשים, לפסול מינוי של מרצה אחר בשל הבעת עמדות אנטי ישראליות. מרצים אינם צריכים להיבחן על סמך דעותיהם, ביקורתיות ומקוממות ככל שתהיינה, כל עוד אכן מדובר בהבעת דעה, אלא על סמך מקצוענותם בלבד. חשוב גם לזכור שחופש הביטוי לא נועד להגן על אמירת דברי נועם, אלא דווקא על אמירות פוגעניות.

3. הניסיון הנואל של מכללת "אורות ישראל" להדיח את חנה קהת ממשרתה כמרצה, בשל דעותיה הפמיניסטיות - לא צלח. במסגרת הסדר פשרה, ביטל בית הדין הארצי לעבודה את פסק הדין של בית הדין האזורי לעבודה, שאיפשר את פיטוריה בנימוק שסטודנטיות נמנעות מלהירשם לשיעוריה בשל דעותיה.

חנה קהת, שהקימה את ארגון "קולך", ששם לו למטרה לקדם את מעמד האישה בחברה הציונית דתית, סבלה בשל פעילותה ועצמאותה הרעיונית. לא שמעתי שיו"ר ועדת החינוך של הכנסת הזדעק לזמן את שר החינוך ואת ראשי המכללה לדיון בוועדה בעניינה של חנה קהת, כדי להתריע כנגד המהלך הסקסיסטי והשוביניסטי שהם נקטו.

בפשרה קבע בית הדין הארצי לעבודה, שקהת תעבור ללמד במכללה אחרת תוך שמירת כל זכויותיה והבטחת עתידה, והציל בכך את כבודו של החופש האקדמי.

  • עוד באותו נושא:
  • גדעון סער

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully