וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמפיין יש"ע לגיטימי אך לא רלבננטי

עוזי ברעם

8.7.2010 / 8:00

יש לי רק בעיה אחת עם הקמפיין של מועצת יש"ע לחידוש הבנייה בהתנחלויות: הקמפיין, שממחזר הבטחות והצהרות של שרים ושועים לגבי ההתנחלויות, מתעלם מהמציאות ומכך שהבנייה לא תימשך.

מועצת יש"ע מבינה את חומרת המצב. אלמלא כן, לא היתה פותחת בקמפיין מעל דפי כל העיתונים בישראל. במועצת יש"ע מבינים שהקפאת הבנייה אינה החלטה טקטית - לא מדובר ב"צעד מעורר אמון" כלפי הרשות הפלסטינית - אלא החלטה מהותית. יש גלגלים שלא ניתן להחזיר לאחור. כמו שאי אפשר לדגול היום ב"שתי גדות לירדן" או ב"החזרת המשק ההסתדרותי לממדיו הקודמים" כיוון שההיסטוריה טחנה את שני העקרונות האלו עד דק, כך גם לגבי עתיד השטחים. יש המבכים ויש המברכים על כך, אבל כולם מבינים שמה שהיה - לא יהיה.

הוויכוח על הבנייה בהתנחלויות איננו עוד ויכוח בכנסת או בדעת הקהל שלנו, זהו ויכוח על מיקומה של ישראל במפה הבינלאומית. הקפאת ההתנחלויות הפכה לסמל, וחידושה יהיה אנכרוניסטי כמו שלילה מוחלטת של רעיון שתי מדינות לשני עמים.

בנימין נתניהו לא נסע לוושינגטון בשליחות ממשלתו בלבד, הוא נסע כמי שמייצג את מדינת ישראל, את עתידה ואת דיוקנה. אנשי יש"ע מבקשים שנתניהו יעמוד איתן מול לחציו של הנשיא אובמה, אבל אני לא סבור שהמשך ההקפאה הוא בכלל תוצר של פגישת נתניהו?אובמה. ההקפאה היא צעד מתבקש של מדינת ישראל נגד ההידרדרות במעמדה של ישראל בעולם ולנוכח הדה?לגיטימציה שמנסים לעשות לה.

נתניהו צריך לשלם מחיר פוליטי

מנחם בגין לא חלם לוותר על כל חצי האי סיני כשנפגש בקמפ דיוויד עם הנשיא קרטר והנשיא סאדאת, אבל שם הוא הבין והפנים שהאינטרסים של מדינתו קודמים להצהרותיו הרבות בשנים הקודמות ולמדיניותה של תנועת החרות, שהוא היה אביה ומחוללה.

ייתכן שבנימין נתניהו ישלם מחיר פוליטי אישי עקב תמיכתו בהמשך ההקפאה, וייתכן שלא. אבל כמו כל קודמיו, סביר שהוא יפנים את חשיבות האפשרות, ולו הקלושה, להגיע להסכם שלום עם הרשות בעזרת ארה"ב, ובכך יבסס את קיומה בעתיד של מדינת ישראל.

מבחינת דעת הקהל בישראל, ברור שאם נתניהו יחתור להסדר שלום, שתנאיו כמעט ברורים מראש, הוא יזכה לתמיכה עממית עצומה. כל הסקרים מצביעים על כך, ורוב הסוקרים יודעים כי לו היה אהוד ברק חוזר מקמפ דיוויד בשנת 2000 עם הסכם שלום - רוב העם היה תומך בו במשאל עם שתוכנן.

מועצת יש"ע מנהלת קמפיין לגיטימי מבחינתה, אבל ראוי להבין שהשאלה היא לא המשך ההקפאה אלא כיוונה המדיני של מדינת ישראל. אני מקווה שראש הממשלה יפנה את גבו לקמפיין הזה, העלול, מתוך נימוקים אידיאולוגיים פנימיים לגיטימיים כאמור, להרוס את המרקם הבינלאומי שעשוי להצעידנו לתקווה חדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully