וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת דחתה את העלאת שכר המינימום

פנחס וולף ואלון שן

7.7.2010 / 13:42

39 חברי כנסת הצביעו בעד החוק, לעומת 59 שהתנגדו. ח"כ עמיר פורץ, יוזם ההצעה, לשר האוצר יובל שטייניץ: "אתה פחדן ושפוט של המעסיקים"

ערוץ הכנסת

(ערוץ הכנסת)

מליאת הכנסת דחתה היום (שלישי) את הצעת החוק להעלאת שכר המינימום שהגישו חברי הכנסת עמיר פרץ (העבודה) ומאיר שטרית (קדימה) ברוב של 59 מול 39. יו"ר ש"ס השר אלי ישי שהיה נוכח במליאה בזמן ההצבעה בחר שלא להשתתף בה, שר האוצר לשעבר ח"כ רוני בראון (קדימה) עזב את המליאה לפני ההצבעה. השרים וחברי הכנסת של ש"ס הצביעו נגד הצעת החוק, השרים וסגני השרים של העבודה הצביעו נגד, בעוד שחברי הכנסת של העבודה תמכו בהצעת החוק או שבחרו להעדר מהמליאה. גם לליכוד היה ח"כ סורר אחד: ח"כ חיים כץ שהוא אחד מיוזמי הצעת חוק זו ואשר הצביע בעד.

הצעת החוק ביקשה להעלות את שכר המינימום ל- 4,600 שקל בשלושה חלקים, כאשר הפעימה הראשונה תוכננה להיעשות באופן מיידי, באמצעות העלאת השכר ב-250 שקלים.

בדיון שקדם להצבעה, תקף פרץ בצורה חריפה את שר האוצר יובל שטייניץ. "אני מצטער על כך שהתגלגלנו לוויכוח שכולו נסוך באיומים מסוגים שונים, בלחצים בלתי לגיטימיים", אמר. "שר האוצר מציג נתונים ועובדות המטעות את הציבור והכנסת. אין לי ספק שח"כים שיקשיבו לדיון יבינו איזה מסע הונאה מתחולל כאן. לא יתכן שתבוא ותאמר לעם ישראל ששכר המינימום בישראל הוא הגבוה ביותר יחסית לשכר הממוצע במשק. אתה יודע איזו ציניות זאת? כמה אפשר לנסות לרמות ולהונות? הנה השכר האמיתי בהשוואה לשכר העולמי: ניסית להציג את יוון וספרד שבשתיהן הוא נמוך מבישראל. בקנדה שכר המינימום הוא 7 דולר, בבריטניה 9.3 דולר לשנה ויש מדינות ששכר המינימום לשעה הוא 11 דולר".

בהמשך הדברים פרץ השתמש בביטויים חריפים עוד יותר ואמר לשטייניץ: "אמרת שאנחנו פופוליסטיים? אתה פחדן ושפוט של המעסיקים בישראל, כי אתה מפחד להתמודד איתם. אימצת לעצמך את אותה תפיסה. עדיף להיות פופוליסט מאשר פחדן ושפוט של המעסיקים במדינה הזאת". פרץ לא עשה הנחות גם לחברי מפלגתו. "אבלי הגדול הוא על מפלגתי", הוא אמר, "יו"ר מפלגת העבודה קיים איתי שיחה הבוקר שהיא פשוט הזויה. אבל הוא לא חשוב בכלל. אבל מה עם הרצוג וברוורמן שרוצים להנהיג? הצבעתכם היום היא חיסול מוחלט של יכולותיכם להציג מועמדות למנהיגות. ממה אתם פוחדים? שיפטרו אתכם? בושה!".

"בשיא המשבר הכלכלי עמיר פרץ השבית את המשק"

שותפו של פרץ להצעת החוק, ח"כ שטרית, אמר במהלך הדיון כי, "מחקר מראה שהעלאת שכר המינימום תוציא 350 אלף איש מקו העוני. שיטת השכר במדינה מעוותת: דופקים את העניין ונותנים לעשירים". שטרית הראה לשטייניץ שבזמן העלאת שכר המינימום בממשלה הקודמת, ב- 2006, הוא, שטייניץ, תמך בהעלאה.

שטייניץ לא נותר חייב ואמר במליאה כי "תמיד אני נפעם כמה אומץ יש באופוזיציה. תמיד קל להפגין שם אומץ. פרץ ושטרית היו שרים בממשלה הקודמת. אז לא היה משבר כלכלי גלובלי. אז לא ירד הדולר והיורו ב-20% והביא להפסד בכל התעשיות. למרות זאת הם לא ביקשו להעלות את שכר המינימום ל-4,600 שקל לרות שלא היה משבר. והדולר אז היה חזק, לא חלש.

"שום שר אוצר, גם אם עמיר פרץ היה שר אוצר, לא היה מעלה את שכר המינימום בתקופה הזאת שהמשבר עוד לא מאחורינו, שהתעשיות הכבדות נאנקות תחת שערי הדולר והיורו ובנק ישראל קונה דולרים כדי לשמור אותם ברווחיות", המשיך שר האוצר להסביר את התנגדותו להצעת החוק, "בכל המדינות המפותחות בעולם לא היתה השנה העלאת שכר המינימום".

לאחר הדברים הקשים אותם השמיע פרץ כלפיו, שר האוצר לא נשאר חייב ואמר כי "עמיר פרץ דיבר באומץ. גם במשבר הכלכלי הקודם היה לו אומץ: בשיא המשבר הוא השבית את המשק, פעם אחרי פעם. פגעת אז גם במעסיקים, אבל גם בעובדים. יש כאן אומץ. אומץ ופופוליזם. אני מציע קצת שיקול דעת. מי אתה עמיר פרץ? אתה דואג לחלשים? אתה מוכן לקחת את האחריות הזאת?"

שטייניץ לא שכח לשלוח איום מרומז לחברי הכנסת, בכדי שלא ישקלו לתמוך בהצעת החוק ואמר כי "אם ההצעה הזאת עוברת היום, בתקופה של משבר כלכלי, יהיו לכך שתי השלכות: הראשונה היא שאלו שיצביעו בעד ההצעה לוקחים סיכון של עשרות אלפי מובטלים חדשים בגליל, בנגב, בירושלים. מי שמצביע בעד ההצעה מצביע בעד העלאת האבטלה, חד וחלק".

שטייניץ הודיע כי בד בבד עם ההתנגדות להעלאת שכר המינימום, בשנה הבאה יתוגבר מערך האכיפה במשרד התמ"ת כדי לאכוף את שכר המינימום הקיים, ויוגדלו מעונות היום. "בנוסף", סיים שר האוצר את דבריו, "הכסף לא גדל על העצים. אם מעלים בשכר המינימום נצטרך להוריד בתקציב עוד חמישה מיליארד שקל בתקציב הדו שנתי. ולכן מי שמצביע בעד ההצעה הפופוליסטית מצביע בעד קיצוץ בחינוך בחינוך, ברווחה, בבריאות, בתשתיות, בביטחון הפנים".

גם יו"ר ההסתדרות מצטרף למאבק

לאור האירועים בכנסת, יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר כי בכוונתו להעלות בימים הקרובים את נושא העלאת שכר המינימום בפורום השולחן העגול, המייצג את העובדים, המעסיקים והממשלה, במסגרת הדיונים על תקציב המדינה.

עיני הוסיף ואמר כי "ההסתדרות תומכת בהעלאת שכר המינימום. עוד שעלתה הצעת החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה, לפני כחודש וחצי, אמרתי כי הדרך האפקטיבית ביותר להגיע בסופו של דבר להעלאת השכר המיוחלת היא לגבש הסכמה רחבה בין כלל הגורמים במשק. דחיית הצעת החוק, הן בממשלה ואף היום בכנסת, מוכיחה כי הסיכוי להעביר חוק דרמטי מסוג זה ללא הסכמה הוא קלוש".

עיני התייחס בדבריו להסכמים על העלאת שכר המינימום בענפים שונים במשק עליהם חתמה ההסתדרות לאחרונה עם המעסיקים. "ההסתדרות הצליחה להגיע לשורה של הסכמים עם המעסיקים בענפי הבניין, הניקיון, הדפוס ועוד, על העלאת שכר המינימום למאות אלפי עובדים. כך שאינני רואה סיבה שלא נגיע להסכמה בהעלאת שכר המינימום לכלל העובדים במשק. ברגע שנגיע ב"שולחן העגול" להסכמה נביא את הצעת חוק מוסכמת לכנסת ואני מאמין שהיא תעבור".

עיני אף הוסיף כי עסקת החבילה האחרונה במשק מחזקת את הטענה שניתן להעביר חוקים דרמטיים לטובת העובדים בדרך ההסכמה. "בעסקת החבילה האחרונה הצליחה ההסתדרות להעביר שורת חוקים מרחיקי לכת שהרחיבו באופן דרמטי את חופש ההתאגדות של העובדים. השינוי הזה חולל מהפכה בדמות עשרות אלפי עובדים שהתאגדו לאחרונה".

שר הביטחון אהוד ברק הודיע כי הוא תומך בהעברת נושא שכר המינימום לדיון בשולחן העגול כפי שהציע עיני. ברק אמר בצהרים: "עמדתי לגבי המשך הטיפול בנושא שכר המינימום מתואמת ומוסכמת עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני".

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר בתגובה: "על הממשלה וההסתדרות להתיישב סביב 'השולחן העגול' ולדון בשכר המינימום, במס הכנסה שלילי ובפתרון בעיות חברתיות אחרות. "רק בהסכמה של המעסיקים והעובדים ניתן יהיה לקדם את הפתרון הנכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully