וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין שתי ערים: מי בכלל צריך עיר תאומה?

עידן אבני ורמי שני

9.7.2010 / 8:21

עשרות ערים בסרביה, אוקראינה וגם בצרפת ובגרמניה מקיימות בריתות עם ערים בישראל. עידן אבני ורמי שני עשו סיבוב מסביב לגלובוס ולא הבינו למה זה טוב

מי מכם יודע היכן נמצאת העיר צ'רנוביץ? והעיר אוזיצ'ה? סביר להניח שאיש לא, כולל לא תושבי נצרת עילית או קריית שמונה. אבל זה לא מפריע לנצרת עילית להיות תאומתה של הראשונה, שנמצאת באוקראינה ושל קרית שמונה להיות תאומתה של השניה, שנמצאת בסרביה.

רשימת הערים התאומות בישראל ארוכה ומרשימה. בצפון הארץ נצרת עילית מחזיקה בתשע בריתות וקריית שמונה מסתפקת בחמש. צפת נותרה היום עם עיר תאומה אחת, אחרי שבמשך השנים נותק הקשר עם כל האחרות. בדרום המצב לא שונה ולבאר שבע יש ברית עם אחת עשרה ערים, לאשקלון עם עשר ערים ואילו אילת הסתפקה רק בתשע ערים התאומות לה.

למה ערים בוחרות לחתום על בריתות עם ערים אחרות, לרוב נידחות ולא חשובות. יותר נכון, למה ראשי ערים ממהרים לחתום על הסכמים שכאלה, והאם בונוס הנסיעה לחו"ל המתלווה לכך הוא סיבה מספיק טובה לעשות זאת?

"לפעמים נראה שברית ערים תאומות זה אך ורק לשלוח שליחים ולארח מתארחים", אומר לוואלה! חדשות חבר מועצת העיר קריית שמונה, יגאל בוזגלו, "אבל יש בזה פוטנציאל גדול שלא מתממש. בביקור האחרון שלנו בממניגהם, גרמניה הם רצו לבוא לביקור גומלין ביום העצמאות ולשדרג את היחסים. בפועל זה התמוסס. אפשר היה לרתום אותם לפרויקטים שונים, לגרום להם להזדהות איתנו. אפילו ביקור שהיה לאחרונה מעיר התאומה נאנסי השאיר לנו 8000 אירו כתרומה. נכון שזה לא הרבה אבל זה מראה שהקשר חשוב".

"הקשר הזה מאפשר בעיקר חילופי משלחות בתחומים של תרבות, קהילה וכדומה" מסביר ראש עיריית שדרות לשעבר, אלי מויאל, שעירו מקיימת קשר עם שלוש ערים "אין לזה הרבה משמעות אבל בתחומים האלה, הברית הזאת היא יעילה". מחליפו בתפקיד, דוד בוסקילה, מצביע על מחווה שעשתה העיר צלנדורף לשדרות "באמצע העיר, יש כיכר על שם שדרות וזה מצביע על הסולידריות שבין שתי הערים" הוא סיפר, "הסולידריות הזאת חשובה מאוד. לשדרות היא היתה חשובה ומועילה בעיקר בתקופת 'עופרת יצוקה".

ברית לטובת טיולים?

דוברת עיריית טבריה, המחזיקה בשבע ערים תאומות, מסנגרת במרץ על התופעה באותם ההסברים של מויאל. "קיימים קונצרטים משותפים, תערוכות אומנות ופעילות ספורט ימי. הערים התאומות תרמו לטובת מד"א ובית החולים בעיר. סטודנטים מגיעים לחודשים ארוכים בעיר ומתנדבים בקרב הקהילה. לבריתות היבטים נוספים, ביניהם הבעת תמיכה והשפעה על דעת הקהל הבינלאומית, כפי שנעשה בזמן מלחמת לבנון השנייה, עם ביקור ההזדהות שערכה ראש עיריית מונפלייה, מצרפת בטבריה תחת מתקפת הקטיושות". לא רק קטיושות ומלחמות מביאים מבקרים, אלא גם פסטיבלים ואירועי תרבות "במסגרת חילופי המשלחות, כפי שנעשה בין גרמניה לישראל, חלה הרחבת אופקים הדדית, כך שעושרה התרבותי, ההיסטורי והאנושי של טבריה נחשף לעולם".

בצפת מתגאים בחידוש הקשר עם העיר ליל שבצרפת, שמתבטא בתרומה כספית גדולה לנזקקים בעיר, לאחר שבמשך עשרים השנים האחרונות ברית הערים התאומות בין השתיים עמדה במקום. "היו לעיר עוד בריתות רדומות, אבל זה היה בדרך כלל לטובת טיולים", מסביר נציג העירייה שלמה חדד, "ליל יש נציגה בעיר ויש גם חילופי רופאים עם בית החולים".

באשדוד מספרים על קשר משמעותי עם העיר בורדו שבצרפת, שקיים כבר משנת 1984. הברית בין הערים התמקדה עד היום בעיקר בנושא החינוך והתרבות, ובין האגודה למרכזים קהילתיים בעיר בורדו לבין החברה העירונית לתרבות ופנאי נחתם הסכם לשיתוף פעולה. הפעילות מתמקדת במשלחות חילופי נוער בין הערים, ובני הנוער גם הקימו אתר אינטרנט בשם אשבורדיאלוג, שבאמצעותו הם מעבירים חוויות ביניהם. בחודש יולי הקרוב תגענה משלחת נוער מבורדו לאשדוד. במסגרת ההסכם יפיקו בני הנוער ספר פעילות שיסקר את שנות הפעילות בין הערים. בשנת 2009 גם נחתם הסכם שיתוף פעולה בין נמל אשדוד לנמל בורדו בתחומי ביטחון ובעיר מקווים להרחיב אותו לשיתוף פעולה בתחומים של איכות הסביבה ותיירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully