וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה החילונית קטנה על בני ברק

20.8.2000 / 18:29

תושבי העיר החרדית הגדולה לא שמעו עדיין על הרפורמה האזרחית שמתכנן ברק; "גם היוונים ניסו ולא הצליחו" הרגיעו היום ליד הישיבות, והיה אפילו מי שהבטיח שיתוף פעולה עם הנחשול החילוני

מאת לירון מרוז

הצהרת הכוונות ה"אזרחיות" של ראש הממשלה לא מסעירות יתר על המידה את הציבור החרדי, או לפחות את רחובות בני ברק. מי שציפה למצוא רחוב המשנס את מותניו ומתכונן לקרב יתאכזב.

העוברים והשבים מגיבים באדישות מופגנת, ומחכים לשמוע את תגובתיהם של ראשי הציבור הדתי, הפוליטיקאים הרבנים.
המוטו העיקרי כרגע הוא האדישות מחד והביטחון בשם שמיים מאידך. "גם היוונים ניסו ולא הצליחו", הם משננים פעם אחר פעם.

יהודה ושלמה, אברכים בשנות ה-20 המוקדמות לחייהם, בכלל לא ידעו על כוונותיו של ברק אבל חיוו ברצון את דעתם עליהן. "היהדות והדת זה הקיום של המדינה וכל צעד שעושים נגדה כורת את הענף עליה היא יושבת", הם אומרים. "ראינו כבר שכל מי שניסה ללכת נגד היהדות אכל אותה. אבל תדע שהדתיים לא מחפשים אלימות, אנחנו בכלל דוחים אותה".

"נעשה מה שהרבנים יאמרו לנו, מה שנכנס לפה שלהם זה דת תורה", אומרים שניים אחרים, יהודה ומשה, שעומדים ומעיינים בפשקווילים - גם הם לא על דברי ברק אלא כאלו הקוראים לציבור "להתעורר למען ציון יוסף הצדיק (קבר יוסף שבשכם), הנמצא היום בסכנה מיידית".

"אם יהיה שיתוף פעולה זה דווקא יכול להצליח"

יהודה ומשה, ממש כמו יהודה ושלמה, לא היו מודעים כלל למתרחש בחדשות, אולם מיד הביעו את דעתם: "ברק עושה את זה כדי ללחוץ על ש"ס לחזור לממשלה", הם תורמים פרשנות פוליטית משלהם.

יוחנן, בפנים זוהרות ובהתלהבות יתרה מדגיש כי הציבור החרדי בשום פנים ואופן לא ינקוט באלימות: "הבעיה במדינה היא שכל הידע על החרדים עובר דרך המסננת של התקשורת. הלוואי ויכולתי להעביר חילונים בבתים בבני ברק שיראו איזה אנשים טובים יש.
התקשורת אשמה בכל. אם תהיה אלימות כלשהי זה לא יתחיל בחרדים, לי אין כל אינטרס לנהוג באלימות".

אברהם, חובש כיפה סרוגה, בעל חנות פרחים ברחוב, מספק פרשנות מפתיעה משלו: "תאמין לי, אם יהיה שיתוף פעולה דווקא היוזמה הזאת יכולה להצליח. האנשים פה מאוד טובים ונוחים ומחפשים את הפינה שלהם ולא ילכו באלימות. הם דווקא רוצים להתבדל ולא להתערות ולכן אם היוזמה לא תהיה בתכתיב היא יכולה להצליח".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully