וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם מחירי עוף כמו בעזה, גם במצרים רוצים מצור

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

7.7.2010 / 11:41

העזתים חוגגים את פתיחת המעברים שהובילה להוזלת מחירים של עשרות אחוזים. "עכשיו רק צריך שיהיה לנו חופש תנועה ויותר פרנסה". ומי בכל זאת הפסיד כסף בשל ההקלות? דווקא חמאס

"מחירו של קילוגרם עוף במצרים הוא כ-20 לירות מצריות, ואילו בעזה הוא נמכר בעשר לירות בלבד. המחיר הממוצע של קילוגרם בשר במצרים הוא 60 לירות, בעוד שבעזה הנצורה הוא נמכר בחמש לירות. השוואת מחירים זו בין מצרים לעזה הנצורה מזה שלוש שנים, כפי שאומרים, מגלה כי החיים תחת המצור זולים, נוחים וקלים יותר. אז על איזה מצור הם מדברים?".

את הדברים האלה לא אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, וגם לא שר החוץ אביגדור ליברמן. הם נכתבו על ידי הפובליציסט המצרי מוחמד חמדי בטורו בעיתון רוז א-יוסוף. "אם זהו המצב בעזה תחת המצור", קובע חמדי בטורו, כפי שתורגם על ידי מכון ממר"י לחקר התקשורת במזרח התיכון, "אז בני העם המצרי מתפללים לאללה שינחית עליהם איזשהו מצור, אם מצור כזה יוביל להפחתת המחירים ויאפשר לכל אזרח פשוט לקנות ביצים, בשר ועוף כמו תושבי עזה".

מאז שהחליטה ישראל להקל את המצור על עזה, מחירי הסחורות ברצועה ירדו בצורה דרמטית, לעיתים אף בשיעור של כחמישים אחוז. במקביל, מנהרות ההברחה שבשנים האחרונות היו עורק התעבורה המרכזי לסחורות, לאוכל, ולציוד עבור תושבי הרצועה, ספגו מכה אנושה.

"מפעילי המנהרות איבדו את הפרנסה שלהם", מספר לוואלה! חדשות תושב עזה המקורב למספר בעלי מנהרות, וביקש להישאר בעילום שם. "הם בוכים ומקללים את ישראל שהיא דפקה אותם ואת הפרנסה שלהם. כל הסחורה, מלבד מלט וברזל, נכנסת עכשיו דרך המעברים, ולמעשה רוב המנהרות הפסיקו את פעילותן".

"המצור הוא לא אסון"

המרוויחים העיקריים מההקלות הישראליות הם תושבי הרצועה, שיכולים עכשיו לקנות סחורות איכותיות יותר ובמחיר זול יותר. "כל הסוחרים בעזה הפסיקו לשתף פעולה עם המנהרות כי הם לא רוצים לשלם לבעלי המנהרות", הוא מספר. "בנוסף לכך, הם מעדיפים מן הסתם לקבל סחורה דרך המעברים הרשמיים, משום שכך המחיר שלה נמוך יותר וגם מדובר בסחורה 'נקייה' וחוקית, שעברה בדיקה ומכון תקנים".

מוחמד, תושב אחת העיירות בצפון רצועת עזה, סיפר לוואלה! חדשות כיצד נראית בשטח אותה הוזלה משמעותית במחירים. "הסוחרים בעזה חוששים שהסחורות שמגיעות מישראל ישברו את השוק ואף אחד לא יקנה את הסחורות שלהם, ולכן הם מוזילים משמעותית את המחירים. עוף עלה עד לא מזמן 12 ש"ח והיום שבעה שקלים. ארגז עגבניות עלה כמעט 45 שקלים ואילו היום אני קונה אותו בשבעה שקלים. זיל הזול".

"המצור הוא לא אסון, כמו שחמאס מנסה לצייר בתקשורת", אומר מוחמד. "אנשים לא בוכים כאן, יש שפע של סחורות בשווקים, יש חומרי בנייה, מלט וברזל שנכנסים דרך המנהרות, המחירים של כל הסחורות ירדו משמעותית, התושבים מרוויחים. יחד עם זאת, אין לכותב הטור המצרי ולאף אחד מה לקנא בנו כי אין לנו חופש תנועה. הלוואי והיינו יכולים לצאת ולהיכנס מעזה באופן חופשי".

גורם פלסטיני בכיר מחזק את דבריו של מוחמד: "הבעיה של עזה היא לא קטשופ או שוקולד או כוסברה. הבעיה של עזה היא שהיא עדיין נתונה למצור ימי ויבשתי ואנשים אינם יכולים לנוע באופן חופשי ולצאת מעזה לעולם החיצון. בעיה נוספת היא הבעיה הכלכלית. יש בעיית אבטלה קשה – כשישים אחוז מהתושבים מובטלים ולכן מה שחשוב לתושבים זה תעסוקה".

לדברי תושב הרצועה המקורב למספר מפעילי מנהרות, את המובטל שמתגורר במחנה פליטים "לא מעניין השוקולד או הקטשופ שנכנסו או לא נכנסו דרך המעברים. הוא קונה רק קמח ואורז – ואת זה לרוב הוא מקבל בחינם מהאו"ם. אז אמנם המחיר של יתר הדברים ירד, אבל הוא עדיין מחוסר עבודה וזה מה שחשוב לו".

חמאס מחכה להישג נוסף

רבים ברצועת עזה טוענים שחמאס הפסיד מפתיחת המעברים הישראלים. הסיבה העיקרית היא שמנהרות רבות הופעלו על ידי הארגון עצמו, שגם גבה מיסים על הסחורות שעברו דרכן. "גם מבחינה פוליטית חמאס מפסיד", אומר מוחמד. "אין להם מה להגיד לציבור. קודם לכן הם דיברו יומם וליל על הצורך בפתיחת המעברים והכנסת הסחורות. ובכן, זה קרה ועכשיו אין להם מה להגיד".

"לחמאס לא חסר כסף", טוען מנגד המקורב למפעילי המנהרות, שסבור שההפסדים של חמאס הם שוליים. "בחמאס שמחים שהמעברים נפתחו אך מעל הכול הם רוצים שהעולם ידבר איתם ויתפוס אותם כגוף פוליטי לגיטימי".

הגורם הפלסטיני הבכיר מסכים להערכה זו: "המצור האמיתי מבחינת חמאס הוא לא המצור של הכוסברה והשוקולד אלא המצור הפוליטי. ברגע שיפתחו את המעברים ויסירו את המצור לגמרי, המצב הכלכלי בעזה ישתפר וחמאס ייתפס כמי שהביא להישג פוליטי. לכך הוא מייחל".

* לפניות לניר יהב, כתב וואלה! חדשות לענייני ערבים: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully