וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בצה"ל: בצלם עזר בחקר האמת בעופרת יצוקה

6.7.2010 / 18:37

קצין בכיר התייחס להחלטה להאשים בהריגה לוחם שירה למוות בפלסטיני במהלך המבצע בעזה, ואמר כי ללא סיוע של ארגון זכויות האדם לא ניתן היה להגיע לחקר האמת. בצלם: "ש עוד מקרים שצריך לחקור"

בצה"ל מציינים לטובה את פעילות ארגון זכויות האדם "בצלם" וארגונים נוספים שסייעו לאיסוף מידע בחקירת אירועי "עופרת יצוקה", בפרט בחקירת האירוע במסגרתו הוגש היום (שלישי) כתב אישום נגד לוחם גבעתי בגין הריגת פלסטיני. קצין בכיר אמר כי "בצלם סייעו מאוד במהלך החקירות. זה לא שהם מעריצים גדולים שלנו, אבל התפקיד שלהם בחקירת האירועים היה חיובי. מטרתם היתה להביא לחקר האמת". הקצין ציין אמנם שהיו מקרים שדיווחי הארגונים לא היו מדויקים, אך הבהיר: "אלמלא בצלם, לא היו יכולים לגבות עדויות מהפלסטינים ולהגיע לחקר האמת".

צה"ל צפוי להגיש בשבועיים הקרובים לידי האו"ם את מסקנות הפרקליט הצבאי בדבר אירועי "עופרת יצוקה" שנחקרו על ידו, זאת לקראת הצגת דו"ח מזכ"ל האו"ם באן קי מון בנושא בסוף החודש. מתוך 150 אירועים שנבדקו על ידי צה"ל, נפתחו קרוב ל-50 חקירות מצ"ח, מתוכן נותרו כ-15 חקירות פתוחות. לדברי גורמים משפטיים בצה"ל, כמעט בכל האירועים שנבדקו לא נמצאו חריגות מהנהלים, וברוב המקרים התברר כי חיילי צה"ל פעלו בהתאם לדיני הלחימה הבינלאומיים.

עם זאת, עדיין חוקרים בצה"ל את האירוע בבית משפחת א-סמוני במסגרתו תקף חיל האוויר בניין מגורים בשכונת זייתון בעזה - אירוע בו נהרגו כ-16 בני אדם. לדברי קצין בכיר, מדובר ככל הנראה באירוע החמור ביותר מבין כל האירועים שנבדקו, ונחקר החשד להרג אזרחים כתוצאה מהפרה של הוראות הפתיחה באש.

מקרה נוסף שנחקר בצה"ל הוא תקיפת המסגד איברהים אל מקדמה. מבדיקה של הפרקליטות ומצ"ח מסתבר כי קודם לתקיפת המסגד, נצפו בסמוך אליו שתי דמויות שזוהו כמשגרי רקטות. מפקד התקיפה, קצין בדרגת סרן, אישר את תקיפת המבנה, אלא ששלוש דקות לפני ביצוע התקיפה יצר עם מפקד התקיפה קשר קצין המודיעין שאמר לו כי המבנה הסמוך הינו מסגד, על אף שאינו מופיע ברשומות ואין לו צריח. למרות זאת, לא שינה הקצין את הוראותיו וכתוצאה מהתקיפה חדרו רסיסים את הדלת הצדדית והרגו פלסטיני ששהה במקום. כתוצאה מכך, הוחלט להעמיד את הקצין לדין משמעתי והוא הודח מתפקידו.

בעקבות ההחלטה להגיש כתב אישום נגד לוחם בחטיבת גבעתי, שלפי החשד ירה למוות בפלסטיני, נמסר מארגון "בצלם": הגשת כתב האישום בפרשת אבו חג'אג' היא התפתחות חשובה, אולם ישנם מקרים נוספים בהם התעוררו חשדות חמורים להפרות חוק במהלך מבצע 'עופרת יצוקה' שחקירתם עדיין לא הסתיימה, יותר משנה וחצי לאחר מעשה. על הצבא לעשות הכל כדי להשלים את כל החקירות בהקדם. זאת ועוד, בצלם סבור כי אסור שחקירות עופרת יצוקה יתמקדו בתלונות פרטניות בלבד, וחוזר על קריאתו להקים גוף גוף חקירה ישראלי, חיצוני לצבא, שיבחן שאלות של מדיניות ויחקור את אחריות הפיקוד הבכיר והדרג המדיני להרג הנרחב של אזרחים בלתי מעורבים ולהרס העצום ברצועה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully