וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הח"כים יוצאים למאבק בפערים במערכת הבריאות

אריאל נוי

6.7.2010 / 17:05

ועדת הבריאות של הכנסת דנה בנתונים, לפיהם הולכים ומעמיקים הפערים הקיימים בתחום בין קבוצות שונות באוכלוסייה. ח"כ חיים אורון: "דרושה תכנית מקיפה שתציע פתרון לכל הקבוצות"

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון דחוף בנייר העמדה "לצמצם היום את פערי המחר", שחיברו חמישה ארגונים למען שוויון בבריאות. נייר העמדה סוקר את הפערים הקיימים בבריאות בין קבוצות אוכלוסייה שונות - ותיקים מול עולים, יהודים לעומת ערבים ומקבלי קצבאות קיום של הביטוח הלאומי מול אנשים שאינם זכאים להן.

בדיון השתתפו נציגי הארגונים, בכירים במשרד הבריאות, נציגי קופות החולים ועוד. בתום הדיון החליטה הוועדה לאמץ את קריאת הארגונים לראש הממשלה בנימין נתניהו להכיר בפערים בבריאות כבעיה לאומית ולגבש תוכנית לאומית רב-מערכתית לצמצומם. נציגי משרד הבריאות הודיעו בדיון, כי יזמינו בקרוב את כל הגורמים הרלבנטיים לדיון בנושא צמצום פערים בבריאות.

ח"כ חיים אורון (מרצ) אמר בדיון, כי הרחבת הפערים היא הבעיה החמורה ביותר של מערכת הבריאות בישראל. לדבריו, מאחר שמדובר בבעיה של קבוצות חברתיות רבות, נדרשת תכנית מקיפה, שתציע פתרון לכולן. רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, טען כי השחיקה של מערכת הבריאות הציבורית ומגמות של הפרטה בתוכה - למשל הרחבת הביטוחים המשלימים שמציעות הקופות והעלאת מחירי תשלומי ההשתתפות העצמית על שירותים ותרופות, מגדילות את הפערים בבריאות.

ברברה סבירסקי, מנהלת מרכז אדוה וממחברי הדו"ח, אמרה בדיון כי בשלה השעה לטיפול בנושא. "יש לציין לחיוב את התכניות היזומות שמפעילות קופות החולים 'מכבי' ו'כללית', וכן את מחויבות משרד הבריאות לנושא, אך לעשייה כזו יש בהכרח אפקט מוגבל. נדרש שיתוף פעולה של משרד הבריאות ביחד עם משרדי החינוך, הרווחה, התשתיות, איכות הסביבה, הרשויות מקומיות ועוד. ללא שיתוף פעולה רב-מערכתי והקצאת תקציבים ייעודיים לנושא, בעיית הפערים בבריאות לא תיפתר".

לדברי ד"ר נדב דוידוביץ', יו"ר המרכז לחקר מדיניות הבריאות בנגב באוניברסיטת בן גוריון וחבר עמותת "רופאים לזכויות אדם", "בניגוד למחשבה המקובלת, הגורמים המשפיעים ביותר על בריאות אינם שירותי הבריאות והנגישות אליהם, אלא הפערים החברתיים-כלכליים בחברה והסביבה בה חי האדם. לכן, כדי לצמצם פערים בבריאות נדרשת תוכנית לאומית, אשר יוביל משרד הבריאות ביחד עם שותפים ומשרדים נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully