וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך מסתיר את מספר הנושרים מבתיה"ס?

גיל סימה

6.7.2010 / 17:37

ועדת החינוך של הכנסת קיימה דיון מיוחד על נשירת תלמידים מבתי ספר. הח"כים ציפו לקבל נתונים מוסמכים בנושא, אך המשרד המופקד על סיפוק הנתונים ביקש עוד זמן בכדי לאסוף אותם. ח"כ סולודקין: "המצב הולך ומידרדר, ואין תשובות"

"תשע שנים עברו מאז הקמת הוועדה הפרלמנטרית שעסקה באחוזי הנשירה מבתי הספר - וכפי שהנתונים מראים, דבר לא השתנה", פתחה היום (שלישי) ח"כ אנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו) את ישיבת ועדת החינוך של הכנסת שעסקה בבעיית הנשירה של תלמידים מבתי הספר. אולם, בעוד המוזמנים לישיבה המתינו לנתונים בנושא, אנשי משרד החינוך לא סיפקו אותם. שר החינוך ביקש לדחות את הישיבה לחודש הבא, עד אז אמור המשרד לגבש נתונים ברורים.

במהלך הישיבה התברר בין היתר, כי למשרד אין שיטה מוסדרת למדידת אחוזי הנושרים מבתי הספר בארץ, והוא מסתמך בין השאר על נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ומצליב אותם מול מספר התלמידים במערכת החינוך. "כל מה שאני יכול לומר הוא שזוהי רכבת הרים", אמר ד"ר משה דקלו, סגן מנהלת המינהל הפדגוגי ומנהל אגף ארגון הלימודים במשרד החינוך, ביחס לנתונים שפורסמו באמצעי תקשורת. לפי אותם נתונים, בשנת הלימודים האחרונה חלה עלייה של 40% בשיעור התלמידים הנושרים מבתי הספר.

דקלו, בדומה לשאר עמיתיו ממשרד החינוך, נשאר דומם במהלך הישיבה, כשהוא נתון למתקפה מכל עבר. "כל מה שאנחנו מרגישים הוא שהמצב הולך ומידרדר, ועד עכשיו לא קיבלנו תשובות אמיתיות", אמרה ח"כ מרינה סולודקין (קדימה). דקלו ניסה להתגונן באומרו, כי "על הרשויות להפעיל קב"סים (קציני ביקור סדיר) אשר יזהו תלמידים בעייתיים ויימנעו את נשירתם", אולם הביקורת לא נפסקה.

עולים בקבוצת סיכון גדולה יותר

במהלך הדיון התברר כי רק בירושלים ישנה מצוקה בגלל היעדר תקנים לתפקיד הקב"סים, כשיצוין כי אלה מהווים את החולייה החשובה בדרכו של התלמיד לקראת נשירתו ממערכת החינוך. מהנתונים שהוצגו על ידי חגית משה, מנהלת מחלקת ביקור סדיר בעירייה, עולה כי מתחילת השנה נרשמו 2,600 מקרים של ילדים העומדים לקראת נשירה, כשבסך הכול פועלים 15 קציני ביקור סדיר המופקדים על 140 מוסדות חינוך בעיר. עוד נמסר, כי מספרם של הילדים העולים בבירה הנמצאים בסכנת נשירה, גדול פי שלושה ממספר התלמידים ילידי הארץ הנמצאים בסכנת נשירה.

"תופעת ההנשרה היא תופעה לא פחות קשה. משרד החינוך נהיה פחות סובלני וסבלני כלפי תלמידים מתקשים, בין היתר בשל רצונו להעלות את שיווק בית הספר כך שאף בית ספר לא יציג נתונים על מספר התלמידים המונשרים", ציין ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד. הוא הוסיף, כי על פי נתונים הקיימים ברשותו, הבעיה אינה קיימת רק ביישובי ספר, אלא גם ביישובים מבוססים, כשהרשויות שולחות את התלמידים הבעייתיים לערים שכנות.

"הגיע הזמן שמפקחות בתי"ס יפסיקו להיות חותמת גומי ולכבות שריפות, ועבודתן תימדד על פי מספר התלמידים המונשרים", הוסיפה אתי בנימין, יו"ר הנהגת ההורים הארצית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully