וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייל שהרג פלסטיני בעזה יואשם בהריגה

6.7.2010 / 15:00

הפרקליט הצבאי הראשי הודיע כי הוחלט להגיש כתב אישום נגד לוחם חטיבת גבעתי, שירה למוות בפלסטיני במהלך מבצע עופרת יצוקה. בחקירת המקרה עלה כי החייל ירה בפלסטיני בניגוד לנהלים

הפרקליט הצבאי הראשי האלוף אביחי מנדלבליט הורה היום (שלישי) על נקיטת צעדים משמעתיים והגשת כתב אישום בעקבות תחקירי אירועים במבצע "עופרת יצוקה". על פי החלטת מנדלבליט יוגש כתב אישום נגד לוחם בחטיבת גבעתי, שלפי החשד ירה למוות בפלסטיני. במסגרת אותו אירוע נורו למוות גם אזרחית פלסטינית בת 64 ובבתה בת ה-35.

מחקירת המקרה, שהוזכר גם בדו"ח גולדסטון, עולה כי החייל ירה בניגוד לנהלים לעבר קבוצת אזרחים פלסטינים מדרום לעיר עזה ופגע בפלסטיני. החייל אמר בחקירתו, כי הוא אכן ירה באחת הנשים, לאחר שחש כי נשקפת סכנה לחייו. לדבריו, הוא ירה לעבר רגלי האישה ולא התכוון להרוג אותה.

במהלך החקירה נאספו יותר מעשר עדויות של פלסטינים מהאירוע, כשכל העדים אמרו כי הכוח שהרג את הנשים היה כוח שריון. עם זאת מחקירת צה"ל עלה כי הירי היחיד שבוצע באירוע היה של כוח חי"ר. הפצר התקשה למצוא קשר סיבתי בין מות שתי נשות משפחת חג'אג' לירי החייל מגבעתי. עם זאת הוחלט להעמידו לדין באשמת הריגה של פלסטיני אחר שהיה במקום. לגבי גורם משפטי בכיר בדין הישראלי אין צורך בהצגת גופה על מנת להרשיע בהריגה.

קצין בכיר שמעורב בחקירות אמר: "אני עדיין סבור שיש קשר בין ירי של החייל למותן של שתי הפלסטיניות עם זאת אינני יכול לקשור באופן משפטי בין שני האירועים. החייל חרג באופן בוטה מהוראות הפתיחה באש עד כדי ירי מכוון באזרחים. לא נקפה כלל סכנה לכוחות והוא קיבל את ההחלטה על דעת עצמו מכיוון שלדבריו חש פחד".

פרקליטי החייל ס', עו"ד עודד סבוראי ומאיר קלינגר אמרו כי "במהלך השימוע חשפנו ראיות שנאספו בחקירה עצמאית אשר מצביעות על כך כי האם והבת במשפחת חג'אג' אינן קשורות כלל לאירוע בו היה מעורב החייל אותו אנו מייצגים. בעקבות כך שינה הפצ"ר את כוונתו המקורית להאשים את החייל בהריגתן, אולם בצעד תמוה במקום לסגור את התיק החליט הפצ"ר להאשים את החייל בהריגתו של פלוני שזהותו אינה ידועה, כאשר אין גופה וכלל לא ידוע אם מישהו נהרג בתקרית".

בנוסף החליט הפצ"ר על העמדתו לדין משמעתי של סגן-אלוף בשל חריגה מההוראות צה"ל בעניין איסור שימוש בנוהל שכן. עוד הוחלט לנקוט בהליכים פיקודיים ומשמעתיים בעניינו של סרן בגין כשלים בהפעלת שיקול הדעת המקצועי בתהליך אישור תקיפת פעיל טרור. במקרה נוסף הורה מנדלבליט על פתיחה בחקירה פלילית לבירור נסיבותיו.

העדות: "פתאום פתחו עלינו באש"

בעדות שפרסם לאחר המקרה ארגון "בצלם", מתארת פרחאנה אבו חג'אג', אם לחמישה, את שאירע לטענתה. "אני, בעלי וחמשת הילדים שלנו גרים בשכונת ג'וחר א-דיכ בעזה", סיפרה פרחאנה בעדותה. "אחותו של בעלי, מאג'דה בת 35 ואמא שלו רייה סלאמה אבו חג'אג' בת 64, גרו בדירה שבקומת הקרקע. אחיו של בעלי מאג'ד גר בבית השכן עם אשתו וששת הילדים שלהם. לא היה חשמל וישבנו לאור נרות באווירה של פחד וחרדה. כל הילדים בכו מפחד. בסביבות השעה 05:30 בבוקר של יום ראשון 4.1.09, התפללנו שחרית ואחרי חצי שעה בערך שמעתי פיצוץ חזק שהרעיד את הבית. הבית התמלא אבק סמיך. מנאר, בת 13, הבת של מאג'ד, נפצעה ביד".

עוד סיפרה פרחאנה בעדותה כי "יצאנו מהחדר ויצאנו החוצה, כדי שהחיילים יראו אותנו וידעו שיש פה אזרחים. אמא של בעלי, שהיא אישה זקנה שצריכה עזרה בהליכה, לא יכלה לצאת מהר מהבית. הבת שלה, מאג'דה, עזרה לה ולקח להן עשר דקות לצאת. כולנו עמדנו בערך רבע שעה מאחורי הבית, בוכים ומפוחדים. אחר כך הלכנו לבית של שכן שלנו, מוחמד אל-עבד א-ספדי, במרחק של 200 מטרים בערך ממזרח לבית שלנו. ישבנו בבית של מוחמד עד השעה 12:00 בצהרים בערך ואז התקשר מאג'ד, אח של בעלי ואמר שהצבא הורה לתושבים לצאת מהבתים וללכת למרכזי הערים. הוא סיפר לבעלי שהוא התקשר לצלב האדום וביקש מהם לבוא ולעזור לנו לצאת מהאזור, אבל הם ענו שהם מפנים רק פצועים וגופות של הרוגים ואין להם אפשרות לעזור".

העדה הוסיפה ומסרה ל"בצלם" כי "מאג'ד הציע לנו לצאת עם דגלים לבנים וללכת לכיוון רחוב סלאח א-דין, ומשם לאזור מרכז העיר עזה. יצאנו מהבית יחד עם בני משפחת א-ספדי. היינו ביחד 31 איש. התקדמנו מערבה בערך 250 מטרים וראינו שבהמשך הדרך מצד ימין יש עשרות טנקים. הטנקים היו במרחק של 150 מטרים מאיתנו בערך ואז אחד מהם זז וכיוון את התותח עלינו. אחמד ומאג'דה נופפו בדגלים הלבנים כדי שהחיילים יראו אותנו. פתאום, פתחו עלינו אש והתחלנו לרוץ לכיוון מזרח. חמותי, רייה, בת 64, הייתה מאחור כי לא יכולה לרוץ. בזמן שברחתי ראיתי את מאג'דה על האדמה. חשבתי שהיא שוכבת שם כדי לא להיפגע מהירי, ואמרתי לה: 'קומי! קומי!', אבל היא לא זזה. בסוף הבנתי שהיא נהרגה מהירי. חמותי דיממה מהיד ואחרי פחות מחמש דקות נאמר לנו שהיא מתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully